• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Een boze leraar van weinig woorden: het misverstand

Een boze leraar van weinig woorden: het misverstand

16 september 2022 door Zeshin van der Plas

In Japan is het een traditie dat pelgrims in tempels mogen overnachten.

Maar, de zwervers en daklozen  kwamen hier al snel achter. Ze kochten voor een paar centen een pelgrimshoedje, rukten een tak uit het bos als pelgrimsstaf en lieten het tempeleten zich goed smaken. Soms bleven ze een paar dagen achtereen in een tempel bivakkeren. Om dit misbruik tegen te gaan werd besloten dat, als pelgrims in een tempel wilden overnachten, zij een discussie over de boeddhistische leer met een monnik of priester van de tempel aan moesten gaan. In geval ze de discussie verloren werden zij geacht verder te trekken en elders onderdak te zoeken.

Ergens in een uithoek van Japan hadden twee broers de tempel van hun vader geërfd en sleten rustig hun dagen met sutra reciteren.  Af en toe kwamen er wat oude vrouwtjes om aan de tempeldienst mee te doen,  maar veel meer bezoek kregen ze niet. Er bleef veel vrije tijd over en een van de broers verdiepte zich dan ook grondig in de leer. Hij had een aardige bibliotheek in zijn studeerkamer waar de  meeste tijd doorbracht . De andere broer was wat minder begaafd, ehhhh, flink minder begaafd en zorgde voor het huishouden. Maar zelfs daar was hij niet zo handig in. Op een gegeven moment schoot de arme man tijdens het vegen met zijn bezem uit en pookte met de steel in zijn oog. Dit zodanig dat hij een oog moest missen.

Op een mooie herfstavond werd er ferm op de ’Kaihan’ gemept, een blok hout waar een houten hamer aan hangt die als deurbel fungeert.  Onze studiebol ging kijken welke onverlaat aan het belletje trekken was. Hij dacht,  nee, krijg nou wat, er staat een echte pelgrim voor de deur. Komt u binnen, wilt u een kopje thee? Terwijl de pelgrim de uitnodiging aanvaardt pijnigt onze studiebol zijn hersens af hoe hij het verplichte rondje discussie kan omzeilen.  Hij heeft absoluut geen zin om een avond lang te debatteren om zo de opvattingen van de pelgrim te bevechten. Hij bedenkt een oplossing, ‘Ik laat het mijn broer doen’ .

Terwijl de pelgrim zijn thee nuttigt zoekt de studiebol zijn broer op. ‘We hebben een pelgrim op visite, als jij nou de discussie doet dan maak ik zijn ‘foeton’ (bed)  in orde. De broer is in de wolken, nu word hij ook eens voor vol aangezien. De studiebol schrikt van de enthousiaste  reactie van zijn broer en realiseert zich dat als de discussie in vijf minuten voorbij is,  dat ze dan als tempel niet zo goed te boek komen staan. Binnen no time weet het hele dorp dan dat de eerbiedwaardige monniken door een leek in vijf minuten van tafel zijn geveegd . Maaaaaar… de studiebol is slim,  hij vraagt zijn broer: ‘Als je de discussie doet vraag dan of het zonder woorden kan.’

De pelgrim en de niet zo slimme broer gaan in de tempel voor de schrijn zitten. ‘Eerwaarde meneer pelgrim stemt u er mee in om de discussie zwijgend te doen?’  Nou, dat vond de pelgrim wel een uitdaging en aangezien hij als gast mocht beginnen steekt de goede man één  vinger omhoog. De broer glimlacht meewarig en steekt twee vingers omhoog, waarop de pelgrim drie vingers opsteekt. De niet zo slimme broer is duidelijk geïrriteerd, zijn gezicht loopt rood aan en zwaait zijn volle vuist voor het gezicht van de pelgrim. Deze staat op en loop devoot buigend achterwaarts de tempel uit. Op weg naar de uitgang komt hij onze studiebol tegen die hij meedeelt dat zijn slaapplaats gereed is. De pelgrim zegt: ‘Nee eerwaarde, ik kan hier vannacht niet overnachten. Uw broer is grandioos hij heeft mij in drie zetten van tafel geveegd.’ Van verbazing viel het kunstgebit van onze studiebol op de grond, deze raapte het snel op en vroeg: “Kunt u mij vertellen hoe de discussie is verlopen?’

‘Natuurlijk, uw broer vroeg of het zwijgend kon dus stak ik één vinger op die uiteraard  de  Boeddha  voor moest stellen. Waarop uw broer twee vingers op stak met de bedoeling te zeggen: Aan een stomme Boeddha heb je niks, de tweede vinger stelde uiteraard de dharma voor. Ik had alles goed gepland want als laatste kon ik natuurlijk drie vingers opsteken, wat heeft het voor zin als er niemand is om naar de leer te luisteren.  Mijn derde vinger stelde uiteraard de sangha voor. Maar waar ik niet op gerekend had is de vuist van uw broer die de Tiratana, de drie-eenheid van de Boeddha, dharma en sangha voorstelt, per slot zitten alle vingers aan één hand.’

De pelgrim buigt beleefd en terwijl hij in de duisternis verdwijnt  komt de eenogige broer mokkend de tempel uit.  De studiebol zegt: ‘Ik ben trots op je.’ De ander: ‘Hoezo trots, ik had hem bij kop en kont de tempel uit moeten smijten.’  Geschokt vraagt de studiebol aan zijn broer wat er dan gebeurd is. ‘Ik vond hem zeer beschaafd.’ Eenoog: ‘Wat nou beschaafd, eerst steekt hij één vinger op omdat hij ziet dat ik maar één oog heb. Dus ik denk, rustig blijven, rustig blijven, het is een gast en ik steek twee vingers op om hem te feliciteren met het feit dat hij er nog steeds twee heeft. Wat doet de onbeschofteling? Grappen er over maken, hij steekt drie vingers op om te zeggen: “Samen hebben we er drie,” ha ha wat leuk. Ik wilde hem echt recht voor z’n kanis slaan, en kon me nog net op tijd inhouden. Maar als ik hem ooit weer zie, wat nou pelgrim, an me hoela.’

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Japans boeddhisme, Zeshin van der Plas Tags: bedrog, overnachting, pelgrims, tempel

Lees ook:

  1. De functie van een zenmonnik
  2. Meeste oude jaargangen BD beetje bij beetje weer in te zien –negentien-
  3. Ad van Dun – Van waarde
  4. Japanse boeddhistische tempel sluit homo-huwelijken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen
    • Van nul tot stil in acht tellen
    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens