• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Marc Horemans – Tussen volksboeddhisme en zen

Marc Horemans – Tussen volksboeddhisme en zen

19 april 2024 door gastauteur

Boeddhisme als leidraad is verschillend voor hen die de monastieke weg volgen en zij die als leek hun leven inrichten volgens boeddhistische principes. Voor de leek is het moeilijk omdat er naast zijn spirituele behoeftes ook nog de beslommeringen van het dagelijkse leven zijn aandacht vergen.

Tekst Marc Horemans

Als we het achtvoudige pad ontleden zien we dat het hoofdzakelijk uit drie onderdelen bestaat: Sila (moreel gedrag), samadhi (concentratie), prajna (verwerven van wijsheid). Voor monniken gelden de eerste drie als een logische opvolging van het betreden van de dharma). Voor leken is dat zeer moeilijk, zij het onmogelijk om dit te verwezenlijken. Het is dus (naar mijn persoonlijke mening) quasi onmogelijk om als monnik een leken- leven te leiden en daarnaast zich volledig te focussen op het verwezenlijken van Boeddha’s leer.

Beter dan een deeltijds monnik te zijn of zich aan te matigen monnik te zijn is het dus om als leek de onderrichtingen van de Boeddha goed te integreren en toe te passen in ons dagelijks leven, all the rest is would-be gedrag; aanzien verwerven of speciaal zijn zonder de bijkomende lasten en inspanningen te willen dragen. Men kan nu eenmaal niet een beetje monnik zijn door 2 keer per week naar een boeddhistisch centrum en anderzijds als leek leven met de dagdagelijkse valkuilen (haat, begeerte, onwetendheid; iets waar we ons als leek bewust of onbewust aan onderwerpen in ons dagelijks leven. En voor leken behelst het volgen van de dharma dus vooral het eerste onderdeel: Sila of moreel gedrag (juiste spraak of woorden, juiste handelingen, juiste levensonderhoud.) De anderen zijn bij uitbreiding vooral weggelegd die het pad wensen te volgen als monnik.

Is dit volksboeddhisme, is het fout om te mediteren? Ieder volgt zijn eigen pad, en meditatie is een hulpmiddel net zoals eer betonen aan de Boeddha zijn onderrichtingen indachtig, door bijvoorbeeld wierook te branden of sutra’s te reciteren. Het houdt de waarschuwing van de Boeddha levend: “Wees ijverig en bedachtzaam”, aandacht, aandacht en aandacht in alles en met alles wat je doet. Maar het blijven hulpmiddelen. Zonder de morele leidraad toe te passen in ons leven blijft dit anders maar een nutteloze vorm van rituelen en zelfbedrog. Als je dus buigt voor de Boeddha, buig dan voor jezelf en de talenten die je hebt, voor de oprechte intentie het lijden en het lijden van anderen door toedoen van jezelf te verminderen. Als je wierook brandt of mediteert, doe dat dan oprecht . Er is niks mis mee devoot te zijn, het haalt de beste dingen in ons naar boven.

Respecteer monniken maar verafgood ze niet. Wees respectvol naar anderen die ook hun weg zoeken, misschien in een andere religie of vanuit een andere overtuiging. Per slot van rekening zoekt ieder mens op zijn manier naar dat klein beetje geluk in het leven. Men hoeft niet verlicht te worden, men moet trachten verlicht te leven, zowel wat betreft inzicht als wat betreft de rugzak die we meedragen op ons pad. Dit is lijden, dit is de weg naar het beëindigen van het lijden, dat is de hele dharma.

Categorie: Boeddhisme, Dharma en filosofie, Geluk, meditatie Tags: devotie, dharma, geluk, lijden, Marc Horemans, volksboeddhisme

Lees ook:

  1. Is de Boeddha voor ons nog wel relevant nadat hij Boeddha werd?
  2. Worden we van Vipassanameditatie gelukkiger?
  3. Geluk in het moment
  4. Ujukarin – Tussen droom en daad

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Taigu zegt

    19 april 2024 om 12:53

    Lees Shinran eens over het smalle en het brede pad.

  2. Taigu zegt

    19 april 2024 om 18:20

    Of Siddharta door Hermann Hesse.

    • Marc zegt

      20 april 2024 om 00:23

      Veel inspiratie haal ik uit de Tannisho van Yuen bo, een meesterwerk op vlak van leken boeddhisme. 😌 Een pareltje van Japans filosofisch denken, maar o zo onbekend bij het grotere publiek. Toen al, en nu nog verhelderend in de meest eenvoudige zin van het woord.To the point, zonder poespas of zwaarwichtig gepalaver.Een aanrader.
      🙏

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.