• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (5):  Verdiensten

Over de Lotus-soetra (5):  Verdiensten

23 januari 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

Verdiensten

(deel 4 van de “Soetra van de ontelbare betekenissen; eerste deel van de drievoudige Lotussoetra, te beschouwen als inleiding op de Lotus-soetra)

Waarom zou je proberen een voorbeeldige gelovige te zijn, als je zelf nul komma nul niks opschiet met een voorbeeldig gelovige te zijn? Nou, dat hangt er dus vanaf wat de kern is van wat je gelooft! Wanneer je ervan overtuigd bent dat jij door je inspanningen er persoonlijk beter op moet worden omdat jij nu eenmaal jij bent, anders en afgescheiden van wie dan ook, dan is te begrijpen dat je de stelling ‘voor niks gaat de zon op’ heiligt en tenminste iets wilt winnen met het uithangen van de ‘voorbeeldig gelovige’. Edoch… de vier wetten (lijden; ijdelheid; veranderlijkheid en afhankelijkheid) drukken je met de neus op de feiten. De ijdele overtuiging dat jij nu eenmaal jij bent, anders en afgescheiden van wie dan ook, veroorzaakt uiteindelijk alleen maar lijden, omdat ook jij afhankelijk bent van van alles en nog wat, én veranderlijk. Ook jij wordt vroeg of laat toch een keer ziek; én ouder en je gaat dood. Punt. Wanneer je inziet dat het anders en afgescheiden zijn van wie dan ook louter illusies zijn, kunnen we verder praten.

Boddhisattva Magnificus is blij met wat Boeddha tot dan allemaal heeft gezegd, maar hij wil meer. Hij wil weten waar de oorsprong van Boeddha’s leer vandaan komt; wat de bedoeling ervan is en waar een en ander te vinden is. Boeddha antwoordt dan: “Deze leer komt oorspronkelijk van waar alle boeddha’s verblijven. Deze leer is bedoeld voor alle levende wezens die het boeddhaschap willen bereiken en je kunt haar overal vinden waar boddhisattva’s haar beoefenen.” Helder toch? Of toch maar een kleine toelichting?

Waar verblijven alle boeddha’s? In ieder geval niet (alleen) in een of ander klooster, tempel, grot, kerk of heiligdom. Ook niet (alleen) op een Gierentop, Himalayaberg of zandheuvel. Zelfs niet (alleen) op aarde, in de hemel of Zuiver land en zelfs niet (alleen) in een hel. Het antwoord is… precies: in het vormloze. Moeilijk voor te stellen. Je kunt ook zeggen: overal! De verblijfplaats van boeddha’s is non-locaal.

Welke wezen zijn het die het boeddhaschap willen bereiken? Dat hoeven dus niet alleen mensen te zijn, anders zou Boeddha dat wel hebben gezegd: alle mensen etc. Maar nee, hij zegt: alle wezens … Het enige dat nodig is om óók door de leer te worden geadresseerd is het streven de leer te leren kennen en te volgen. Ik weet niet of dolfijnen, orang oetans, raven of lieve heersbeestjes dat willen, maar ik sluit dat zeker niet uit. En wie weet zijn er in het uitgestrekte heelal wezens die veel hoger ontwikkelt zijn dan wijzelf die deze leer graag ontvangen.

Tenslotte verwijst de Boeddha op de vraag waar die leer te vinden is terug naar de vragensteller zelf: alle boddhisattva’s … Anders geformuleerd: iedereen die de leer serieus beoefent en dus in praktijk brengt, is een instrument waarmee de leer wordt verspreid. Hoe… Rotterdammers zouden zeggen “niet lullen maar poetsen!” Doen. En dat kan en gebeurt ook op heel veel verschillende manieren omdat er nu eenmaal heel veel verschillende wegen zijn die naar het boeddhaschap leiden. Ik denk zelfs dat er nog meer zijn dan wegen die naar Rome leiden.

Boeddha legt daarna uit welke verdiensten de leer die hij verkondigt allemaal heeft. Mensen die kennis nemen van de leer:

  1. worden wakker geschud;
  2. willen ook graag (vurig!) zelf het boeddhaschap bereiken;
  3. voelen goedheid in het hart opkomen;
  4. gaan mededogen met anderen ervaren en tonen;
  5. gaan zich verheugen in successen die anderen behalen;
  6. ervaren vroeg of laat dankbaarheid (de leer te hebben ontvangen)
  7. gaan anderen zien als evenveel waard als hij/zijzelf;
  8. raken minder gehecht / onthecht aan bezit (of kicken af!);
  9. worden geduldig(er) en verdraagzamer;
  10. worden vrijgevig.

 

Bovenstaand lijstje is zeker niet uitputtend. Wanneer je de soetra leest, kun je er met gemak nog een aantal verdiensten aan toevoegen. Ik weet dan ook niet of het lijstje ‘officieel’ is, en dat interesseert mij ook bar weinig. Duidelijk is dat het kennis nemen van de leer leidt tot levensveranderende inzichten. Stuk voor stuk verdienstelijk. Zo zegt Boeddha “Zelfs zij die alleen maar zichzelf zoeken in hun doen en laten, gaan ertoe over zichzelf weg te cijferen ter wille van anderen, doordat ze getroffen zijn door de goedheid van de Boeddha voor wie alle levende wezens even belangrijk zijn.”

(wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: Lotus Soetra, verdiensten

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (1): Inleiding
  2. Over de Lotus-soetra (4):  Vier wetten
  3. De mythe van het mahāyāna
  4. Boekbespreking – Dan liever dood, over martelaren en hun religieuze drijfveren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.