• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Levensbeschouwelijk glimlachen

Levensbeschouwelijk glimlachen

3 juli 2020 door André Droogers

Levensbeschouwing is een ernstige zaak. Daar zijn op zijn minst drie redenen voor te bedenken.

Het gaat allereerst om de diepste levensvragen. Waartoe ben ik geboren? Wat betekent mijn sterven voor mij? En wat is de zin van mijn doen en laten daar tussenin? Die bezinning levert doorgaans weinig reden tot vermaak op.

Een tweede reden is dat waar macht zich breed maakt, al snel niet meer zoveel te lachen valt. Macht is onvermijdelijk, want er moet bij gebleken succes georganiseerd worden. Dan komen de gezaghebbende leidinggevenden bovendrijven die serieus genomen willen worden. Hun excuus is doorgaans de roeping van goddelijke zijde, plus hun zorg voor het correct (lees: onveranderd) doorgeven van de eigen versie van leer en praktijk. Die machtsmechanismen maken van iedere levensbeschouwing een ernstige zaak. Als machthebbers dan ook nog iets manipulatiefs krijgen, vergaat de doorsnee gelovige het glimlachen volkomen – laat staan het lachen.

Tenslotte – en dat hoort bij macht – kan er lustig gevochten worden over levensbeschouwelijke vragen en vooral de antwoorden. Niet alleen dat religieuze en niet-religieuze gelovigen met elkaar overhoop liggen. Binnen elke stroming is er regelmatig of zelfs structureel verschil van mening, en dan is de lieve vrede een schaars goed. Gelovigen die het oneens zijn, lachen zelden.

De doorsnee praktijk van levensbeschouwingen, religieuze en niet-religieuze, is om deze redenen pure ernst. Als er al ruimte is voor grapjes over levensbeschouwelijke zaken, dan is dat meestal omdat het heilige zo onaantastbaar hiërarchisch bewaakt wordt dat het wel tegen een stootje kan. Een olifant voelt het niet als je hem kietelt. Katholieken weten wat ik bedoel. ‘Wie tegen de kerk piest, wordt zelf nat’, grappen ze.

‘Lachen mag van God’, zei Annie M.G. Schmidt, als altijd tegendraads. Logisch, want alle aandacht voor levensbeschouwelijke vragen en antwoorden begint bij de spelende mens die zin geeft aan eigen leven en werkelijkheid. Z/hij speelt met mogelijke betekenissen. Ook al is het goed gespeelde spel een ernstige zaak, toch kan dat levensbeschouwelijke spel aanleiding zijn tot een lach. ‘Dat ik op dat idee kom!’. Alleen al de knipoog ‘ik speel’ kan een glimlach opleveren.

Abram (volgens de verteller 99) moest lachen om Gods aankondiging dat zijn vrouw Sara (90) nog in verwachting zou raken. We zouden mee kunnen lachen. Jobs beproevingen lijken loodzwaar, maar er zit ook humor in dat Bijbelboek.

En als je de verhalen over Jezus van Nazareth nu eens niet leest met de donkere bril op de neus, zitten er best geinige passages in. Als een kameel eerder door het oog van de naald gaat dan dat de rijke het rijk van God binnengaat, is dat een beeld waar je als arme van gaat glimlachen. Dezelfde Jezus weerde zich, volgens evangelisten met gevoel voor humor, trouwens ook heel aardig in zijn twistgesprekken met de religieuze machthebbers van zijn tijd. En de aan hem toegeschreven gelijkenissen staan bol van grappige metaforen.

Ik denk ook aan de vele mythen die in allerlei contexten verteld zijn. Een verhaal kent eigen vertelvormen. Elke verteller speelt met elementen uit een voorhanden repertoire en voegt er nieuwe aan toe. Dat is de lol van het vertellen. Er zit vaak een geestige wending in de plot. Dat plezier verdwijnt zodra er een canon wordt vastgesteld. Wordt de tekst vervolgens gedrukt in een door de gevestigde macht goedgekeurde selectie, dan slijt het vertelplezier snel weg.

Dus moeten we toch maar blijven speuren naar het verdonkeremaande levensbeschouwelijke glimlachen. Of misschien ook het schateren, zoals van de lachende Boeddha? De glimlach is eigenlijk te bescheiden, want niet te horen…

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, godsdienst Tags: Abram, God, lachen

Lees ook:

  1. God ja/nee/anders
  2. Waarheid
  3. De Bijbel – Wat je kunt doen tegen pandemiemoeheid
  4. Het jaar 2019 – dag 303 – leefdood

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.