• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Over Theologie 33: Persoonlijkheid

Over Theologie 33: Persoonlijkheid

5 september 2022 door Dharmapelgrim

We zijn over de helft van de serie die ik naar aanleiding van een cursus Theologie schrijf. De inhoud van iedere les brengt mij op gedachten die ik wel wil delen. Vandaag:

 Persoonlijkheid

(De sociaal-christelijke leer; deel 1)

De les heet: Sociaal-Christelijke leer, om te beginnen met een betoog over de sociale aard van de mens. De eerste zin luidt: “Het idee dat er ergens een wezen zou kunnen bestaan dat een tweede Ik-Zelf zou zijn, lijkt een onheilspellende gedachte voor de mens.” Hhn? In de diepste lagen van ons wezen zou – volgens de schrijver(s) van de cursus theologie – onwillekeurig een schrikreactie moeten ontstaan bij de gedachte aan zo’n spookachtige dubbelganger. Eerlijk gezegd schrik ik niet, omdat ik er inmiddels aan gewend ben uit te gaan van het niet bestaan van zoiets als een Ik-Zelf. Er is naar mijn opvatting géén grond voor het bestaan van één Ik-Zelf, laat staan voor een spookachtige dubbelganger! Om een (volgens deze cursus) juist begrip van socialiteit te krijgen, licht de cursus in tien uitspraken het karakter van de menselijke personaliteit toe. De tekst van de cursus is cursief geschreven. Mijn reactie (die zeker niet onfeilbaar is) staat er in gewoon Verdana achter.

  1. Persoonlijkheid betekent: “deelname aan het licht van de goddelijke geest. Door zijn verstand, die echter door wijsheid vervolledigd moet worden, stijgt de mens boven de wereld der dingen uit. Hij is in staat “zijn schepper te herkennen en lief te hebben”; hij is door hem “tot heer van alle aardse schepselen benoemd.” Deze omschrijving kom ik nergens tegen – in welke definitie van het begrip persoonlijkheid dan ook -. Het woord persoonlijkheid stamt af van ‘persona’, het masker dat acteurs in het Romeinse theater droegen. Tegenwoordig duidt het begrip persoonlijkheid op het pakket eigenschappen die bepalend zijn voor hoe iemand op zijn omgeving reageert. Iemands persoonlijkheid laat (in het gedrag) zien hoe iemand in elkaar zit. Dat persoonlijkheid ‘deelname aan het goddelijk licht’ betekent en dat de mens is aangesteld als baas over alle schepselen, is mijns inziens een op het Bijbelboek Genesis gebaseerde aanname.
  2. Persoonlijkheid betekent uniciteit. De mens is zichzelf, met dit lichaam en deze ziel, zich onderscheidend en afbakenend van elk ander wezen, nooit herhaald en nooit te herhalen. Hij wordt als origineel geboren, ook al eindigt hij vaak als kopie. Met dat laatste ben ik het wel eens. Er zijn in mijn ogen nogal wat mensen die hun uiterste best om als kopie te eindigen. Zij willen zijn als … en apen anderen – vooral idolen, influencers en ‘voorbeelden’ – na om in ieder geval niet te zijn wat ze zelf zijn. Ieder mens is uniek. Geen speld tussen te krijgen. Maar of die uniciteit zit in het hebben van een lijf en een ziel, daar ben ik minder zeker van. Dat er fysieke dubbelgangers bestaan is zeker. En de ziel is volgens mij net zo uniek als om het even welke druppel water dan ook in een oceaan. Pramahansa Yogananda zong bijvoorbeeld: “I am the bubbel, make me the sea! You and I never apart…”. Opgaan in God houdt in: de uniciteit van een afgescheiden ziel opgeven. Ga eens bellen blazen.  Zolang de (fysieke) zeepbel er is, is de lucht erin afgescheiden. Zodra de fysieke bubbel uit elkaar spat, is de lucht die erin zat niet ‘weg’. Toch? Noem de lucht in de bel de ziel … het is maar een idee
  3. Persoonlijkheid betekent zelfstandigheid. Mensen zijn geen deel van een ander … etc. etc. … wij zijn het lichamelijke en geestelijke geheel. Dat is een visie. Je kunt stellen dat er nu ruim zeven miljard mensen op aarde rondlopen die stuk voor stuk geen deel van een ander zijn. Tegelijkertijd vormen ze samen één geheel: de mensheid. En die mensheid vormt weer één geheel met de fauna. En die vormt weer één geheel met de natuur, samen met de flora en ontelbare micro-organismen. Hoezo: zelfstandigheid? Zonder ‘de anderen´ is het met die zelfstandigheid rap afgelopen. Het is mijn overtuiging dat geen enkel mens het zonder andere mensen redt. Niet als baby, niet als kind en niet als volwassene. Nooit. Nergens. Op geen enkele manier. Zelfstandigheid is een illusie.
  4. De menselijke persoon is drager van zijn denken, doen en laten. etc. etc. Door onze persoonlijkheid krijgen zij (ons denken, doen en laten) het niet meer op te lossen ik-karakter. O. Nou. Volgens mij is het “ik” te vergelijken met een soort zelflerend computerprogramma dat zichzelf gedurende een mensenleven erg belangrijk kan gaan vinden, om vervolgens op de troon van het ‘persoonlijk’ bestaan te gaan zitten, waardoor het vanaf die troon het denken, doen en laten kan proberen te sturen. Ik weet niet of ik het nu goed heb geformuleerd, maar mijns inziens is het dus precies andersom.
  5. Persoonlijkheid betekent vrijheid … etc. etc. Het gaat hier om de vrije wil. Door die vrije wil is de mens “heer over zichzelf”, aldus de theologische uitleg. Dat niet iedereen het daarmee eens is, valt uit allerlei wetenschappelijke monden te beluisteren. Sommigen bestrijden het bestaan van een vrije wil zelfs. Maar hoe het ook zij, dat persoonlijkheid vrijheid betekent, durf ik sowieso niet te beweren. Ook hier zie ik het eerder andersom: er is vrijheid nodig om een persoonlijkheid te ontwikkelen, want onvrijheid belemmert die ontwikkeling nogal, vrees ik. En het “heer over zichzelf” zijn, klinkt mooi, maar vanaf welke leeftijd of welke mate van persoonlijkheidsontwikkeling dan? Kun je dat “heer over zichzelf” zijn ook weer kwijt raken, bijvoorbeeld door dementie? Het zijn allemaal vragen die bij mij opkomen. Bovendien vraag ik mij af wie heer is over wie, ingeval er sprake is van kopieën. (zie punt 2).
  6. Persoonlijkheid betekent verantwoordelijkheid. De mens mag de verantwoordelijkheid niet afschuiven …
  7. Personaliteit betekent geweten …
  8. Persoonlijkheid betekent eenzaamheid …
  9. Personaliteit van de mens betekent zich bewust zijn van zijn vreemde oorsprong …
  10. Persoonlijkheid betekent de roeping van de mens “ter gemeenschap met God ….

 

Je ziet, ik ben gestopt met commentaar geven. Het is natuurlijk geen onzin allemaal, maar op een of andere manier komt het bij mij niet binnen als ‘Gods woord in een ouderling’, zoals dat heet. De cursustekst lijkt vertaald uit het Engels: Personality means … Je kunt ‘means’ simpelweg vertalen met Persoonlijkheid betekent … maar dat lijkt mij te simpel. Let wel, ik weet niet of het klopt, maar als ik een en ander probeer eerst weer in het Engels te zeggen en het daarna weer naar het Nederlands vertaal, komt er heel wat anders uit de bus. Probeer het zelf maar eens. Andere vertalingen zijn dan onder meer: “houdt in dat; wil zeggen; komt neer op”. En vervolgens moet je de zinsbouw daar wat op aanpassen. Ik heb de oorspronkelijke tekst niet, maar als de cursus oorspronkelijk in het Nederlands is geschreven, wijs ik de tien punten van uitleggen grotendeels van de hand. Daar hoeft niemand het mee eens te zijn. Is het een vertaling, dan is het een beroerde vertaling. Ik zou zeggen: probeer het nog eens, maar dan met een goede vertaler… wie weet worden we het dan plotseling wél eens.

Hoe ook, de christelijke-sociale leer gaat er van uit dat de mens andere mensen nodig heeft om volledig tot zijn recht te komen. Zonder anderen, is ieder mens een eenzaam, min of meer verloren ziel. Zelfs een kluizenaar heeft anderen nodig om kluizenaar te kunnen zijn! Het is onmogelijk je uit een maatschappij terug te trekken als er geen eens een maatschappij is om je uit terug te trekken. Dat je als mens óók verbonden bent met God, omdat God mensen heeft gemaakt om zelf niet alleen te zijn … dát is een aanname die ieder kan en mag  erkennen of afwijzen. Voor christenen is die keuze  uiteraard: erkennen. Maar ook zonder God blijft overeind dat een mens andere mensen nodig heeft om zelf ten volle mens te kunnen zijn. Of ieder mens uniek is, weet ik niet. Ja, als je stelt dat er maar één is zoals jij. Maar dat geldt dan volgens mij ook voor kippen, varkens, ganzen en noem de hele fauna maar op.  Ieder ‘sentient being’ is uniek. Tegelijkertijd kun je je als mens in die uniciteit ongelooflijk eenzaam voelen. Dat is evenwel voor een deel een door cultuur bepaalde eenzaamheid.  En de cultuur waarin je als mens opgroeit, is in hoge mate bepalend voor de vorming van je persoonlijkheid. Hier in het westen werkt de cultuur volgens mij de ontwikkeling van egoïstisch als egocentristische persoonlijkheden in de hand. Een egocentrisch mens zal dan eenzaamheid sterker voelen dan de egoïstisch ingestelden, doordat laatstgenoemde schijt heeft aan de noden, behoeften, gevoelens en gedachten van anderen zolang hij (of zij) deze maar kan uitbaten voor het eigen gerief en gelijk. Dat is niet christelijk! De egocentrische mens echter kan zich heel erg eenzaam voelen doordat hij (of zij) de  noden, behoeften, gevoelens en gedachten van anderen maar al te graag wil respecteren (zeer christelijk!), maar vaak volstrekt verkeerd interpreteert doordat hij (of zij) steeds van de eigen noden, behoeften, gevoelens en gedachten uitgaat en vaak onbewust meent dat anderen dezelfde  noden, behoeften, gevoelens en gedachten heeft als hij/zijzelf! Het gevolg is dan vaak miscommunicatie, teleurstelling en inderdaad… diepe eenzaamheid. “Ik snap het niet, anderen snappen mij niet.” Compassie is hier meer dan een sleutelwoord. Het is bijna een panacee! Compassie is alleen niet bij christenen in pacht.

Nogmaals, het begrip persoonlijkheid duidt op het pakket eigenschappen die bepalend zijn voor hoe iemand op zijn omgeving reageert. Iemands persoonlijkheid laat (in het gedrag) zien hoe iemand in elkaar zit. Het hebben van een persoonlijkheid is – naar ik meen – niet voorbehouden aan christenen. Het staat iedere persoonlijkheid vrij om het volstrekt met de theologische uitleg van het begrip ‘persoonlijkheid’ oneens te zijn, zonder daardoor meer of minder te zijn dan de persoon die de uitleg wel omarmt.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst Tags: persoonlijkheid, serie, sociaal-christelijke leer, theologie, vrije wil, vrijheid

Lees ook:

  1. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  2. Over Theologie deel 5 – Vader, Zoon en Heilige Geest 
  3. Over Theologie deel 8 – Sacramenten
  4. Over Theologie deel 16- Moderne Tijd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.