• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » ‘Dronken monniken drinken whisky met Nieuwjaar als geschenk aan de doden’

‘Dronken monniken drinken whisky met Nieuwjaar als geschenk aan de doden’

7 januari 2022 door de redactie

Drie boeddhistische monniken werden in Thailand  betrapt op het zuipen in een tempel op Nieuwjaarsdag. Ze beweerden onder een zekere dwang whisky te drinken om de alcohol via hun lichamen door te geven aan voorouders van dorpelingen.

De oudere monniken, die door wetshandhavers bij een tempel in Kamphaengphet werden ontdekt, bleken de regels van het monnikendom te hebben overtreden nadat een blaastest de verdenking had bevestigd. De agenten gingen naar een tempel na te zijn getipt door plaatselijke bewoners die de monniken hadden horen drinken en feesten, wat tegen de gedragsregels van de monnik is.

Bij het binnengaan van de tempel hing er volgens de agenten een zeer sterke alcoholgeur in de omgeving en aanvankelijk ontkenden de monniken bij hun aanhouding dat zij hadden gedronken. Een zeer beschonken monnik, die alleen Arpat werd genoemd, gaf echter toe wel te hebben gedronken nadat hij onder druk was gezet door ambtenaren.

Monnik Arpat: ‘Normaal drinken we niet, alleen tijdens festivals. We dronken lokale rijstwhisky van lokale bewoners die de geesten aan hun voorouders wilden geven als een zegening. Dus dronken we deze whisky om alcohol te leveren aan die dode mensen, we deden een goede daad door hun voorouders te zegenen en dachten dat dit niet in strijd zou zijn met de regels van het monnik zijn.’

Drinken is tegen de gedragsregels voor alle boeddhistische monniken in Thailand. Zowel de abt als de ordehandhavers hebben gezegd dat zij het niet eens waren met Arpat’s interpretatie van een zegening en dat alle drie de monniken uit het monnikendom moesten worden gezet wegens het overtreden van een van de belangrijkste regels.

Bron BNN.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Misbruik, Nieuws, Rechtspraak, Theravada Tags: alcohol, drinkgelag, geesten, Thailand

Lees ook:

  1. Thaise feestende monniken uit kloosterorde gezet en veroordeeld tot een voorwaardelijke celstraf
  2. Thailand – boeddhistische religie en ‘geestenhuizen’
  3. Thaise corrupte ex-boeddhistische kantoorchef veroordeeld tot 94 jaar celstraf
  4. Thais boeddhistisch afkickcentrum beschuldigd van marteling

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Shaggy zegt

    7 januari 2022 om 21:26

    Wat mij betreft kan een boeddhist best whiskey zuipen.

    Maar goed, wie ben ik?

  2. Joost zegt

    8 januari 2022 om 12:28

    Ik denk dat deze monniken goed bezig waren.
    Maar wie ben ik,inderdaad.

  3. Ruud van Bokhoven zegt

    8 januari 2022 om 14:12

    Heb zelf op een mooie zomerse dag eens een biertje gedronken en wat later ging ik mediteren en kwam tot de conclusie dat het mediteren mij niet lukte en mij niet kon oriënteren. De geest moet helder zijn en niet vertroebeld. Het achtvoudig pad geeft onder juiste inspanning aan het vermijden van kwade en ongezonde of onheilzame bewustzijnsstaten.
    Daarbij hebben de monniken er ook in eerste instantie niet de waarheid over verteld, hetgeen zaken zijn die een monnik zeker moeten weten en naleven wil je als een boeddhistische monnik leven en het boeddhaschap uitdragen.

    • Shaggy zegt

      9 januari 2022 om 21:43

      Ja, wat zal ik zeggen.

      en wat later ging ik mediteren en kwam tot de conclusie dat het mediteren mij niet lukte en mij niet kon oriënteren.
      Als deze monniken hetzelfde ervaren, zullen ze dus stoppen met whisky drinken. Als ze er geen last van hebben, zullen ze hun levensstijl niet veranderen.
      De geest moet helder zijn en niet vertroebeld
      Misschien vinden zij dat de alcohol hun geest niet vertroebeld? Wie zijn jij en ik, om daarover te oordelen?
      Ik vind die soort strenge regels niet passen bij boeddhisme. Ik bedoel, ja, je moet het toch zelf zien te doen allemaal. boeddhisme doe je zelf. En je kan alleen zelf weten hoe. Jij wilt het leiden bestrijden? Dan moet jij die verantwoording nemen. Niet een ander. Een ander kan jou niet verlichten.
      Als een boeddhist zuipt, dan denk ik: niet zo handig lijkt mij, maar je moet het zelf weten. Als dat niet jouw leiden aanzwengelt, dan moet je dat maar doen.
      Het past niet bij hun monnik code. Ja, dat snap ik. Ik begrijp ook wel dat ze nu uit de orde gezet zullen worden etc. Maar voor mij heeft dat alles meer te maken met regels, codes, normen, structuren, hiërarchieën, dan met daadwerkelijk boeddhisme.
      Misschien heeft de monnik die weleens een borrel drinkt, of weleens seks heeft, wel meer wijsheid in zich, dan de vrome monnik die zich krampachtig vasthoud aan ‘de regels’.
      Maar goed, dat is dan mijn westerse (hyper individualistische) geest, die naar de kwestie kijkt.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad
    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn
    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.