• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (4):  Vier wetten

Over de Lotus-soetra (4):  Vier wetten

16 januari 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer: 

Vier wetten

(deel 3 van de “Soetra van de ontelbare betekenissen; eerste deel van de drievoudige Lotussoetra, te beschouwen als inleiding op de Lotus-soetra)

Boddhisattva Magnificus zegt dus tegen de Boeddha: “U heeft voortdurend de vier wetten gepredikt: lijden; ijdelheid, veranderlijkheid en afhankelijkheid. Wilt u zo goed zijn die allemaal nog een keer in eenvoudige woorden uit te leggen….” 

Vier wetten dus. De wet van van lijden houdt in dat ieder mens gedurende zijn leven te maken krijgt met allerlei soorten van lijden. Ieder mens! Als klein kind heb je bijvoorbeeld al gauw last van buikkrampjes (lijden); het doorkomen van tandjes (lijden); zere billetjes (lijden) en ga zo maar door. Als tiener krijg je te maken met bijvoorbeeld liefdesverdriet (luhduhvuhduh = lijden); slecht gemaakte proefwerken; de ervaring dat je fiets is gestolen of de echtscheiding van je vader en moeder. Dat moet natuurlijk niet allemaal, maar het kán. En als volwassene krijg je weer met andere zaken te maken waar lijden aan vastzit: het overlijden van dierbaren, om maar wat te noemen. Dit leven is een tranendal, heet het in onze cultuur. Ziekte, veroudering, sterven! Het houdt niet op.

De wet van ijdelheid houdt in dat ieder mens geneigd is te denken dat hij of zij anders is dan alle andere. O, zeker: overeenkomsten tussen mensen zijn er ook, maar de onderlinge verschillen zijn duidelijker en ieder mens neemt zichzelf maar al te gemakkelijk als vergelijkingsmateriaal tegenover alle anderen. Het eigen gelijk, de eigen gezondheid, het eigen uiterlijk, de eigen inkomsten, ideeën, ervaringen, en wat al niet meer… uniek! En indien niet uniek: beter. En zo niet beter: onvergelijkbaar met wat anderen hebben, doen of ervaren. Kortom: de werkelijkheid is wat IK denk, voel, doe of ervaar, want iets anders kan ik gewoon niet denken, voelen, doen of ervaren… dus is het zo. Punt.

De wet van veranderlijkheid houdt in dat niets in de dagelijkse werkelijkheid voor altijd blijft zo het is. Alles is voortdurend aan verandering onderhevig. Dagelijks sterven talloze lichaamscellen af om plaats te maken voor nieuwe. Daar merk je niet veel van, behalve misschien wanneer je nagels knipt, bij de kapper zit of je bed verschoont om te ontdekken dat het vol zit met stof (waaronder huidschilfers). Ook bergen zijn aan verandering onderhevig. Er slijten korreltjes van af… en die vindt je later terug als kiezels, zand en klei. Je merkt er niks van, behalve misschien als je een aardverschuiving meemaakt. Bossen veranderen, stranden, velden, huizen, hele ecosystemen… het klimaat!

En de wet van afhankelijkheid zegt dat niets op zichzelf staat maar op een of andere manier verbonden is met andere zaken. Sterker nog: zonder die andere zaken zou het niet eens bestaan! Zonder tektoniek geen bergen. Zonder bergen geen rivieren. Zonder rivieren geen oceanen. En zonder zaadcellen en eicellen geen kindertjes. Zonder schuine aardas geen seizoenen. Ga zo maar door. Er valt niets te bedenken dat helemaal op zichzelf zou kunnen ontstaan, bestaan en vergaan.

Bodhisattva Magnificus vraag de Boeddha alles nog één keer – maar in simpele bewoordingen – uit te leggen. En natuurlijk doet Boeddha dat. Daar is hij zeker niet te beroerd voor. Hij vindt het een uitstekende vraag.

“Ik heb zes jaar onder een boom zitten mediteren,” verklaart hij, “voor ik uiteindelijk verlichting bereikte. … Ik zag toen in dat ieder levend wezen een eigen aard en eigen behoeften (begeerten) had. Daarop heb ik gedurende veertig jaar geprobeerd de wet op allerlei manieren uit te leggen opdat iedereen haar op eigen niveau kon begrijpen. … maar laat ik nu dit zeggen: ik heb de volle waarheid nog niet geopenbaard, omdat de meeste mensen er gewoon nog niet aan toe waren.” (noot: dit is mijn samenvatting, het staat er wat poëtischer, prozaïscher en omslachtiger.) Het komt erop neer dat Boeddha in de Lotus Soetra volledig opening van zaken gaat geven. Dat heeft hij tot dan toe nog niet gedaan, omdat hij van mening was – door ervaring (?) – dat de goegemeente waar hij voor preekte het intellectueel niveau nog niet had bereikt dat nodig is om alles te snappen. Ik vraag mij af of iedereen in 2023 dat niveau wel heeft, al zijn we qua scholing waarschijnlijk verder dan in Boeddha’s tijd. Geschoold zijn is echter wat anders dan ‘op niveau’ zijn. Het gaat om begripsvermogen en wijsheid!    

Boeddha verklaart dat hij in de drie perioden dat hij predikte steeds hetzelfde heeft betoogt, zoals alle boeddha’s vóór hem dat ook hebben gedaan. Die drie perioden zijn: het prille begin, in het Hertenpark; daarna op allerlei verschillende plekken waar hij over twaalf oorzaken preekte, en tenslotte toen hij andere soetra’s de wereld in lanceerde. (In het Boeddhisme staat het woord soetra voor: leerrede van Boeddha. In andere settings kan het ook aforisme, vers of uiteenzetting betekenen.)

Maar welke leerrede je ook neemt, het komt allemaal op hetzelfde neer. Er is immers maar één enkele oorspronkelijke waarheid.

Shakyamuni zegt het zelf: alle boeddha’s vóór hem hebben hetzelfde gezegd als hij. Dat betekent dat er meerdere boeddha’s zijn geweest. En neem maar van mij aan dat hij niet de laatste was. Na Shakyamuni Boeddha zijn er meer geweest, zoals er – daar ben ik tenminste van overtuigd – ook nu Boeddha’s op aarde (en verspreid door het hele universum) zijn en zullen volgen. We kennen ze niet bij name, en dat is ook niet nodig. Ieder levend wezen is in potentie een Boeddha! Hore wie horen wil. Maar of er nu slechts één, tien, honderd, duizend, miljoenen of miljarden Boeddha’s zijn: ze beweren allemaal dat er maar één oorspronkelijke waarheid is.

Nadat Boeddha heeft beloofd zijn leer nog één keer – en nu volledig – uiteen te zetten, barst de hemel open en begint het bloemen te regenen. Dat is een manier om te zeggen dat de club van boddhisattva’s, arhats, mahasattva’s en gewoon volk zijn woorden blij verwelkomde en vol verwachting uitzag naar wat hij ging zeggen. Er vielen echt geen rozen, tulpen of complete boeketten op de aanwezigen neer.

(wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: ijdelheid, ik, klimaat, lijden, Lotus Soetra, veranderlijkheid, werkelijkheid

Lees ook:

  1. Ksaf – Kernelementen van boeddhistische psychotherapie (1)
  2. De kaars en de vlam
  3. Het pad van de bevrijding van alle levende wezens
  4. Deconstructie der dharma’s

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.