• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Pinksterboodschap: de zichtbaarheid van de dhamma

Pinksterboodschap: de zichtbaarheid van de dhamma

15 mei 2016 door gastauteur

Op een keer stapte de rondtrekkende asceet Moliya Sivaka op de Gezegende af, wisselde beleefde begroetingen met hem uit en ging opzij van hem zitten. Toen hij daar zo zat, zei hij tegen de Gezegende: ´” De dhamma is direct zichtbaar, de dhamma is direct zichtbaar”, zeggen ze. In hoeverre is de dhamma direct zichtbaar, onmiddellijk, uitnodigend om te komen zien, het waard om beoefend te worden, en door de wijzen persoonlijk te ervaren?’

‘Goede vraag, Sivaka. Ik zal op mijn beurt jou een vraag stellen. Antwoord zoals je het juist acht. Wat denk je: als er begeerte in je is, kun je dan zien dat er begeerte in je is? En als er géén begeerte in je is, kun je dan zien dat er géén begeerte in je is?’

‘Zeker, heer.’

‘Het feit dat jij, wanneer er begeerte in je is, kunt zien dat er begeerte in je is; en dat jij, wanneer er géén begeerte in je is, kunt zien dat er géén begeerte in je is: dat is één manier waarop de Dhamma direct zichtbaar is, onmiddellijk, uitnodigend om te komen zien, het waard om beoefend te worden, en door de wijzen persoonlijk te ervaren.’

‘Wat denk je: Wanneer er aversie in je is . . . Wanneer er begoocheling in je is . . . Wanneer er iets van begeerte in je is . . . Wanneer er iets van aversie in je is . . .

‘Wat denk je: Wanneer er iets van begoocheling in je is . . . kun je dan zien dat er iets van begoocheling in je is? En wanneer er niet iets van begoocheling in je is, kun je dan zien dat er niet iets van begoocheling in je is?’

‘Zeker, heer.’

‘Het feit dat jij, wanneer er iets van begoocheling in je is, kunt zien dat er iets van begoocheling in je is; en dat jij, wanneer er niet iets van begoocheling in je is, kunt zien dat er niet iets van begoocheling in je is: dat is één manier waarop de dhamma direct zichtbaar is, onmiddellijk, uitnodigend om te komen zien, het waard om beoefend te worden, en door de wijzen persoonlijk te ervaren.’

‘Schitterend, heer Gotama, schitterend, heer Gotama! Alsof de heer Gotama iets rechtop zette wat was omgevallen, alsof hij iets onthulde wat verborgen was, alsof hij de weg wees aan iemand die verdwaald was, of alsof hij licht bracht in de duisternis, zodat iemand die ogen in zijn hoofd heeft vormen kan zien, op zo´n manier heeft de heer Gotama – langs vele redeneerlijnen – de dhamma duidelijk gemaakt. Ik neem toevlucht tot de heer Gotama, tot de dhamma en tot de sangha–gemeenschap. Laat de Gezegende mij zich herinneren als een lekevolgeling die toevlucht tot hem genomen heeft vanaf vandaag voor de rest van zijn leven.’

(Sanditthika Sutta – Anguttara Nikaya VI, 47)

Vertaald uit het Engels – met raadpleging van het Pali – door Guus Went. Hij oefent volgens de Mahasi-methode bij leerlingen van Sayadaw U Pandita (1921 – 2016). Zijn website is www.achtzaamheid.nl.

Bronnen:

  1. Nyanaponika Thera & Bhikkhu Bodhi, Numerical Discourses of the Buddha. An Anthology of Suttas from the Anguttara Nikaya. 1999, BPS, Kandy, Sri Lanka.
  2. “Sanditthika Sutta: Visible Here-&-Now”, (AN VI, 47), translated from the Pali by Thanissaro Bhikkhu. Access to Insight (Legacy Edition), 30 November 2013, http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/an/an06/an06.47.than.html
  3. Pali Text Society: A iii 356-357 http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sltp/AN_III_utf8.html#pts.356

Categorie: Boeddhisme, Dharma en filosofie Tags: Boeddha, dhamma, Guus Went, Pali, Pinksteren, sangha

Lees ook:

  1. Toevlucht in Boeddha, Dhamma en Sangha
  2. Vertaling delen Pali-Canon in het Nederlands
  3. Michael Hoek – Ik neem toevlucht tot de suttas
  4. Over leraren en meesters

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.