Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:
Prediking
De Lotus-soetra besteedt naar mijn smaak te veel tekst aan het aanprijzen, bejubelen en ophemelen van de prediking van Boeddha’s leer, en natuurlijk ook van de predikers die dat allemaal voor hun rekening nemen. Het zijn geweldenaars, helden, lichtende voorbeelden en ga zo maar door. Ik kan daar niet zo goed tegen. Dat ligt aan mij, en dát het aan mij ligt komt wellicht doordat ik een Calvinistisch landje woon waar ‘Doe maar gewoon’ zo’n beetje tot nationale geloofsbelijdenis is verheven. Wie zal het zeggen? Hoe ook: niemand kan na het lezen van de Lotus-soetra nog beweren dat boeddhisten geen zending bedrijven. Ze doen het misschien niet zoals Europeanen dat vroeger deden, maar ze doen het wel, op hun eigen manier en daar staan achthonderd tot maar liefst twaalfhonderd verdiensten tegenover. Het kan niet op! Boeddha zegt bijvoorbeeld tegen bodhisattva ‘Toonbeeld van Vurigheid’ het volgende: “Als een mens, man of vrouw, de Lotus-Soetra ter hand neemt, haar opzegt, verkondigt en overschrijft, zal deze gelovige door dat te doen een massa verdiensten verkrijgen, namelijk: de achthonderd verdiensten der ogen, de twaalfhonderd verdiensten der oren, de achthonderd verdiensten van de neus … “ Stop stop stop… Ik tel in totaal zesduizend verdiensten. Ga er maar aanstaan. Zesduizend… Probeer het eens te bevatten. Ik denk dat de schrijvers van de Lotus-soetra iets bedoelen in de trant van: Iemand die zich toelegt op het behouden, voorleven en verspreiden van de Lotus-soetra, is hartstikke goed bezig! Ik neem daar wel genoegen mee.
Maar de schrijvers van de Lotus-soetra gaan natuurlijk nog even door. Ze leggen Boeddha het volgende in de mond: “Met de heldere en klare ogen van zijn lichaam, in hun zuivere natuurlijke staat zoals hij ze bij zijn geboorte van zijn ouders heeft meegekregen, zal deze gelovige alles kunnen aanschouwen wat er gebeurt in de duizenden landen van de hele aarde, zowel aan de oppervlakte als in het verborgene. Met de ogen van zijn lichaam zal hij kunnen zien al wat er omgaat op de bergen, in de wouden, in de stromen en in de zee…” enzovoorts. Let wel, dit is allemaal opgeschreven ver voor de uitvinding van de televisie en het verschijnen van bijvoorbeeld de prachtige natuurfilms van David Attenborough. Waar gaat dit over, zou je kunnen denken. Wel, ik denk dat het gaat over onbevooroordeeld aanschouwen van wat er op deze aardkloot allemaal voorvalt. En dat is nogal wat. Ieder weldenkend mens, ook niet boeddhisten, kunnen met eigen zien hoe wij met zijn allen bezig zijn deze wereld te vervuilen, te verminken, uit te putten en om zeep te helpen, met onszelf daarbij. Je kunt het ook horen (podcasts) en zelfs inademen: ga maar naar de website van het Longfonds om te checken hoe zuiver de lucht is die jij inademt. De Lotus-soetra is lang geleden geschreven maar ik lees er een waarschuwing in dat wie niet zelf oprecht en serieus werk maakt van wat Boeddha leert, eerder deel is van het probleem waar we vandaag de dag mee zitten dan van de oplossing. Iedereen die de huidige werkelijkheid in het licht van Boeddha ziet, kan niet anders dan zo duidelijk en krachtig mogelijk prediken dat we echt heel anders met elkaar en de aarde om moeten gaan dan we nu doen. En wat zegt de Boeddha daarover? Dit: “Doe dit zonder vrees in het hart!” Kortom: wees niet bang je mond open te trekken, daden te stellen en stappen te zetten maar spreek je uit, doe wat en kom in beweging tegen wat tegen de leer van Boeddha in gaat. En wat zegt die leer dan: Alles is één! Buiten de Eeuwige Boeddha is er niets. Wie de wereld te gronde richt, richt niet de Eeuwige Boeddha te gronde (want dat kan niet) maar wel alle manifestaties van de Eeuwige Boeddha op die wereld. En ik zeg dan: de Eeuwige Boeddha doorstaat een eventuele uitstervingsgolf wel, maar wij nooit!
Om kort te gaan: Iemand die zich met hart en ziel inzet om Boeddha’s leer uit te dragen door er zelf naar te leven, en er niet voor terugschrikt daar op aangesproken te worden, die persoon zal daar alleen maar een mooier mens door worden. Tegelijkertijd zegt Boeddha in de soetra dat je nooit en te nimmer zelfgenoegzaam achterover kunt gaan leunen in de veronderstelling dat je wel genoeg je best hebt gedaan. Je bent namelijk nooit klaar. Een van de bodhisattva geloftes is toch dat je alle bewuste wezen helpt bevrijden? Nou dan… aan de slag!
(wordt vervolgd)