• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zijn

Zijn

9 maart 2024 door gastauteur

Is er een weg naar zijn? Je bent er toch al? Waarom mediteren we dan? Of zijn we opzoek ergens naar?

Nirvana betekent het uitblussen van het zelf. Maar hoe kun je je eigen aanwezigheid uitblussen? Dan moet het iets zijn in de mens. Iets psychologisch, lijkt mij. Het zogenaamde ego, dat van ons onmensen maakt of zogenaamde helden. Hoe kunnen we het ego het beste aanpakken?

Boeddha sprak: vermijdt het uiterste met jezelf. Bijvoorbeeld: eet niet te veel en eet niet te weinig. Slaap niet te lang of te kort. Etc. Hij sprak: de mens is een product van zijn eigen denken, voelen en handelen.

Blijkbaar zoekt het ego het uiterste op. Zo zijn er mensen die proberen te leven van lucht. Of nooit genoeg hebben. Zo zijn er mensen die geen emoties willen tonen en andere mensen die erin zwelgen.

Boeddha werd verlicht zittende onder een boom aan een rivier. Dat moet behoorlijk rustig zijn geweest. Hij zat daar alleen en had geen leraar, hij was een licht voor zichzelf. Natuurlijk zijn, in balans zijn. Jiddu Krishnamurti zei: Laat het verleden los.

Onze geest dient dus niet gericht te zijn op het verleden. Zoals psychologen dat doen. We dienen geen psycholoogje te spelen met onszelf. Om te zijn hoef je jezelf blijkbaar niet eerst te analyseren. Het naakte, eenvoudige, natuurlijke zijn.

Maar… ben je dan verlicht?

Er zijn boeddhistische richtingen, die het zitten, mediteren, zelf als de verlichting beschouwen. Dus niet zitten om tot verlichting, de waarheid, te komen. Geen zoeken maar simpelweg zijn. Ik denk dat beiden waar zijn. Het zitten zelf schenkt genade. Maar als er nog een ego is dat ons de hele verdere dag achtervolgt, zoeken we daar een oplossing voor.

Het ego dat kan bestaan uit: ‘Ik ben nog niet verlicht.’… ‘Ik ben misbruikt en ik zal hem, de dader, blijven haten.’ … ‘Ik wil nog veel meer geld.’… Etc.

Wees alert, sprak Boeddha. Let op jezelf. Vind rust bij de Boeddha, de dharma en de sangha. Wie wil er niet gelukkig zijn?

Blijkbaar zit er iets in de mens, dat geen balans zoekt. En als we ons in balans voelen, misschien door simpelweg te zitten, willen we dat mogelijk niet meer loslaten en/of herhalen. Zijn we er dan wel? Zijn betekent het vernietigen van alle overbodige ballast. Zijn door stilte maar ook zijn door beweging. Niet willen vastzitten ergens aan.

Het denken dat de praktijk wil vervangen met eigen kennis, is de dictator, het kwaad in het leven, Mara. De Boeddha sprak: De Waarheid werkt. Je kunt alleen maar hier en nu gelukkig zijn.

Tekst Nathan Rozenhart.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharma en filosofie, meditatie, Nathan Tags: dharma, dictator, ego, mara, rust, sangha, toekomst, verlicht, zijn

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (17): Heil Boeddha!
  2. Bestaat het ego? En wat is het dan?
  3. Wijsheid en mededogen – de twee vleugels van verlichting
  4. Giving it all away

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    9 maart 2024 om 12:48

    Nibbana (Nirvana) verwijst in de Pali Canon naar het hebben ontworteld van alle bezoedelingen die leiden tot gehechtheid. Op een manier dat die gehechtheid ook niet meer ontstaan. Het verwijst naar een definitieve vrede en vrijheid van het hart. Het is een vrede die niet berust op aanzien, erkenning, bevrediging door de zintuigen, succesvol projecten hebben afgerond, geliefd zijn, dat alles naar wens gaat.

    Van oudsher zit er veel bij ons dat leidt tot onvrede, tot onvrijheid, tot dwang, ketening. Het idee dat je dat verleden wat in je genen zit, in je emoties, in het brein, in het lichaam, in het psychische functioneren zomaar even los kan laten was Krishnamurti’s verkeerde inschatting lijkt me. Onrealistisch. Het is alsof je van een reiger verwacht dat ie niet meer instinctief vluchtgedrag vertoont als ie je ziet. Je kunt een mens toch ook niet zien en behandelen als zo vrij? Wij vertonen net zo doorlopend instinctief gedrag.

    Ego-besef is 1 van de dingen die bij ons zitten. Het wordt vaak andersom gedacht en gezien maar de Pali-Boeddha onderwijst niet dat ego een soort eerste oorzaak is van alle beklemmingen van het hart. Dat idee verwierp hij juist. Dat geloof in een innerlijk echt bestaand zelf/ego/Ik als de eerste oorzaak van neigingen, gewoonten, drang, drift, emoties, verlangens, gedrag, dus het idee dat Ego de Grote Aanstichter is, dat leert de Boeddha nou precies juist niet. Dat is een verkeerde visie.

    Het is de combinatie van onwetendheid en begeerte die zulke zaken veroorzaakt, niet een innerlijk zelf, Ik of ego.

  2. Nathan. Rozenhart zegt

    9 maart 2024 om 17:19

    Het ego is niets anders dan een bundeling van onjuiste gedachten en verlangens. Dus wat was eerder de kip of het ei?

    En wat K betreft, doelde hij op een psychologische verandering.

    Mvgroet

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.