• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddha in de bajes – Fred

Boeddha in de bajes – Fred

11 december 2023 door Jan Veenendaal

Op een zaterdagmorgen ga ik op bezoek bij Fred in de bezoekzaal. Na de poort te zijn binnen gekomen voeg ik me bij de mensen die familie, vrienden of kennissen zijn van degene die ze bezoeken.

We zijn een bont gezelschap. Oudere mensen, een moeder met een baby, stoere mannen en vrouwen. Drukke mensen, stille mensen. Mensen die elkaar hier al eerder ontmoet hebben, hier regelmatig komen en praten over hoe lang hij nog ‘moet’. Sommige mensen, net als ik, die voor de eerste keer komen, zijn onwennig en in afwachting hoe het gaat verlopen.

Ik probeer me in de mensen te verplaatsen die hier een familielid, vriend of kennis ‘binnen’ hebben zitten. Hoe ziet hun wereld eruit?

Met vijf mensen tegelijk mogen we naar binnen naar de portier. De rest wacht buiten. Identificeren, piepvrij door de scanner – we mogen niets mee naar binnen nemen – en in de wachtruimte zitten. Met zo’n 35 mensen wachten we tot we de bezoekzaal in mogen. Af en toe klimt een kennelijk ervaren vrouw op een stoel en kijkt of ‘ze’ al binnen zijn.

Na 10 minuten wachten gaan we naar binnen. In de grote zaal zie ik Fred niet zo gauw zitten. Hij steekt zijn hand op en ik ga naar hem toe. Rijen stoelen aan de ene kant van smalle tafelbladen met een opstaande rand perspex en een rij stoelen aan de andere kant. Fred en ik geven elkaar een hand en gaan zitten.* Het rumoer in de zaal die door meerdere bewakers gecontroleerd wordt is enorm. We verstaan elkaar nauwelijks. Hoewel ik me op hem probeer te concentreren gaan mijn blikken door de zaal. De oudere vrouw en man zitten bij een jongeman. Hun kleinzoon? Wat zullen ze wel niet denken? Een gedetineerde die de baby in zijn arm houdt en zit te snikken. Mannen en vrouwen die elkaar kort innig omarmen en zoenen.

Wat een wereld. Je doet iets strafbaars, wordt veroordeeld en je zit binnen. Wat een gevolgen moet dat hebben voor je vrouw, vriendin, gezin en verdere familie. Bezoek mag een keer per week en iedere dag mag je bellen. Hoe vertel je dat je kinderen, hoe gaat je vrouw, je vriendin ermee om, je familie? Wat mis je niet allemaal? Hoe ziet de wereld eruit als je weer buiten komt? En hoe is dat als je na vijf, tien, vijftien of meer jaren weer terugkeert in de maatschappij? Met de snelheid van de ontwikkelingen in de huidige maatschappij lijkt me dat bijna niet te doen. De enige informatie die je krijgt komt van je bezoek, je advocaat, je tv en de kranten. Maar zelfstandig in de maatschappij staan, naar je werk gaan, je relaties onderhouden is er niet bij.

Ook Fred is afgeleid door alle mensen om ons heen. Ondanks de drukte en het lawaai stel ik voor dat we proberen met elkaar de stilte in onszelf te vinden met een bodyscan. Een tijdlang zeggen we niets. Langzaam maar zeker ontspan ik, mijn schouders zakken, ik zit minder strak en mijn ademen wordt rustiger. Bij Fred lijkt hetzelfde te gebeuren, hoewel dat, als ik het na afloop vraag, niet echt zo is. Hij maakt zich zorgen om de thuissituatie, zijn ouders zijn in de zeventig, zijn broer is ziek. Hij heeft het er lastig mee. Veel bezoek krijgt hij niet en hij zit niet lekker in zijn vel. Hij moet nog lang binnen blijven.

We praten verder tot er wordt omgeroepen dat de bezoektijd bijna is afgelopen. We geven elkaar een hand en zeggen tot de volgende keer. In een rij lopen de gedetineerden eerst de zaal uit, pas als de deur achter hen dicht is mogen wij naar buiten. Dit is om te voorkomen dat een van hen met het bezoek mee naar buiten loopt. Bij de deur draait Fred zich nog even om. Hij vindt me tussen het andere bezoek en zwaait, ik zwaai terug.

Wat een betrekkelijk begrip is dat toch, vrijheid. Hij moet weer naar binnen, ik mag naar buiten. Maar ook alleen maar als de deuren voor me open gedaan worden, ik heb er niets over te zeggen. Ik sta in de rij naast een jonge vrouw, we kijken elkaar aan, maken vluchtig contact en praten wat met elkaar. Ze blijkt ook een vrijwilliger te zijn die op haar vrije zaterdag hier op bezoek is gegaan. Wat doe ik hier eigenlijk.

Met vijf mensen tegelijk mogen we naar buiten. Gelukkig sta ik vooraan en ben snel alle deuren door. Het is warm, de zon schijnt, het voorjaar is duidelijk in de frisse lucht, die ik met diepe teugen inadem, aanwezig. De vogeltjes zingen uitbundig. Wat is het leven toch mooi, wat een voorrecht hier buiten te mogen zijn. Hopelijk kan Fred op de een of andere manier ook van het voorjaar genieten. Ik zal het hem de volgende keer vragen.

Weer in vrijheid buiten lopend besef ik me de immense omvang van de schade die wordt aangericht door een misdrijf. Voor de slachtoffers en hun familie, voor de daders, de familie van de daders, de partners, natuurlijk de kinderen. Het leed dat er is, is welhaast onbenoembaar. Dan heb ik het alleen nog maar over de impact op de direct betrokkenen. De impact op de maatschappij is ook bijzonder groot. Alleen al de personeelskosten bij de DJI (Dienst Justitiële Inrichtingen) zijn voor dit jaar op ruim een miljard euro begroot.

Bij de mannen die ik spreek vraag ik me af hoe ze tot hun daad zijn gekomen en hoe dat mogelijk voorkomen had kunnen worden. Wat is er gebeurd in hun leven – hoe zijn ze opgevoed, begeleid – hoe is het zo ver gekomen dat ze gedaan hebben wat ze hebben gedaan? Ik wil er hier, nu, wat over schrijven maar krijg het niet voor elkaar. Het schrijven van deze columns raakt me, net als iedere keer dat ik op bezoek ben, vooral luister, en me verbind met degene die tegenover me zit. Ik ben hem, hij is mij.

Vrij zijn waar je ook bent.

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistisch leven, Columns, Geluk, Jan Veenendaal, Rechtspraak Tags: boeddha in de bajes, Fred, gevolgen, toekomst

Lees ook:

  1. Geen dood, geen vrees (47) – Het gaat goed
  2. Boeddha in de bajes – plegers van liquidaties
  3. Helende tijd – 2
  4. Over Theologie 48: De Toekomst

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jan Veenendaal

Jan Veenendaal (1951) is lid van de Leven in Aandacht sangha in de traditie van Thich Nhat Hanh waarbinnen hij lid is van de internationale Orde van Interzijn’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Universele verantwoordelijkheid Climate Meeting
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • 9 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • ‘In mij is de hemel en in mij is de aarde’
    • André Kalden nieuwe voorzitter Boeddhistische Zendende Instantie 
    • Peter – Veel glas, veel licht
    • Kan God tegen Zijn eigen wil ingaan?
    • Het jaar 2025 – dag 154 – verdrinkingsdood

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.