Victor van Bijlert is al 30 jaar zeer actief betrokken bij de verspreiding en bekendmaking van de Indiase cultuur. Hij weet zijn actieve betrokkenheid in verschillende hindoe- en politieke organisaties zelfs te combineren met academische studies en onderwijs. Dit is een grote verdienste.
Dharma en filosofie
Op deze pagina staan wat zwaardere stukken die een relevantie hebben met de leer van de Boeddha. Actuele onderwerpen belicht tegen de achtergrond van de oorspronkelijke teksten van de Boeddha. De moeite van het bewaren en bespreken waard.
‘Dit alleen is het pad, er is geen ander dat tot zuiverheid van inzicht leidt’
Er is een zekere inspanning nodig om ’s morgens op te staan, om een droom waar te maken. Het kost inspanning om naar de meditatie te komen of om steeds weer tijd te maken om thuis te mediteren. Tijdens de meditatie kunnen er stemmetjes opkomen die ons aanraden om er maar mee te stoppen; om iets anders, iets plezierigs te gaan doen. Hieraan niet toegeven vergt inspanning. Alles wat je doet, of juist bewust niet doet, vraagt inspanning.
‘Een koeherder in Magadha die dwaas van aard was…’
In dit sutta wordt een koeherder ten tonele gevoerd. Zoals een verstandige koeherder zijn diverse dieren naar de andere oever van de Ganges weet te brengen, zo weet de Boeddha zijn diverse soorten leerlingen naar de andere oever, dat wil zeggen het nirvana, te loodsen.
TV: Heart of a Dog
Heart of a Dog focust op de bardo, de periode na het overlijden waarin volgens de boeddhistische mahayana leer de identiteit van een mens of dier verloren gaat en het bewustzijn zich opmaakt voor de overgang naar een andere levensvorm.
Frans Langenkamp – Verlangens zijn de oorzaak van lijden
Maar nu komt het: Ook in de bevrijde toestand van bewustzijn blijft ons ziel-geest-lichaam systeem zich van nature vierentwintig uur per dag bezighouden met het produceren van verlangens en het ervoor zorgen dat deze verlangens bevredigd worden…
Triratna Gent schakelt over op dana-economie
Het centrum: ‘We willen weg groeien van het keurslijf waarin de houding regeert ‘voor iets, hoort iets’ of ‘betalen voor wat je krijgt’.
Frans Langenkamp – Ego, bron van alle lijden
‘Het ego is de bron van al het lijden. We moeten het ego overwinnen, laten afsterven of doden. Pas als we egoloos zijn geworden, kunnen we gelukkig, wijs en vredig zijn.’ Is dat ook zo?
Wie was Daruma?
Negen jaar lang zat hij in meditatie met zijn gezicht naar de muur. Omdat hij tijdens zijn meditatie voortdurend in slaap viel sneed hij uit woede zijn oogleden af en wierp ze weg.
Toon Hermans – honderd jaar zachtmoedigheid en liefde
Moge iedereen gelukkig zijn, zonder uitzondering.
‘Jij, dwaze man, zult bekend staan om deze slechte opinie van jou’
Alagaddupama-Sutta deel 1 (1). De gelijkenis van de zwarte cobra.
Monniken en volgelingen Boeddha chanten voor vrede in de wereld
Gekleed in hun traditionele kleding kwamen monniken en toegewijden uit vijftien landen bijeen in de tempel en zongen hymnen voor vrede in de wereld.
Aandacht voor de eigen dood…
Wat is de grootste, meest definitieve verandering in ons leven? Doodgaan, sterven. Als we van een ingrijpende verandering in ons leven kunnen spreken, dan is het toch wel de overgang van leven naar dood.
Joost van den Heuvel Rijnders – Hollandse meesters en de dhamma
Ken je het beroemde schilderij van Rembrandt ‘De verloren zoon’ ? Het is een prachtig schilderij over onder andere compassie.
Het boek van de bossen
Als de Boeddha in een stad of dorp aankomt wordt deze gebeurtenis aldus rondverteld: “Over die heer Gotama doet de volgende goede mare de ronde: Waarlijk, die Verhevene is een heilige, een volkomen ontwaakte, volmaakt in kennis en levenswandel, een gelukkige, een kenner van de wereld, een onovertroffen coach van diegenen onder de mensen die getraind kunnen worden, een leraar van goden en mensen, een boeddha, een verhevene.”
Koreaanse monniken gaan hun boeddhisme promoten in Europa
In de Franse hoofdstad vindt een vijfdaags evenement plaats dat aandacht besteedt aan 1700 jaar Koreaans boeddhisme en het leven van de beoefenaars.
Dharma rising – deel 1 Out of the past
Hoe vindt het boeddhisme zijn plaats in de moderne westerse maatschappij?
De Grote Tent van Tegenspraak
Hopelijk maakt de benadering van de Grote Tent van Tegenspraak het eveneens mogelijk in ons deel van de wereld de basis te leggen voor een volkser boeddhisme.
“Geef toorn op, laat eigendunk varen,”
In dit samyutta [‘boek’] bezoeken de goden de Boeddha meestal in de nacht. Hun verschijning wordt aangekondigd door een groot licht dat de hele omgeving overstraalt.
Mijn geliefde, Kannon
Wat mij zo verwondert is de wereld om mij heen,
Samen met mij geboren, groei ik met haar groot
Freddy Saelens – Van Zarathustra tot de Boeddha
Luister naar de hoogste idealen.
‘Het oog is van jou, Boze, zichtbare vormen zijn van jou’
In het boeddhisme wordt de duivel Mara beschouwd als de personificatie van de Dood. Vaak wordt hij de Boze of de Verleider genoemd.
Boeddha’s spirituele zoektocht; een spiegel voor onze eigen tocht?
Waarom ondernam de Boeddha een spirituele zoektocht? Wat kwam hij tegen? Waarom ging hij door? Wanneer was hij klaar?
Sangha, spirituele vriendschap en toewijding aan het dharmapad
Het is volgens Boeddha zeer belangrijk om spirituele vriendschappen te onderhouden, en daardoor een sangha te vormen. Wat maakt vriendschappen nu spiritueel, en hoe maak je dat onderscheid tussen horizontaal en verticaal?
Een weekendretraite: de moeite (niet) waard?
Iemand die een tijdje bezig was met de meditatie vroeg mij eens hoe hij verder zijn oefening kon verdiepen. Ik zei: ga eens een weekendretraite doen. Nou, zei hij, dat is me afgeraden. Je moet je erg inspannen en krijgt er weinig voor terug. Het is afzien de eerste dagen. En verder is de tijd gewoon te kort om de geest tot rust te brengen.