• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het idealiseren van iets of iemand betekent juist het einde ervan

Het idealiseren van iets of iemand betekent juist het einde ervan

8 augustus 2024 door gastauteur

Helen Schucman had problemen op haar werk, de sfeer was volgens haar beslist negatief. Ze zocht daarvoor een oplossing. Als psycholoog en van Joodse afkomst kwam ze door channeling in aanraking met Jezus. Ze gaf hem op haar manier een plaats in haar leven. Zoals heel veel mensen dat doen, nietwaar?

Het ging hier dus niet om de historische Jezus en het oude Nieuwe Testament. Maar om een Antwoord. En ons (onbewuste) denken is creatief. Net als Neale Donald Walsch schiep ze voor zichzelf een acceptabel boek.

Maar er zijn mensen die dit allemaal heel serieus nemen en het Nieuwe Testament daarbij demoniseren en Jezus als mens van vlees en bloed castreren en daarentegen hem mythologiseren. Ook het onderwerp liefde is daarbij geïdealiseerd. Het zeer lijvige boek ECIW van Helen S. is dan ook een channeling over een new age achtige liefde.

Ik beveel iedereen aan het Nieuwe Testament te lezen. Niet als gelovige maar als iemand die oprecht is in zijn of haar onderzoek naar waarheid en historie. Natuurlijk kan ECIW inspireren, net als ieder ander gechanneld boek. Ook romans als De Celijnste Belofte hebben zeer hoog gescoord, vanwege het hoge gehalte aan spirituele inspiratie! Maar laten we geen kinderen zijn, die nog steeds geloven in sprookjes. Kijk eens om je heen, in wat voor wereld we echt leven. Dat vraagt nog steeds om een echt medicijn.

Door de Boeddha en de Christus te mythologiseren hebben we ze op die manier aan ons weten te onderwerpen. Je vindt dit zelfs nu ook bij Jiddu Krishnamurti, die steeds meer op een bepaald voetstuk wordt gezet. En daarvoor waarschuwde hij juist:

‘Als Krishnamurti sterft, wat onvermijdelijk is, zullen jullie regels in je hoofd gaan vormen, omdat het individu, Krishnamurti, jullie de Waarheid had voorgehouden. Jullie zullen dus een tempel bouwen, beginnen met het houden van ceremonieën en zinsnedes, dogma’s, geloofssystemen, en geloofsbelijdenissen uitvinden en filosofieën creëren. Als je het fundament op mij, het individu, bouwt, zul je in dat huis gevangen raken, in die tempel, en dus zal er een andere Leraar moeten komen om jullie uit die tempel te ontwarren. Maar de menselijke geest zit zo in elkaar, dat jullie weer een tempel rond Hem zullen bouwen en zo zal het steeds doorgaan.’ (Bron: K in The Future Is Now.)

Nu heb je ook het verhaal over de nieuwe Boeddha in de vorm van Maitreya. Maar volgens mijn beste inzicht gaat deze voorspelling niet helemaal terug naar Gautama Boeddha zelf, want er waren reeds verlichten om hem heen, dankzij het achtvoudige pad en de drie juwelen. Want de vijf asceten die hij had leren kennen tijdens zijn zoektocht naar de Waarheid, kwamen na de verlichting van Gautama zelf tot de verlichting, zo gaat het verhaal. En waarom dan ineens een ‘Maitreya’? De voorspelling over deze Maitreya komt dan ook uit het latere Mahayanaboeddhisme, dat beslist minder orthodox is.

Zo gaat dus het verhaal tegenwoordig dat hindoes wachten op de Kalki Avatar. En boeddhisten wachten op hun Maitreya. En Joden wachten op hun Messias. Enzomeer. Het messiaanse karakter van Maitreya is niet typisch boeddhistisch. Want de Boeddha leerde juist: Wees een licht voor jezelf.

Veel christenen in Amerika geloven in Trump als een messiaans figuur. Waarom mythologiseren we toch zo graag figuren? Je ziet het zelfs terug in de bioscoop, waar Marvel-helden al lange tijd zeer populair zijn, nietwaar? Hebben we dan niet genoeg aan onszelf?

De Boeddha zei nadrukkelijk dat hij geen god was maar een ontwaakte. Binnen zen kennen ze een mooie uitspraak: ‘Het buitengewone ligt in het gewone.’ Boeddha zei ook nadrukkelijk dat haat nimmer haat zal verdrijven, dat zal enkel liefde doen, dat is een universele wet. Met andere woorden: geen hocus pocus, geen sprookje maar simpelweg een feit. Net als water een rots kan uitslijten, nietwaar? De goedgelovigheid van mensen leidt echt nergens naar.

De Boeddha belichaamde liefde, wijsheid en geweldloosheid. Hij was een mens. En niemand is minderwaardig aan hem, omdat we allen geheel tot bloei kunnen komen. Maar zeggen dat Gautama uniek was en dergelijke, zet je jezelf buitenspel. Dan lijk je op iemand die op de bank zit met een zakchips voor de teevee, en uit zijn dak gaat, als zijn geliefde speler scoort.

Er is werk aan de winkel, daar waar je bent. Liefde vraagt niet om geïdealiseerd te worden. Je ervaart liefde of niet. Liefde verlicht ons leven of niet.

Tekst Nathan Rozenhart.

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, godsdienst Tags: Boeddha, ECIW, Helen Schucman, Jezus, Krishnamurti, liefde, Nathan Rozenhart, Trump, wijsheid en geweldloosheid

Lees ook:

  1. Het jaar 2022 – dag 270 – feek
  2. Nathan – Wat is er gebeurd met de geestelijke rebellie van de vorige eeuw?
  3. Dick – Overgave aan het leven
  4. Over de Lotus-soetra (19): Het Slotgebed

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.