• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2022 – dag 24 – thaybeeld

Het jaar 2022 – dag 24 – thaybeeld

24 januari 2022 door Joop Ha Hoek

Het was zaterdagmorgen dat ik Het Journaal aanzette. Ik was net wakker, een beker koffie in de hand. Geen bril op, het beeld was daardoor wat wazig. Ineens hoorde ik boeddhistische muziek uit de luidsprekers komen, en dacht aan Birma, waar boeddhisten 700.000 moslims, die daar al decennia wonen, over de kling en het land uit joegen.

De NOS zendt de laatste tijd wel meer uit over het boeddhistische Birma, al weten weinig mensen hier waar dat land ligt, en waarschijnlijk worden die items aangedragen door een boeddhistische journalist op de journaalredactie, vermoed ik.

De boeddhistische muziek uit de tv werd harder en ik hoorde de nieuwslezer ‘leider, Dalai Lama, mindfulness, Westen, overlijden’ zeggen. Nadat ik de bril had opgezet kon ik het item beter bekijken. De Vietnamese monnik Thich Nhat Hanh was op de gezegende leeftijd van 95 jaar overleden, na jarenlang als een kasplantje te hebben geleefd na een aantal hersenbloedingen.

Ik was als journalist werkelijk stomverbaasd dat Het Journaal aan dit overlijden zo uitgebreid aandacht besteedde. Wie, buiten de boeddhistische gemeenschap kent deze monnik? Ja, de duizenden toeristen die jaarlijks naar het door Thich gestichte centrum Plum Village in Frankrijk afreizen en daar de kas spekken. Boeddhisme als trekpleister, het Lourdes van de dhamma.

Jullie begrijpen, ik heb helemaal niks met boeddhistische leraren die op een schild gehesen worden, waaraan allerlei kwalificaties worden toegedicht. Zijne Heiligheid, eerwaarde, vreemde gewaden. Wat Het Journaal deed was een standbeeld voor Thich oprichten, terwijl Thich tijdig is begonnen er publiekelijk om te vragen of zijn volgelingen voor hem her en der alsjeblieft geen standbeelden of stoepa’s oprichten. Zoals Taigu vandaag in zijn boeiende tekst, waarin hij het leven van Thich en de monnik zelf, kritisch beschreef.

Auteur Sanatan de Jongh Swemer ging met Thich op stap en in zijn in het vandaag gepubliceerde tekst in het BD schrijft hij: ‘Nadat iedereen was uitgestapt, stelden we ons op in een lange rij. De beroemde zenleraar voorop, gevolgd door alle mannelijke en vrouwelijke bruine pijen en tenslotte alle grijze pijen. Het feit dat hij zo’n groot gevolg van westerlingen had meegenomen, gaf hem ongetwijfeld nog meer aanzien.

Zodra we waren opgesteld, kwam er een delegatie uit de tempel of het klooster, die Thich Nath Hanh verwelkomde en hem naar de poort begeleidde. Meestal werd daarbij een gouden parasol boven zijn hoofd gehouden, als symbool van hoogachting en respect. Links en rechts van het pad, waarover wij naar de poort schreden, stonden vaak honderden mensen die, met gevouwen handen en gebogen hoofden, de grote leraar, maar ook zijn hele gevolg begroetten. Het voelde vreemd, onverdiend en bijna gênant om op zo’n eerbiedige en in westerse ogen onderdanige wijze, begroet te worden. Ik realiseerde me evenwel dat het niets met ons persoonlijk te maken had en alles met de verering en het respect voor Thich Nath Hanh.’

Toen mijn moeder Grietje stierf besteedde Het Journaal daar geen aandacht aan. Er werden geen persberichten rondgestuurd over haar verdiensten, ze werd niet opgehemeld, had geen honderd boeken geschreven, en tijdens haar leven werd er geen gouden parasol boven haar hoofd gespreid en ze liep niet aan de kop van een rij om eer te vergaren, geregisseerd tot in de puntjes, dat vergaren. Noch vloog ze naar de VS en bezocht daar dure klinieken om in leven te blijven toen ze ziek werd.

Mijn moeder was net zo wijs als de overleden monnik, mogelijk wijzer. Er stonden geen lange rijen mensen langs de straat als zij passeerde, de honderden dieren die zij eten gaf en het leven redde, de wijsheid, compassie, empathie, waren haar vrienden. Zij hield niet van verering. Het leven zelf was haar leermeester.

Na haar dood is er geen standbeeld voor haar opgericht. Zij werd geboren en stierf en in die tussentijd deed ze met liefde en wijsheid het hare, zonder dat een geoliede publiciteitsmachine daar ruchtbaarheid aan gaf, het was fijn en goed haar gekend te hebben.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dalai Lama, Joop Hoek, Zen Tags: dood, moeder, NOS journaal, Sanatan de Jongh Swemer, schildheisen, standbeeld, Taigu, Thich Nath Hanh

Lees ook:

  1. Goooodmorning! boeddhisten in de Lage Landen
  2. Goooodmorning! boeddhisten in de Lage Landen
  3. De omgekeerde wereld
  4. Totaalboeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter ter Braake zegt

    24 januari 2022 om 19:14

    Grietje en Thich Nhat Hanh hebben gemeen dat ze in de kern beiden spirituele wezens zijn. Wij zijn geen aardse wezens die spirituele ervaringen opdoen, maar spirituele wezens die aardse ervaringen opdoen. In de spirituele dimensie is er geen verering en verafgoding. In de aardse dimensie wel. Daarom komt de dood van Thich Nhat Hanh wel op het journaal en het overlijden van Grietje niet. 🙏

    • G.J. Smeets zegt

      25 januari 2022 om 14:42

      Nee hoor, TNH’s overlijden kwam op het journaal omdat hij een bekende publieke figuur was, een welbewuste influencer die zijn publicitaire zaken goed regelde. Dat is de enige reden.
      Waar het om gaat is het aspect ‘verering’ en op het schild gehesen worden. Kijk hier eens naar: de chirurg die levens redt of oplapt wordt niet vereerd. De biochemicus die een levensbedreigende kinderziekte heeft weten te voorkomen/genezen wordt niet vereerd. Enzovoort. Waarom wordt iemand als TNH dan wel vereerd? Of menig Paus. Of Dalai Lama? Ten eerste omdat ze het zich hoe dan ook laten aanleunen. En ten tweede omdat nogal wat volgelingen van die publieke mannen respect verwisselen met devotie.

  2. G.J. Smeets zegt

    24 januari 2022 om 21:06

    Joop, wat mij betreft is de overleden man de zoveelste in een héél lange rij met een boodschap die alleen verspreid kan worden door financiering van de missie. Katholieke missionarissen destijds in de kolonieën deden financieel beroep op volgelingen in het thuisland. ‘Thay’ deed financieel beroep op volgelingen in zijn vluchtland. Voor het aanhoren van zijn boodschap moest betaald worden. Wat mij betreft gaat ’Thay’ de historische boeken in als spirituele-zaken man. Brr. Kortom, ik ben het met je eens: een enkele toffe moeder is meer waard dan de zoveelste missionaris.

  3. Wulf zegt

    25 januari 2022 om 08:42

    Zo te lezen heeft niet iedereen bijzonder veel gehad aan wat deze man uitdroeg bovenop wat ze van huis uit meekregen. Ik persoonlijk wordt niet onpasselijk van verering door mensen die zich wel geholpen voelde. En in hun leven nu beter in staat zijn om zin en (stress veroorzakende) onzin van elkaar te kunnen scheiden. In het heden zijn er ook nog helpende boeddha’s, Jezussen en Rumi’s. Over hoeveel eeuwen mag je gaan vereren?

  4. Bert Dorrestijn zegt

    25 januari 2022 om 09:16

    Ben het zeker met je eens dat ik ook niet van die “poppenkast” houdt met alle “toeters en bellen”. En inderdaad mijn moeder was ook wijs en hield van eenvoud. Misschien dus wel veel wijzer. Echter na het overlijden van mijn vader op jonge leeftijd was zij zó in de rouw dat zij mij niet over mijn angst voor de dood kon helpen als jongetje van vijf. Dát kon Tich Nhat Hanh dan weer wel met zijn boeken toen ik iets ouder was……..Verder ben ik ook wars van alle persoonsverering….

  5. Joost zegt

    25 januari 2022 om 10:22

    Ja, weinig aan toe te voegen. Driewerf eens met Joop z’n visie .

  6. Piet Nusteleijn zegt

    27 januari 2022 om 21:45

    TNH’s woord INTERZIJN heeft een diepe krater teweeggebracht. Zo raak! Die had ik zelf willen bedenken.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held
  • De grondregels van zen
  • Wakker worden
  • Dalai Lama – ‘meer aandacht voor de leer van Gautama Boeddha’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens