• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (27): Hoogmoed

Over de Lotus-soetra (27): Hoogmoed

26 juni 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

Hoogmoed

De Lotus-soetra spreekt over drie tegenstanders die het verkondigers van de leer bijzonder moeilijk kunnen maken. Het zijn drie typen van hoogmoedigen. In de eerste plaats heb je lieden die de lotus-soetra menen te mogen beschouwen als dom bijgeloof, religieuze rambam of volslagen onwetenschappelijke nonsens. Zij zijn er van overtuigd dat iemand met goed verstand zich niet met de lotus-soetra moet inlaten, of met welke wetenschappelijk onbewezen zaken dan ook, omdat het niemand ooit iets zal brengen. Ze laten zich daarom zelf ook niet met de lotus-soetra in, kennen haar niet, lezen er niks over en ga zo maar door. Omdat het onzin is. Net als welk sprookje dan ook.

Op de tweede plaats heb je lieden die ervan overtuigd zijn dat ze het beter weten dan de samenstellers van de lotus-soetra. Zij prefereren hun eigen versie van wat zij beschouwen als boeddha’s leer en ontmoedigen daarom verspreiding van de lotus-soetra. Misschien vinden zij dat ze deze soetra ontgroeid zijn. Ik weet het niet. Echt niet. Ik zie wel paralellen met wat er door de eeuwen heen in het christendom is gebeurd en nog steeds gebeurt: denken het beter te weten. Dat gebeurt heel subtiel door zaken zo uit te leggen dat ze precies passen in de denkbeelden die je toch al koestert. In plaats van dat ze vasthouden aan: er is maar één WET, creëren ze zelf een wet 2.0 of zoiets. Een wet met wat extra’s dus. Of – zo je wilt – een verbeterde versie van de WET waar alle weeffoutjes uit zijn gehaald. En de idioten die aan de lotus-soetra blijven vasthouden, missen die verbeteringen uiteraard en verkondigen simpelweg een verouderd soort boeddhisme. Tragisch.

De derde soort hoogmoedigen zijn het gevaarlijkst. Het zijn de lieden die (soms zonder er zelf benul van te hebben) trots zijn op hun voorbeeldige boeddhistische leven waarin zij niet alleen de Lotus-soetra maar eigenlijk alle soetra’s eerbiedigen. Zij zijn trots op hun erfopvolging, op hun dharma-overdracht, hun ascetische levenswijze, hun aanzien als gereïncarneerde hotemetoot of als wijze zusenmezo. Ze zeggen het niet – natuurlijk niet – maar stralen het stilletjes uit: zie mij eens een voorbeeldige verkondiger, uitlegger en voorlever van de WET zijn. Nou, eh… als absoluut niet-voorbeeldige verkondiger, uitlegger en voorlever van de wet, durf ik te zeggen: O. Gaat het dus niet om verkrijgen van roem, eer, rijkdom, aanzien, faam, of iets dat daar op lijkt? Gaat het niet om aanbeden of op zijn minst lichtelijk vereerd worden? Ook niet een om ietsie pietsie lof krijgen? Weer wat geleerd. Hoe heilig is jouw schijn? 

Het ligt mijns inziens lang niet altijd, of eigenlijk vrijwel nooit, aan de hoogmoedigen zelf. De eersten worden aangemoedigd door allerlei intellectuelen die niet beter weten dan dat denken dat wetenschap zaligmakend is, getuigt van eruditie en grote wijsheid. Het zij ze vergeven. De tweede groep hoogmoedigen is slachtoffer van gebrek aan zelfreflectie, veroorzaakt door gebrek aan reflectie van de gemeenschap waar ze in zijn opgegroeid. In het land der blinden is éénoog koning natuurlijk. Diepte ontbreekt, maar daar kan éénoog zelf niks aan doen.

De laatste groep zou beter moeten weten. Het zijn farizeeërs, door gebrek aan gewicht omhoog gevallen ego’s. Ze leven niet naar de WET die ze verkondigen, zeggen A en doen B, vertellen hoe het hoort maar doen zelf vervolgens wat anders. Daar kunnen ze niks aan doen. Als het om seks gaat bijvoorbeeld, zijn hun hormonen hen de baas, maar doen ze alles uiteraard uit pure liefde. En gaat het om hun portemonnee dan is dat te vergelijken met een zwart gat waar alles in verdwijnt. Ze hechten niet aan hun bezit, maar vinden het helemaal niet erg om van alles te krijgen. En ze geven mensen die hen van alles geven meer aandacht dan mensen die niks geven. Die aandacht noemen ze dan gewoon dankbaarheid en daar is helemaal niks mis mee. Sommigen laten hun voeten schoon kussen, hun lezingen optekenen en vermenigvuldigen en vervolgens laten ze de opbrengsten van duur verkochte boeken en andere werken onthecht terugvloeien in de clubkas, waaruit zijzelf dankbaar (altijd dankbaar!) hun welverdiende en door iedereen gegunde dagelijkse portie krijgen. Ze bezitten niets, omdat het niet hoeft. Ze krijgen alles, en anderen zijn daar verantwoordelijk voor. Zalig!

Nee, geef mij maar boeddha’s die niemand kent. Geef mij maar boeddha’s die te midden van vernederingen durven geloven in onbaatzuchtige liefde voor mensen die nog dieper dan zijzelf vernederd worden. Geef mij maar boeddha’s die niets bezitten dan een korst brood en die deze korst dan delen met iemand die helemaal geen korst heeft. En geef mij maar een soldaat-boeddha die een andere soldaat-boeddha doodschiet op het slagveld, omdat de aanvallende boeddha niet weet dat ie een eigenlijk een boeddha is, terwijl hij wanhopig meent te moeten aanvallen omdat een of andere dictator-boeddha zegt dat dat moet. En geef mij dan maar de overlevende boeddha die de pijn voelt van het doodschieten van die andere boeddha…

Er is maar één WET. Er is maar één boeddhanatuur … maar er zijn ontelbare verschijningsvormen. Realiseer je dat, en je hebt geen verering, geen rijkdom, geen lof … niks van dat alles nodig. Kritiek krijg je toch wel, overal en altijd gratis en voor niks. Daar kun je van leren. Heb geduld. Incasseer en houd vol. Meer vraagt de boeddha in jou niet. En…. heb alle andere boeddha’s – overal om je heen – lief gelijk jouzelf. 

(wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Onderwijs, Pali-Canon, Zorg Tags: de lotus soetra, een wet, geduld, hoogmoed, hoogmoedigen, rijkdom, uitleggers, verering, zelfreflectie

Lees ook:

  1. Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw
  2. Leven in Thailand – blut maar niet dood
  3. Vrijheid als verovering
  4. Thailand – boeddhistische religie en ‘geestenhuizen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.