• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – Westers boeddhisme is toekomstloos anti-westers

Doolhof in de vorm van een boeddhabeeld.

Taigu – Westers boeddhisme is toekomstloos anti-westers

25 oktober 2024 door Jules Prast

Aan de weledelzeergeleerde broeder E.M. te A.

De Boeddha van de canon is evenzeer een mirage als uw westerse geest.

Geen boeddha, geen geest.

Het zijn allemaal voorstellingen waaraan levende wezens zich proberen vast te grijpen.

“De historische Gautama” zoeken in de canon is als vorsen naar “de historische Odysseus” in de teksten van Homerus. Beide zijn gebaseerd op orale tradities die later op schrift zijn gesteld.

Historiciteit in een lineaire geschiedenis is zelf een voorstelling waar een ideologie onder ligt.

Onder iedere tekst ligt een ideologie. Wat is de jouwe?

Tegen fundamentalisme, maar waarvóór dan wel?

Taigu’s verstaan is gekleurd door de absorptie van een mengeling van postmoderne westerse trends zoals het literaire structuralisme en de doorwerking van de filosofische fenomenologie.

Maar zich boeddhist noemende mensen zijn anti-westers in die zin dat zij zich niet durven of willen engageren met westerse bronnen. Of er te dom voor zijn en zich in plaats daarvan bezighouden met een onnozel verbeelden van herkenning van gemeenplaatsen in teksten van buiten onze directe cultuurkring.

Een beetje blootstelling aan het democratische rationalisme van Jürgen Habermas, daar halen ze de neus voor op. Nee, wij boeddhisten, wij zijn niet van de ratio. Dat is een besmet begrip.

Maar niet alle rationalisme is de overmoed van het rationalisme dat geassocieerd wordt met de periode van “de historische Verlichting”.

Nee, boeddhisten gaan liever op hun krent zitten totdat ze een ons wegen, alsof het mogelijk is dat ze in een vorm van beoefening stappen die fundamenteel monastiek is zonder dat je je afzondert achter dikke kloostermuren.

Het enige wat ze hierdoor te vaak vinden is een versterkt besef van zichzelf.

Westers boeddhisme kent een verzwegen nadruk op de individuele beleving vermengd met de waarden van een religieus socialistisch pacifisme. Hier heb je een van de ideologische pijlers onder de hele beweging.

De geschiedenis van Mahayana is er een van foei roepen tegen Hinayana en ondertussen zelf sektarisch kiezen voor de smalle weg. Dit is pas een mooi voorbeeld van een historische aberratie.

Pas laat leggen denkers als Honen en Shinran de contradictie van Mahayana bloot, namelijk die dat er voor levende wezens ook een andere, bredere weg bestaat.

Het westerse boeddhisme is mede daarom anti-westers, omdat het het oude sectarisme voortzet.

Met de overwegende keuze voor een individualistisch quiëtisme plaatst westers boeddhisme zich aan de zijlijn. Er is geen betekenisvolle wil zich te engageren met westerse bronnen en de sociale vraagstukken van onze tijd.

Er is des te meer reden om zich te engageren met westers denken, omdat dit een correctie kan bieden op de boeddhistische ethiek, die uitgaat van intentie, niet van gevolgen, en die in het geval van Mahayana een relativistische weeffout kent, waardoor een onderscheid tussen goed en fout soms vervaagt, met alle ellende vandien.

Tenzij er iets wezenlijk verandert, lijkt het westerse boeddhisme geen lange toekomst beschoren.

Nee, westers boeddhisme is pas boeddhisme als het in verbinding met de eigen tijd in rook is opgegaan, getransformeerd in iets anders.

En daarom lezen wij vandaag tot slot het gedicht “Verlangen” van Henriëtte Roland Holst-van der Schalk uit haar bundel Opwaartsche wegen (1907):

Van al bewogen gestaden
zien wij naar heerlijke ginders;
liefde spreidt over alle daden
goudglans als op vleugels van vlinders.

Door het levende dringen haar stralen
als fonkellicht door kristallen;
in rustig ademhalen
reikt zij gemaklijk tot allen:
zij kent geen grenzen geen palen
en groeit oneindig, als getallen.

Want mijn en dijn liggen verzonken
in een zee vol duistre geheimen,
hun droeve galm is verklonken
als van weemoedige rijmen,
hun bitter is leeggedronken
en een nieuwe kelk staat schuimen.

Broederschap, moeder van sterken,
houdt allen veilig omsloten
onder haar milde vlerken:
niemand is buitengesloten,
geen menschenkind dwaalt meer verdroten
eenzaam van hart en van werken.

Geen ziel heeft meer duisters te vreezen:
in de diepte der nachtlijke stonden
komt geen pijnbesef opgerezen
van vijandschap in den ronde.
De wereld is lang genezen
van haat, en vergat die wonde.

Daar voere’ alle wegen zachte
omhoog naar bloeiende tuinen;
als een zeemeeuw wiegt de gedachte
zich op blinkender dagen kruinen,
of stijgt op blinkende schachten.

Want elk hart wiekt in teeder vertrouwen
alle andere harten tegen,
Liefde schiet zonder ophouden
door d’ uren, zóó als door blauwe
Septembernacht sterrenregen.

En milde menschen verspreien
zich tot gelukkige paren:
o hoe zullen de kindren gedijen

onder de zachte gebaren,
zullen veel lachen, niet schreien,
om de oudren te evenaren.

En geen dier beeft er meer voor slagen:
zacht heerscht de mensch over ’t geduldig
geslacht dat lang heeft verdragen
smarten menigvuldig.

O zoetheid van ’t eenparig willen,
wij mogen u somtijds denken
om de erge dorst te stillen
tusschen al het harde krenken.

Mijn mond wordt droog van verlangen
en de spier van mijn hart trekt samen.
Verlangen, ach verlangen…
o houden wij toch vast te samen.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Jules Prast, Mahayana, Zen Tags: anti westers, Edel Maex, Henriëtte Roland Holst-van der Schaijk, Homerus, Honen, Jürgen Habermas, Shinran, verlangen

Lees ook:

  1. Jon Kabat-Zinn is geen hedendaagse Shinran
  2. Taigu – De smalle en de brede weg
  3. Taigu – Met voeten in verschillende werelden
  4. Taigu – Groot vertrouwen in godverloren samsara

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    26 oktober 2024 om 14:05

    Mooi en goed stuk, Jules.
    Dus wat let je om je malle publicisten naam ‘Taigu’ te vervangen door de naam die je gegeven is: Jules. Probeer het en laat het resulaat van de af-kick eens weten. ;-)

  2. Taigu zegt

    28 oktober 2024 om 12:18

    Dank je voor je reactie. Taigu is geen pseudoniem. Ik voel me meer Taigu dan Jules.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.