• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » ‘De mooiste dag uit ons leven waarin we ceremonieel verbonden werden’

‘De mooiste dag uit ons leven waarin we ceremonieel verbonden werden’

20 september 2023 door gastauteur

Ik ben 25 jaar bezig met het Tibetaans boeddhisme. Het kwam op mijn pad tijdens mijn ziekte en ik bleef erop. Toen ik me er definitief mee wilde verbinden zocht ik een boeddhistische leraar en via via kwam Gelek rimpoche bij me thuis. Hij was een bekende Tibetaanse leraar woonachtig in Amerika en verbonden aan Jewel Heart die in Nederland in Nijmegen een centrum heeft. Ik had meteen een connectie met Gelek rimpoche. “Mind over matter” gaf hij mij toen als tip mee over mijn leven met een beperkende chronische ziekte.

Tekst Veroni Steentjes

Ik ging verder met boeddhistische studie en meditatie bij een ander Tibetaans boeddhistisch centrum (Shambhala) in de buurt. Ik had uiteindelijk meer behoefte aan cursussen en lessen die elkaar opvolgden. Ik kreeg van Han de Wit (Nederlands boeddhistische leraar) de tip om contact op te nemen met Ineke Vrolijk van Jewel Heart. Dat deed ik en in september 2002 startte ze met een groep van Jewel Heart bij me thuis wat ze nu twintig jaar later nog steeds doet. Gelek rimpoche is de huisleraar van Jewel Heart, dus zo kwamen we elkaar weer tegen en verbonden we ons opnieuw met elkaar.

Witte Tara

Ik heb veel met een boeddhistische beoefening genaamd Witte Tara die voor de kwaliteit groot liefde mededogen (compassie) staat voor het welzijn van alle levende wezens. Deze beoefening wordt ook gedaan als mensen ziek zijn en voor een lang gezond leven. Witte Tara als jonge vrouw staat voor de kwaliteit groot liefde mededogen die ook in onszelf aanwezig is. Ze wordt gezien als de moeder van alle Boeddha’s. Door haar beoefening te doen kun je die kwaliteit ook meer in jezelf ontwikkelen. Het gaat dus om een kwaliteit in jezelf aanwezig waar je je mee verbindt, dus het is geen verheerlijking van goden. In het boeddhisme zijn alle benodigde zuivere kwaliteiten al in jezelf aanwezig die vervuild zijn door het egocentrisch perspectief, dus je hoeft niets van een externe god of entiteit te verwezenlijken. Alle kwaliteiten zijn allemaal al in potentie in jezelf aanwezig. Je zou Witte Tara met moeder Maria kunnen vergelijken qua symbool in de christelijke traditie.

Emile

Op 21 augustus 1999 werden Emile en ik een stel. We leerden elkaar kennen door een oproep in de Flair om de Nederlandse militairen in de Kosovo oorlog een kaartje te sturen. Hij pakte mijn kaartje eruit en zo ontstond uiteindelijk een relatie. Ik wilde vanwege ons 12,5 jaar samen zijn onze liefdesband laten zegenen door mijn boeddhistische leraar. Ik wilde Emile vragen maar moest eerst weten of rimpoche het wilde doen. Hij wilde het gelukkig graag doen. Zo kon ik Emile vragen die meteen JA zei. De datum werd 15 juni 2012. Rimpoche en wij wilden het niet te ceremonieel doen, omdat er veel mensen aanwezig waren die niet bekend met het boeddhisme zijn.

Zegening

Wat is een zegening? Zegeningen zijn niets anders dan de basis waarom wonderen kunnen ontstaan. Het is bijvoorbeeld echt een wonder als we onze boosheid, gehechtheid, negativiteiten en onrust over komen. Zo werken zegeningen.

Het verzamelen van de goede condities in mij is wat het verzamelen van zegeningen inhoudt. Zegeningen verschaffen de ontbrekende link tussen onze inzet en het verwezenlijken van onze inzet.  Zegeningen hebben een doel, een gevoel en ze zijn echt. Vandaar dat het de ontbrekende schakel is.

Zegeningen zijn niet iets van buitenaf, maar kunnen voortkomen uit je eigen bewustzijn. In een boeddhistische zegening word je verbonden; lichaam met lichaam, spraak met spraak, geest met geest, natuur met natuur en ware aard met ware aard.

Voorbereiding

Zo startte de voorbereiding van een boeddhistische ceremonie waar geen voorbeeld van is. Zo konden we alles zelf invullen. Ik vroeg Ineke Vrolijk als ceremoniemeester vanwege onze nauwe band en omdat ze veel van het boeddhisme weet.

Jurk

Bij een feest hoort ook een mooie jurk maar wat is passend bij zo’n boeddhistische zegening. In het boeddhisme gebruiken ze veel kleuren dus dat wilde ik ook terug laten komen in de jurk. Een witte jurk vond ik niet passend. Na lang zoeken want niet alles is even handig om aan te trekken als je ligt kwam ik bij Heine uit met een mooie jurk met veel kleuren erin. Ik kocht twee zwarte bolero’s erbij voor als het niet zo warm zou zijn, omdat de jurk mouwloos was. Ik was helemaal happy met mijn jurk en nog steeds vind ik hem mooi. Emile kocht een mooi pak in het outlet centrum in Roermond die hij ook daarna nog kon dragen. In ons geval was het pak duurder dan de jurk, meestal is het andersom.

Symbolen

In het boeddhisme wordt veel met symbolen gewerkt. Ik heb altijd wat met de lotusbloem gehad als symbool dat je uit de modder en drab kunt komen en toch nog een smetteloze witte bloem kunt worden. De lotus is de bloem van het licht. De groei van de lotusplant wordt ook gezien als de mogelijkheid die mensen in zich hebben om de geest te zuiveren die geboren is in troebelheid. De lotus is het symbool van duisternis naar licht, van onwetendheid naar weten. Voor mij staat het voor het feit dat ik uit de zwaarte van mijn ziekte en beperkingen uit ben gekomen en ondanks dat toch een mooi leven heb kunnen bouwen met een persoonlijke ontwikkeling en met lieve mensen om me heen. Ik ben er sterker uit gekomen.

Ook hebben we veel met de levensboom. Bomen symboliseren door hun gestage groei het leven van geboorte naar dood, van begin naar einde, van aarde naar hemel. De boom is in eerste instantie een perfect symbool voor het leven zelf. Met zijn wortels in de aarde heeft hij contact met de onderwereld. Met zijn takken reikt hij naar de hemel. Hij is een bemiddelaar tussen de godenwereld en mensen. De boom staat ook symbool dat iedereen onderdeel is van een groter geheel, en dat het golft op de oceaan van verandering door de seizoenen heen. De boom verwijst naar de onderlinge verbondenheid van al het leven op onze planeet en in de gehele kosmos. Als een blad van de boom valt, is het dan geen onderdeel meer van de boom?

Trouwkaart

Het was dus flink zoeken qua juiste afbeeldingen voor de trouwkaart. Op de voor- en achterzijde staat een lotusbloem en binnen in de kaart de levensboom en rechts de uitnodiging voor de ceremonie en of het feest.

Sieraden met lotusbloemen en een levensboom vond ik na lang zoeken in Amerika. De lotusbloem en levensboom kwamen dus terug in onze trouwkaart, sieraden, het altaar, de taarten en ook in de bedankjes die mensen meekregen.

Aankleding

Via een internetzoektocht kwam ik bij Karin van het bedrijf Dakini uit waar ik veel kleine en grote gebedsvlaggenlijnen kocht uit Nepal om binnen en buiten alles passend aan te kleden. Daar kwam zelfs een blijvende vriendschap uit voort. Bij een groothandel had ik kristallen glazen lotusbloemen gevonden waar theelichtjes in konden voor de aankleding en sfeer. Ook kocht ik bij de groothandel andere glazen lotusbloemen die iedereen later als aandenken van de zegening mee naar huis kreeg.

Taarten

In de voorbereiding vonden we een bakker die onze wensen in taarten bakten dus een taart met lotusbloemen in plaats van rozen, een taart met een foto van het autoracen, eentje van de trouwkaart en een foto taart van Amor en Stitch, de hulphonden, dus vier taarten.

Bloemen

De bloemist was enthousiast en wilde graag meewerken. Dit was het terrein van Emile en zijn ideeën moest hij voornamelijk bij de bloemist zelf maken. Ook hierin moesten we improviseren want een trouwboeket vasthouden ging niet, dus maakte Emile een boeket aan het voeteneinde van het bed vast. We hadden geen corsages voor de gasten maar bloemen die aan de stoelen hingen. Boven het grote Tarabeeld in de vensterbank maakte Emile van bamboestokken een mooie pagode.

Muziek

Muziek betekent voor ons heel veel. We wilden dus livemuziek tijdens de ceremonie met nummers die voor ons veel betekenen zoals onze eerste kus op de song van Melissa Etheridge ‘Like the way I do’, ‘The family tree’ van Venice, voor de mensen die overleden waren of er door ziekte niet bij konden zijn, en ‘Time after time’ van Cindy Lauper. We kwamen bij zangeres Judith Jobse uit die in 2000 de eerste talentenjacht ‘Your big break’ won. Ze had ook iets met het boeddhisme dus ze vond het een eer om erbij te zijn als zangeres met haar vriend die haar begeleidde op de gitaar. Ook dat was dus geregeld. Ze konden nog net in een hoekje in de woonkamer staan.

Foto’s en filmmateriaal

Edwin, een vriend van Emile, filmde de ceremonie. Johan, onze beste vriend, wilde graag voor de foto’s zorgen. Hij kon als hij wilde rusten Emile’s bed gebruiken. Johan Fiddelaers maakte die dag vele mooie foto’s waarvan de mooiste foto die van rimpoche was. Hij legde hem echt vast zoals hij was.

Beeld

De dag voor de ceremonie vroeg Ineke welk beeld ik nog graag zou willen hebben. Zij gingen van een Tara beeld uit, maar daar had ik er al twee van dus ik gaf aan dat ik graag een lama Tsongkhapa beeld wilde hebben, dus moesten ze nog stad en land afzoeken naar een geschikt beeld die rimpoche gezegend heeft. Dit beeld kregen we cadeau na de zegening. Dat beeld blijft erg bijzonder en staat ook in de woonkamer op een klein altaar. Dit beeld kon dus ook op het altaar voor de ceremonie gezet worden.

Altaar

Natuurlijk hoort een mooi altaar bij een boeddhistische ceremonie. Ik vroeg mijn vriend Robbie, die een hele zolder vol met boeddhistische spullen heeft, om hulp. Ik mocht een mooie thangka van Witte Tara lenen die boven de kast hing waar het altaar op werd gebouwd. Ik had zelf een beeld van Witte Tara die op het altaar kon. Ik kreeg van mijn zusje en ons petekind zeven altaar schaaltjes en een mooie lichthouder van de leraar die onze boeddhistische overleveringslijn stichtte.

Ceremonie

De ceremonie moest hier in huis gebeuren. Er konden maximaal 35 personen bij zijn, dus dat was flink schrappen wie we konden uitnodigen. We hadden wel buitententen neergezet en bankjes zodat de mensen ook buiten konden zitten als het mooi weer was.

De ceremonie met de zegening begon om 13.00 en eindigde uiteindelijk om 15.00. Emile en ik schreven alle teksten voor de ceremonie met hulp van Ineke. We wilden uitleggen wie rimpoche was als grote boeddhistische leraar noodzakelijk gevlucht uit Tibet en alles achterlatend. Tevens hebben we Witte Tara uitgelegd en waar ze voor staat. Natuurlijk hebben we ook onze ceremoniemeester Ineke voorgesteld. Ook legden we kort uit wat een zegening inhoudt. Ineke vertelde over hoe Emile en ik elkaar hadden leren kennen. We schreven ook onze eigen geloften, die van mij natuurlijk vier keer langer dan die van Emile was.

Tijdens de ceremonie hadden we dus Judith die zong. Ze raakte met haar stem iedereen in het hart, ook rimpoche, en er vielen de nodige tranen.

De gelofte van Veroni

‘Mannen vielen in het verleden vaak op me door mijn uiterlijk, maar jij koos als enige voor mij om wie ik ben en je stootte me niet af om wat ik heb. Emile, bij jou kan, mag en wil ik zijn wie ik ben.  Ik kan mijn masker afdoen van de Veroni die altijd zegt dat het wel goed gaat en die het wel volhoudt.  Je stimuleert mij en door jou leer ik steeds meer en beter voor mezelf te zorgen en schijt te hebben aan wat anderen ervan zeggen of denken.   Ik leer zo ontdekken wat er allemaal in mij zit, wat ik nog niet ken of nog niet aangeraakt heb.  

Ieder van ons heeft een tuin in zich waar je moet terug keren om ervoor te zorgen.  Je moet weten wat er in je tuin gebeurt en orde op zaken stellen.   Ik ben als een nog ongeopende (lotus)bloem die na een lange weg uit de modder boven het water komt. Na een lang groeiproces gaat de bloem langzaam iets open door de juiste inzet, voeding, zorg en de omstandigheden. Veel zorg en voeding komen van jou af.   

Jij bent als partner ook een bloem. Als ik goed voor jou zorg zal je mooi groeien, als ik er slecht voor zorg zal je verwelken. Om een bloem te verzorgen, moet je de aard kennen. Hoeveel water heb je nodig? Hoeveel voeding en zonneschijn? Ik beloof dat ik je help, mits je dat wilt, om je tuin te onderhouden door onkruid weg te halen en opkomende planten water, zorg en voeding te geven. Grotere planten moeten wellicht wat gesnoeid worden om kleinere planten ruimte te geven. Ik wil je daarbij helpen, zodat we beiden van elkaars tuin kunnen genieten. 

Ik beloof je lief te hebben, je te helpen en te steunen op welke wijze dan ook.  Wat er ook gebeurt, ik laat je niet vallen. Ik zal er voor jou zijn, zoals jij er voor mij altijd bent. Net zoals de zon en de maan bij elkaar horen, horen wij ook bij elkaar als ying en yang. We vullen elkaar aan en maken van elkaar een completer mens. 

Ik beloof je liefde, vriendschap en vertrouwen te geven, in de hoogte en dieptepunten van ons leven. Emile, wil je me helpen deze belofte levend te houden, time after time?’, aldus Veroni.

Zegening

Rimpoche zegende onze liefdesband door de witte Tara ceremonie met gebeden en mantra’s. Het werd muisstil in huis en hij raakte iedereen. Na de mantra’s kregen we een katha omgehangen wat een traditionele witte zijden ceremoniële sjaal is die staat voor goede wil, gunst en compassie. Na deze zegening kregen we het beeld van rimpoche overhandigd.

Na de zegening hebben we uitgelegd wat de betekenis van de lotusbloem en levensboom is als symbool, zodat de mensen het beter konden begrijpen. Zo kon ik mijn familie en bekenden een kijkje in het boeddhisme geven.

Sieraden

Daarna was het tijd voor de kus en de sieraden. Deze werden door Amor en Stitch gebracht. Emile had een ring en ik een ketting met een levensboomhanger en oorbellen met lotusbloemen eraan.

Daarna werd de taart aangesneden en startte de receptie met taart eten waar andere gasten voor waren uitgenodigd. Rond zes uur was er heerlijk eten gemaakt door de moeder van Emile. Om zeven uur was deze feestdag beëindigd.

We hebben na de bruiloft ook iedereen een kaart gestuurd met een foto van onszelf erop waar we taart aten.

We denken er nog vaak aan.  Niet alleen wij maar iedereen die erbij was vond het een unieke ervaring die niet snel vergeten wordt. Het was uiterst uniek dat mijn leraar onze liefdesband gezegend heeft met een bijzondere ceremonie. Gelek rimpoche is inmiddels helaas zes jaar overleden.

Fotograaf: Esther Cobben, Johan Fiddelaers, Elly van Doorn

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Tibetaans boeddhisme Tags: Amor en Stitch, bewustzijn, de hulphonden, Emile, Gelek rimpoche, Han de Wit, Ineke Vrolijk, Jewel Heart, Judith Jobse, Kosovo, Lotusbloem, witte tara, zegeningen

Lees ook:

  1. Van ‘profaan’ bewustzijn terug naar ‘open’ bewustzijn
  2. Isabella van Vliet over misbruik binnen Shambhala – ‘ik zal niet langer zwijgen’
  3. ‘Mijn reis terug naar de open ruimte van de geest’ – met als gids Han de Wit
  4. Zelf als ondefinieerbaar fenomeen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Eckart zegt

    21 september 2023 om 11:43

    Een ontroerende en sterke tekst. Veel geluk in je leven.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.