• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zeshin – Dukkha

Zeshin – Dukkha

29 januari 2023 door Zeshin van der Plas

Is goed te vertalen met leed, de pijn van ziekte ouderdom en dood, iets waar elk levend wezen aan onderhevig is. Elk levend wezen loopt in cirkels om telkens weer op zijn schreden terug te keren, geboorte, ziekte, ouderdom en dood. Wat is de diepgang van het westers boeddhisme? Elke avond wordt in Japanse kloosters de volgende tekst gereciteerd:

‘Iedereen die het pad beoefent luister:

Geboorte en dood zijn de enige zaken die van belang zijn
Tijd verdwijnt als sneeuw voor de zon
Daarom, wijd je aan je training en verspil je tijd niet.’

Toen ik in 1986 in het Japanse klooster Bukkoku-Ji intrad werd mij na een maand door de Roshi gevraagd welke meditatie ik deed. Niet begrijpend antwoordde ik, ‘zenmeditatie’. Er werd mij duidelijk gemaakt dat ik mijn ademhaling moest tellen, maar dat deed ik al, zo had ik het geleerd.

Waarmee ik mee wil zeggen dat in het klooster niet veel werd verteld omtrent het zenboeddhisme. Wij hier in het Westen willen weten, en het liefst waarom. Er worden lezingen, uitleg en vraag en antwoord gegeven.

De eerste dagen werd ik in het klooster gemeden alsof ik een besmettelijke ziekte had. Een klooster is een soort wasmachine, er kleefde nog zoveel maatschappelijke troep aan mijn lijf en brein. Op dat moment was ik de grote stoorzender in het klooster. Ik werd niet gecorrigeerd, er werd mij niets uitgelegd, er werd mij niets verweten, ik werd alleen gemeden als de pest. Om kort te gaan- je zit in een klooster, je draait het hele programma mee, meditatie, gymnastiek, tempeldiensten, samu (werkperiode)  ceremonieel eten (oriyoki). En als je niet op een barbaar wilde lijken was de enige manier, de anderen imiteren. O ja,… er werden toespraken gehouden in de vorm van teisho en mondo. Maar die waren in het Japans en de teisho waren traditioneel tijdens de meditatie, niks vragen om antwoorden, stil zitten en luisteren naar een onbegrijpelijke taal.. Het willen weten kon je wel vergeten. Een betere methode is er niet, je wordt volledig op jezelf teruggeworpen, geen ontsnappen mogelijk.

Geen afleiding door vragen te stellen, discussies aan te gaan, zeuren over ‘mijn kussen is te hard, het eten is vies, die vent naast me ademt zo hard,’ enz. Zen gaat over naar binnen kruipen naar de as van de draaimolen. Chögyam Trungpa rinpoche heeft een boek geschreven met als titel ‘Idiot compassion’.  Veel boeddhisten hebben mededogen hoog in het vaandel staan, begaan met het leed in de wereld, hoe arrogant is dat. Met hun blik op de buitenwereld gericht zien ze de pijn van alle levende wezens. Ja, ze hebben het goed en hebben alle afleiding die ze zich kunnen veroorloven om hun eigen pijn niet onder ogen hoeven te komen. Ze maken zich druk over bio-industrie, het milieu, oorlog, armoede, maar vergeten zichzelf.

Er is een bekende Boeddha-legende waar Boeddha naar een ploegende boer kijkt.

Snuivend kwam de os aan zetten, vlak voor zijn voeten trok de ploeg de grond open. Boeddha keek hoe de boer onder het ploegen zijn hemd uittrok, zijn rug glom van het zweet. ‘Hu, vort’, zei de boer weer. In de omgeploegde grond klauterde een glanzend zwarte kever over de grote brokken klei. Dat moet een kabaal geweest zijn voor zo’n klein beestje, dacht Boeddha. Kwetterend schoot een vogeltje uit de struiken en dook boven op de kever. In één tel vloog het vogeltje met de kever in zijn snavel weer op. Hoog in een boom peuzelde het vogeltje de kever op. Boeddha keek weer naar de boer. Achter de ploeg vloog een zwerm vogels die onophoudelijk duikvluchten uitvoerde op de omgeploegde aarde. Plotseling als een steen viel een havik uit de lucht en griste met zijn scherpe klauwen een vogeltje achter de ploeg weg. Het vogeltje schreeuwde, piepte van angst. Een halve minuut later was het doodstil.

De boer ploegt om graan te zaaien waar brood van gemaakt wordt, dat hele proces is een grote slagerij, eten en gegeten worden, jij bent de oorzaak van het leed in de wereld, zonder jou bestaat deze wereld niet, waar was die wereld voor je geboorte? Natuurlijk was die wereld er voor jouw geboorte, maar niet voor jou, je was er nog niet. Hoe was het ook als weer mededogen met alle levende wezens. Mag je een aardappel villen en in kokend water gooien? Is een aardappel geen levend wezen? Eet jij geen brood? Waar wil je heen, waar wil je naar toe vluchten? Je probeert je schuld te ontkennen terwijl je de gestolen goederen nog in je handen hebt. Er is maar één uitweg, kniel voor jezelf, huil je hart uit je lijf, wie of wat wil je redden? Er staat je maar één ding te doen, jezelf redden, mededogen is gemakkelijk als je anderen red. Jezelf redden is een heel ander verhaal, het lef opbrengen om naar binnen te kijken, Fuck te World, you are the World.

Samsara, dit aards tranendal is de mallemolen van het leven en iedereen draait zijn rondje mee geen ontsnappen mogelijk. Je word duizelig, misselijk, moet overgeven om vervolgens volledig gedesoriënteerd uit het leven te stappen. Samsara is goed te vertalen met ‘samen rond rennen’.

Dukkha is de gehechtheid of verslaving aan samsara, we zijn als motten die om een kaarsvlam dansen. Boeddhisme is de weg naar binnen, hoe meer je naar de as van de draaimolen loopt hoe minder het effect van de centrifugale kracht is. Hoe dichter bij de as hoe helderder je leven is. En…don’t worry de oplossing ligt bij jou, dus je hoeft het niet ergens anders te zoeken. Eh,..misschien aan iemand vragen hoe het moet en steun zoeken bij lotgenoten.

Succes.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Zen, Zeshin van der Plas Tags: dukkha

Lees ook:

  1. Joop – Een tekst geschreven vanuit verbazing
  2. Zeshin – Dukkha
  3. Boekbespreking – Edel Maex: Het kan anders. Naar een ommekeer in ons denken en doen.
  4. Guy – Ad absurdum

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.