• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (30): Uit de grond

Over de Lotus-soetra (30): Uit de grond

17 juli 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

Uit de grond

Het is niet de bedoeling om de hele Lotus-soetra letterlijk te nemen.  Wanneer je dat doet, mis je namelijk de belangrijkste lessen die de soetra je leert. Bovendien kan het niet eens, want wanneer je de soetra van A tot Z letterlijk neemt, klopt er geen barst van. Alleen op het gebied van de tijd al: de soetra heeft het bijvoorbeeld over bodhisattva’s die loopbanen van miljoenen en miljoenen jaren achter de rug hebben… terwijl de mensheid volgens de huidige wetenschap pas ongeveer 300.000 jaar op aarde rondloopt. Het zou zomaar kunnen dat de wetenschap er een paar honderdduizend jaar naast zit, maar miljoenen jaren? Lijkt me sterk.

Die bodhisattva’s die al miljoenen en miljoenen jaren actief zijn, bieden Boeddha hun diensten aan. Maar dat weigert Boeddha! En vervolgens rijzen er talloze andere bodhisattva’s op uit de grond. Zij zijn het die op aarde het belangrijke werk van Boeddha’s leer verkondigen en bewaren gaan doen. Wat betekent dat? Dit: de mensen die hier op aarde de leer van Boeddha hebben verspreid, nu verspreiden en in de toekomst nog gaan verspreiden, zijn stuk voor stuk mensen die gewoon met hun poten in de klei staan. Met andere woorden: het zijn gewone mensen die zich ervan bewust zijn dat ze als alle andere mensen om hen heen zijn, niets meer of minder en hartstikke sterfelijk. Uit stof zijn zij gekomen en tot stof zullen zij weer vergaan. Stof. Klei. “Uit de aarde opgerezen”, precies zoals Shakyamuni Boeddha zelf, die weet dat hij als mens sterfelijk is en binnenkort dood zal gaan. Op het moment dat hij dat het daar over heeft,  is hij al behoorlijk op leeftijd.

De Lotus-soetra pretendeert ook geen historisch correct verslag te geven over Boeddha en zijn leer. Je kunt onderscheid maken tussen de historische Shakyamuni (geboren als Gautama Siddharta); en de oorspronkelijke eeuwige of tijdloze Boeddha. Volgens mij leert de historische Boeddha Shakyamuni ons in de Lotus-soetra een en ander over de eeuwige Boeddha. De historische Boeddha gaat gewoon dood. De eeuwige Boeddha is en wordt nooit geboren, is “levend” maar ook onsterfelijk. In de Lotus-soetra zijn de historische Boeddha en de eeuwige Boeddha één geheel. Voor het goed verstaan van de Lotus-soetra is het belangrijk om vooral die eeuwige Boeddha goed in de gaten te houden.

De ontelbare uit de grond opgerezen bodhisattva’s buigen voor de Boeddha’s (naast Shakyamuni Boeddha zit nog steeds Boeddha ‘Praal en Luister’) en zij zingen hen wel vijfhonderdduizend jaar lang lof toe. En al die tijd luisteren zowel de Boeddha’s als alle andere aanwezigen stil en ingetogen toe. Voor hun gevoel duurt het allemaal slechts enkele uren. Vervolgens treden vier grote leraren naar voren. Deze vier leraren staan voor de vier grote beloften die bodhisattva’s normaliter afleggen. Boeddha spreekt hen en uiteraard ook alle anderen toe, en zegt onder meer: “… Al mijn vrienden hier zijn mensen van geloof, en het is aangenaam en troostvol hen te onderwijzen. Dat komt doordat al mijn kinderen hier vanaf hun vroegste bestaan en al generaties lang mijn onderricht ontvangen hebben. …. Zij zijn allen de weg naar volledige verlichting reeds ingeslagen. Wel waren er mensen die alleen de voorlopige verlichting van het kleine voertuig hadden bereikt en in de waan verkeerden dat dat voldoende zou zijn. Het was best moeilijk hen ervan te overtuigen dat zij bij lange na niet het einddoel hadden bereikt! Maar, ze zijn nu op de goede weg, en deze soetra wijst ze hoe nu verder. ”

Hier benadrukt Boeddha nog eens het verschil tussen het kleine en het grote voertuig (Hinayana, Mahayana). Eerder zei hij evenwel dat er slechts één voertuig bestaat…  Hoe zit dat?  Wel, zo: er is niks mee om voor jezelf verlichting na te streven, maar wel om te denken dat je er dan bent. Het gaat immers niet om alleen voor jezelf het lijden te beëindigen, het gaat erom alle bewuste wezens te bevrijden van het lijden. Het kleine voertuig maakt wat Boeddha betreft deel uit van het grote voertuig. Althans, zo leg ik dat (in ieder geval voor mezelf) uit. Dat maakt het Hinayana niet minderwaardig of het Mahayana van meerwaarde.  Zonder Hinayana is het Mahayana niet compleet, en zonder Mahayana is het Hinayana niet af. Zoiets.

Dat mensen uit de grond oprijzen komt misschien vreemd over, maar vergeet dan niet dat vele christenen leerden dat God (Genesis 1:24) sprak: laat de aarde levende wezens voortbrengen … in Genesis 2:7 staat zelfs: Toen vormde Jhwh de mens uit kleiaarde …  Dat lijkt mij behoorlijk uit de grond oprijzend. In het Hindoeïsme staat ergens in het Mahabharata dat koningin Ghandari een meloen baarde, de pitten in potten plantte en opkweekte tot duizend zonen, de Kaurava’s, de tegenspelers van de Pandava’s. Die Kaurava’s komen uit potten en potgrond. Ook tamelijk uit de aarde dus. Kortom, oosterse beeldspraak komt bij westerlingen soms vreemd over, terwijl diezelfde westerlingen er zelf ook wat van kunnen. Denk maar aan games die jongelui tegenwoordig op hun mobieltjes spelen. Ik heb games gezien waarin je soldaten kunt zaaien, alsof het strooigoed is waar krijgers uit opgroeien. Kijkt niemand van op! Dan heb ik toch liever bodhisattva’s. En die miljoenen jaren? Ach, daar heb ik het al eerder over gehad. Overdrijven is een kunst. Ook daar kunnen draaien andere godsdiensten in hun heilige boeken hun hand niet voor om. Zo zou ene Methusalem 969 jaar zijn geworden. Ik denk dat dat maanden waren. 969 gedeeld door 13 is namelijk bijna 75 jaar. Dat is een normale leeftijd voor ons mensen, tegenwoordig. Een paar duizend jaar geleden was dat heel erg oud!. Shakyamuni zal met zijn 80 jaar een kleine 1040 zijn geworden… dat zou dan ouder zijn dan Methusalem.

Terug naar de Lotus-soetra. Bodhisattva en zijn metgezellen konden Boeddha niet volgen. Ze snapten er geen snars van. Ze zeggen: “Hoe hebt u al die bodhisattva’s die hier nu zijn zelf kunnen opleiden? Het is net alsof een jonge man tegen een groep grijsaards zegt: jullie zijn mijn zonen En dat de grijsaards dan zeggen: Hij is onze vader. Dat kun je toch niet serieus nemen? Maar dat is precies wat u nu beweert. Heer, u bent die jonge man die pas veertig jaar geleden de verlichting hebt bereikt, terwijl deze bodhisattva’s al een carrière van miljarden jaren achter de rug hebben … enz. “. 

Zullen we het daar een volgende keer maar over hebben?

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Mahayana, Pali-Canon, Theravada Tags: Genesis, Kaurava’s, Pandava’s, uit de grond

Lees ook:

  1. Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw
  2. Over Theologie 38: Dommamismen (II)
  3. Wanneer ben je boeddhist?
  4. Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 143 – journalistieke eenzaamheid
    • The Rights Forum – Peiling: samenleving wil dat regering optreedt tegen Israël
    • André De Nys, de stilte, boeddhisme en christendom
    • Een nieuw boek over Tibetaanse schrijfsters in ballingschap
    • ‘Justice is (not) for the poor’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.