• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Over Theologie 25 – Het Nieuwe Testament

Over Theologie 25 – Het Nieuwe Testament

11 juli 2022 door Dharmapelgrim

We zijn op de helft van de serie die ik naar aanleiding van een cursus Theologie schrijf. De inhoud van iedere les brengt mij op gedachten die ik wel wil delen. De cursus telt 48 lessen, de helft zou dus 24 zijn, maar het aantal ‘stukjes’ commentaar worden er waarschijnlijk meer. Wellicht 50?

Vandaag:

Het Nieuwe Testament

De redacteuren die de vier evangeliën in het Nieuwe Testament hebben samengesteld (Mattheüs, Markus, Lukas en Johannes) hebben zo’n veertig tot zeventig jaar ná de kruisiging van ene Jeshua ben Joseph hoogstwaarschijnlijk gebruik gemaakt van allerlei verhalen die over deze man rondgingen. Het ene verhaal was nog sterker dan het andere. (Mijn vader zei wel eens “ik kan het nog sterker vertellen, maar dan moet ik liegen.”) Jeshua ben Joseph is bij de meesten van ons bekend onder de naam Jezus, de zoon van timmerman Jozef en diens vrouw Maria. Dat Maria nog maagd was toen Jezus ter wereld kwam, wordt door vrijwel alle theologen naar het rijk der fabelen verwezen. Over zijn geboorte, leven, dood én wederopstanding is feitelijk nauwelijks iets bekend. Na de geboorte in een kribbe gelegd? Nergens onderbouwd. Drie wijzen op bezoek? Niemand weet hoeveel kraambezoek er langs gekomen is, laat staan dat we weten wie… Kindermoord in Bethlehem? Historisch onbekend! De ‘evangeliën’ vertellen een schitterende legende. En zoals bij iedere legende, bevat ook deze een kern van waarheid die omhuld is door uit menselijke emoties voortgekomen fantasieën. Legenden vertellen echter een waarheid die grootser is dan de historie!

Wat is waarheid eigenlijk? De cursus besteedt een vrij lange paragraaf aan deze vraag, zonder te vermelden dat (naar verluidt) Jeshua zelf bleef zwijgen toen Pilatus hem diezelfde vraag stelde (Joh.18:38). Wat kun je daaruit afleiden? Misschien dat alles wat iemand – wie dan ook – over ‘de waarheid’ zegt afbreuk aan de waarheid doet? Het schijnt dat Jeshua ook gezegd heeft: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven.’ Betekent dit wellicht dat de waarheid pal voor Pilatus zijn neus stond toen hij de vraag stelde? Wie de waarheid niet kent, zal hem zelfs niet herkennen wanneer ie er voor staat! Maar wie meent iets zinnigs over de waarheid te kunnen zeggen of schrijven (bijvoorbeeld in een cursus theologie) slaat de plank mis, áls er al een plank is. Kortom, niks zeggen – zoals Jeshua zweeg – is mijns inziens behoorlijk Zen! Misschien is het flauw dat ik deze vergelijking maak, maar toch. De evangeliën zijn geen historisch betrouwbare notities. De kans is groot dat wij er nooit achter zullen komen wie de mens Jeshua ben Joseph is geweest. We zullen ook nooit weten hoe hij er uitzag. Alle afbeeldingen die wij kennen, zijn stuk voor stuk het resultaat van inbeelding. Ook afbeeldingen die – naar de makers ervan beweren – op visioenen zijn gebaseerd. Die schilderijen,  tekeningen, gravures, houtsnijwerkjes en kleisels zijn kunstig gevisioshopt!

Het NT staat bol van de koans. Koans zijn uiterst korte verhalen, soms zelfs zinnen of een enkel woord, die iemand prikkelen het vertrouwde denken los te laten om tot ‘onverstandig’ inzicht te komen. Onverstandig heeft hier de betekenis van voorbijgaand aan wat je met gebruik van het redelijk verstand kunt vatten. Zo is de vraag ‘wat is waarheid?’ op te vatten als een koan. Geef een verstandig antwoord, en je kunt er gif op innemen dat het wordt afgewezen! Okay…als je dat van te voren weet, geef je toch een ‘onverstandig antwoord? Ha ha… neem er maar weer gif op in dat ook dát wordt afgewezen. Denk aan wat Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven.’ Je moet het antwoord zijn. Je moet het antwoord als het ware uit iedere porie van je lijf uitwasemen, om te tonen jij zelf de weg, de waarheid en het leven bent. Van top tot teen, en niet alleen met je hersens. Weg, waarheid en leven zijn zowel irrationeel als echter dan echt! Wil je meer koans uit het NT? Hier volgen er nog een paar: 1) ‘Hoe kan Maria een kind baren en toch maagd blijven?’ 2) ‘Wat heeft Jezus aan het kruis volbracht!’ 3) ‘Heb uw naaste lief gelijk uzelf’ Laat maar zien.

De oudste geschriften die over het leven en de prediking van Jeshua verhalen, zijn afkomstig van Paulus. Hij schreef brieven! Paulus was eerst een verwoed vervolger van lieden die achter Jeshua aanliepen en alles wat er over hem gezegd werd als zoete koek slikten. Paulus veranderde zijn houding echter na een visioen waarin hij Christus ‘ontmoette’. Is dat historisch? Andere vraag: Is dat belangrijk? Hoe het ook zij, Paulus is de eerste en belangrijkste boodschapper die in het NT aan het woord komt. Zijn brieven hebben enorme invloed op het ontstaan en in stand blijven van geloofsgemeenschappen in het Midden-Oosten; en vanuit dat Midden-Oosten uiteindelijk in de hele wereld! Alle verhalen over Jeshua ben Joseph ten spijt, zijn de meeste christelijke kerken óók Paulinische kerken. De uitleg die hij aan het leven en sterven van de man Jeshua – wiens volgelingen hij eerst vervolgde – gaf, bepalen tot op de dag van vandaag het ‘christelijk’ geloof van veel mensen.

En dan heb je natuurlijk nog de samenstelling van het NT. Het NT zoals wij dat tegenwoordig kennen is een selectie van geschriften. Die selectie werd honderden jaren ná de dood van Jeshua – en honderden jaren voor ons – gemaakt door – vooral – mannen die hoge posten bezetten in de kerkelijke hiërarchie. Ze hadden de macht om te beslissen welke werken wel en welke werken niet in de Bijbel ‘opgenomen’ zouden worden. Dat resulteerde in een bloemlezing van 66 werken in totaal (OT plus NT). Daarnaast zijn er zogenaamde apocriefe boeken (zoals de boeken Henoch, Tobit en Makkabeeën) en alternatieve evangeliën, zoals dat van Thomas. Of de vondst van oude geschriften in Qumran (tussen 1947 en 1956 in elf grotten) de laatste zijn, weten we pas over X aantal jaren. Je kunt je terecht afvragen welke motieven de samenstellers van de officiële Bijbel hadden om sommige teksten wel en andere niet als canoniek (= geloofwaardig en volgens kerkelijk recht wettig) te bestempelen. Een andere vraag is of wij met de kennis en opvattingen van vandaag dezelfde keuze zouden maken.

Jezus beschikte niet over het NT. Dat vergeten mensen wel eens. Of vergeten, vergeten … ze beseffen het vaak niet. Jezus beschikte uitsluitend over de boeken van Mozes (de eerste vijf boeken van het OT); de Psalmen, de Joodse Wet, de Profeten en wat schriftgeleerden daar allemaal over te berde hadden gebracht. Hij zei – volgens de verhalen – dat hij de voorspellingen die in het OT staan zou doen uitkomen (dit zijn mijn woorden). Vervolgens hebben mensen ná hem er alles aan gedaan om dat ook zo te doen lijken. Wat we niet weten is of hij alles dat aan hem wordt toegeschreven ook werkelijk zo heeft gezegd en bedoeld. Het katholieke en protestantse geloof weerspiegelt de tijdgeest waarin het katholicisme én het protestantisme is opgekomen, niet de geest van Jeshua ben Joseph!

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst, Onderwijs Tags: Jezus, koans

Lees ook:

  1. Over Theologie deel 6 – De Bijbel 
  2. Over Theologie deel 14 – Het begin van de kerk
  3. Over Theologie deel 12 – Aristoteles en Plato
  4. Over Theologie 20 – Het Nationaal Socialisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Willem zegt

    12 juli 2022 om 10:43

    Misschien ook interessant om in dit kader de Nag Hammadi geschriften te noemen, die in 1945 in grotten in Egypte zijn gevonden. Hierin zijn naast een reeks gnostische teksten ook het evangelie van Judas en van Thomas te vinden. Het evangelie van Thomas bevat (veronderstelde) uitspraken van Jezus, waarvan een aantal op de bekendere Zen-koans lijken.
    Daarnaast heeft Jacob van Slavenburg veel gepubliceerd over het NT, waaronder “Valsheid in geschrifte” dat gaat over de aanpassingen die er in de beginperiode in het NT zijn aangebracht.

    • Mieke zegt

      12 juli 2022 om 11:58

      Veelbetekenend voor mij is dat gnostiek kennis van het hart veronderstelt. In naam van gnostiek is voor zover ik weet nooit een ‘andersdenkende’ omgebracht. Dit in tegenstelling tot de praktijk bij katholicisme en protestantisme in wier naam geloofsvervolgingen door de hele geschiedenis hebben plaats gevonden. Hier is geloof in het geding in iets of iemand buiten jezelf. Het veronderstelt een basis, fundament van waarheden die je moet geloven. Bij kennis van het hart is er geen grond om op te staan en is alles mogelijk. De kerk heeft te vuur en te zwaard gnostici bestreden. Wellicht omdat ze een bedreiging vormden voor de gevestigde kerkorde.

      • Willem zegt

        12 juli 2022 om 21:02

        Mee eens! En het woordje “wellicht” in de laatste zin kan je wel weglaten. Stel je voor dat mensen geen kerk(leiders) meer nodig hebben. Weg machtspositie.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.