• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Alleen maar geven – Maar wat houdt ‘alleen geven’ in?

Alleen maar geven – Maar wat houdt ‘alleen geven’ in?

16 april 2023 door Zeshin van der Plas

Alleen geven betekent het idee dat je over jezelf hebt, wie jij denkt te zijn, te vergeten. Dat beoefen je als je zazen doet. Je gedachten laten voor wat ze zijn. Je ademhaling tellen en al je energie omlaag richten. Je denkt misschien,: “ja maar ik beoefen zazen juist om tot mijzelf te komen.’ Dan heb ik de volgende vraag voor je: ‘Wat is dat, jezelf en wat zou je met een zelf willen? Juist… je beoefent zazen om tot jezelf te komen. Dat wil zeggen dat je nog niet jezelf bent of nog niet tot jezelf gekomen bent. De oefening die daar voor nodig is, is ‘only giving’.

Een vriend die me na aan het hart ligt, heeft kanker en heeft niet lang meer te leven. Dat weet hij. Hij is continu moe. Hij heeft last van epilepsie, slikt medicijnen van de soort ‘erger dan de kwaal’ en heeft last van een taalstoornis.

Waar maakt hij zich zorgen over? Hoe moet het verder met zijn kinderen en zijn vrouw als hij er niet meer is? Hij is verdrietig dat hij niet meer voor ze kan zorgen. Maar wat het nog verdrietiger maakt is dat de drie pleegkinderen die hij en zijn vrouw eind zeventiger jaren in hun gezin opgenomen hebben, dit nog eens door moeten maken. Dat zijn zijn zorgen. Wat hem zelf betreft, hij neemt de zaken zoals ze aan hem verschijnen – ‘only giving’. Zichzelf vergeten in een totale overgave aan dat wat verschijnt: verdriet, vergeetachtigheid, vermoeidheid, ‘only giving.’

Dit is precies het tegenovergestelde van wat veel mensen voor ogen hebben ten aanzien van het idee of begrip ‘zelf’.

Het is tegenwoordig in om aan spiritualiteit te doen – dan tel je mee – als het kan drie of vier richtingen tegelijk. Ik neem het niemand kwalijk dat hij uit onvrede zijn levenssituatie via een spirituele cursus probeert te veranderen.

Je zou dan ook verwachten dat je les krijgt in leren in te zien waardoor je onvrede veroorzaakt wordt. Maar niets is minder waar. Alles wat zuiver was, wordt nu door een gigantische spirituele vervuiling overspoeld. Geen enkele richting is nog betrouwbaar te noemen. De hieronder afgedrukte teksten zijn wat losse stukjes uit een paar willekeurige folders uit de Leidse bibliotheek:

Een cursus tarot: Om het spel te ontdekken en zo dieper in het leven te duiken om er zo meer uit te halen.
Met hart en ziel: Je bent geboren voor succes, geluk en overvloed, voor vriendschap, liefde en tevredenheid. Je leeft om te genieten, om je eigen hartenwens in vervulling te laten gaan.
Je geld of je leven: Sta je altijd rood of heb je te veel geld op je rekening? Heb je altijd geldzorgen, schulden, geef je veel geld weg en aan wat? In deze “money masterclass” ga je je geldpatronen in kaart brengen.

Deze cursussen propageren het tegenovergestelde van ‘only giving’.

Mijn vriend is 66 jaar. Ik hoop dat hij ook de 67 haalt. Een andere vriend van mij is niet ouder dan 43 geworden. Een mens heeft hooguit honderd jaar de tijd om tot realisatie te komen. Tot realisatie dat hij hier en nu, in alles wat zich aan hem aandient, hij of zij eeuwigdurend is. Om op dit “hier nu” te landen moet je alles opgeven, ‘only giving’ en dat is de enige manier.

Johannes van het Kruis, een middeleeuwse monnik uit Spanje schreef:

Om te komen tot wat ge niet weet, moet ge gaan langs waar ge niet weet.
Om te komen tot wat ge niet geniet, moet ge gaan langs waar men niet geniet.
Om te komen tot wat men niet bezit, moet ge gaan langs waar men niet bezit.
Om te komen tot wat ge niet zijt, moet ge gaan langs waar men niet zijt.
Wilt ge er toe komen om alles te weten, wens dan niet iets te weten.

Hij schreef nog veel meer, maar ik denk dat de bedoeling zo wel duidelijk is.

Alles wat je bezit kun je kwijt raken. Het idee iets te bezitten, de gedachte dit is van mij, breekt je op zodra je het verliest. Dat wat je werkelijk bezit is niet te verliezen. Wat je werkelijk bezit is ‘only giving’, weggeven, alles totaal, dat is je werkelijke schat.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Zen, Zeshin van der Plas Tags: geven, only giving, sterven, verlies

Lees ook:

  1. Dick – Alleen maar nu
  2. Boekrecensie – Arjen Sevenster: De wind van morgen
  3.  Dana is only giving
  4. Mildheid en meedogenloosheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
05 okt
ONLINE cursusreeks Dhammakaya meditatie
5 okt 23
07 okt
Global Kum Nye fest
7 okt 23
07 okt
Onderscheid tussen ons denken en onze zintuiglijke ervaring van deze werkelijkheid
7 okt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen scheidslijn en schijnlijn vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 257 – BERG
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Boeken – Tao Te Tjing
    • Extinction Rebellion eist: sluit de gifkraan, stem tegen glyfosaat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.