• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Vaccinatie gezien vanuit het perspectief van vipassana

Vaccinatie gezien vanuit het perspectief van vipassana

24 november 2021 door Adi Ichsan

De verblinding van sommige komplottheorie denkers en de angst voor de dood bij realisten heeft veel twijfel en boosheid doen ontstaan bij mensen. Het heeft zelfs tot een polariserende tweedeling geleid in onze maatschappij, tussen pro- versus anti Covid-19 maatregelen. Los van het feit wie gelijk heeft of niet, hebben de voor- en tegenstanders iets gemeen: in verblinding geloven zij in hun denkbeelden, zij identificeren zich met hun gedachten en ideeën, zij handelen in boosheid en begeerte dat hun gedachten gerealiseerd worden.

Moet je je laten vaccineren of niet?

Mensen hebben vaak behoefte aan vaste richtlijnen voor wat we moeten doen of laten, maar van alles wat een fysieke-vorm heeft en bewustzijn bezit zijn veranderlijkheid, oncontroleerbaarheid en lijden juist de essentiële kenmerken. Vipassana toont uit de directe ervaring dat wijzelf en onze omgeving voortdurend in beweging zijn. Wanneer je mediteert, let je op wat er gebeurt met je gedachten, gevoelens, gemoed en lichaam. Uiteindelijk zie je dat jij dat niet bent. Het zijn fysieke en mentale processen. Dat maakt alles relatief.

De Boeddha Siddharta heeft meermalen aangedrongen om er geen zienswijzen of ideologieën op na te houden:

“De wijzen laten alle bindingen met de wereld los, en als er geschillen ontstaan, kiezen zij geen partij;
Vreedzaam te midden van de agiteerden, blijven ze gelijkmoedig”

(Mahāviyūha sutta, Sutta Nipata, vers. 919)

Er zijn dus geen algemene richtlijnen voor wat we moeten doen of laten, gelukkig is er wel duidelijkheid over het doel. De Boeddha zei:

“Ārogyaparamā lābhā”

Gezondheid is de hoogste baat (Mangandiyasutta, Majjihna Nikaya 25)

Tevens heeft hij aangemoedigd om voor de gezondheid van anderen een prioriteit te maken en goed voor de eigen gezondheid te zorgen. Zelfs zei hij dat “wie de zieken verzorgt, verzorgt (de Boeddha) mijzelf”. Zonder een notie dat het een regel is die gehoor dient te krijgen, want in alle opzichten blijft het mentale uitgangspunt gelijkmoedigheid en ontspannenheid.

Een juiste of onjuiste beslissing over vaccineren is er daarom niet, alles hangt samen met de motieven achter je besluit. Is je beslissing gebaseerd op angst om ziek te worden of om dood te gaan dan zit je verkeerd. Is je beslissing gebaseerd op de gedachte dat je niets kan deren dan zit je ook verkeerd. Is je beslissing gebaseerd op het niet weten of het goed of fout is dan is het eveneens verkeerd. Ben je tegen Covid-19 maatregelen omdat het je vrijheid en rechten zou beperken dan zit je helemaal aan het verkeerde eind. Wil je dat de Covid-19 maatregelen met macht wordt gehandhaafd dan zit je eveneens verkeerd. Vipassana leert dat zolang je vanuit een “ik” perspectief je beslissingen blijft nemen, je geen heilzame beslissingen maakt.

Uiteraard is een besluit afhankelijk van je situatie en die bekijk je steeds opnieuw, liefst vanuit de positie van een derde persoon. Wanneer je volgende week zwanger blijkt te zijn, heroverweeg je mogelijk je keus voor of tegen een prik. Met in je achterhoofd het besef dat je perceptie geconditioneerd en vervormd is. Helaas, van de prikkels die we via onze zintuigen ervaren, maken we concepten. En die zijn soms onbetrouwbaar. Iemand schreeuwt bijvoorbeeld ‘brand!’ in een bioscoop. Het roept het concept ‘gevaar’ op en weet zo razendsnel een menigte naar de uitgang te krijgen. Terecht of onterecht.

Hoe weet je of een keus op dat moment de juiste is?

Een boeddhistisch insteek is om de werkelijkheid als tweeledig te zien, bestaande uit twee aspecten “conventioneel” en “ultiem”. De conventionele werkelijkheid bestaat uit geïnternaliseerde begrippen hoe wij de werkelijkheid ervaren, merendeels uit gemeenschappelijke intersubjectieve afspraken en beloftes. Het “ultieme” is de diepere werkelijkheid achter het eerste zicht. Mediterenden herkennen dit als de directe beleving een situatie los van de concepten.

Wanneer een keus berust op boosheid, angst of twijfel, dan ontstaat een bedrukkende onrust. Die wijzen op een on-heilzaam besluit. Mentale rust en blijdschap zou dan een teken kunnen zijn van een heilzaam beslissing. Beide gevallen vertoont het ultieme, die je direct ervaart en waarneemt via de zintuigen.

Maar eenmaal beleefd wordt de ervaring vervat in een begrip die je bewaart als herinnering, als een conditionering voor de toekomst. Dit verkregen begrip is conventioneel en is bepalend in ons handelen met de omgeving. Zolang de begrippen jou beheersen en je gedrag sturen, neem je geen beslissing in vrijheid. In vipassana ben je pas vrij als je beseft dat je in wezen noch je lichaam, noch je gevoel, noch je bewustzijn, noch je perceptie, noch je reacties bent. Zo niet dan neigt het “ik” ernaar zich vast te klampen aan gevoelens en volgt gedachten op de voet. Een slaaf van de stroom van privébelangen die opkomen en verdwijnen.

Een ‘zuivere gedachte’ is niet gekleurd door die behoeften. De meest eenvoudige vorm is een ingeving. Pang, die is er. Zonder dat je iemand iets hoorde vertellen of andere zintuigelijke prikkels. Met vipassana train je jezelf het beslissingsproces te herkennen zonder je te hechten aan de inhoud. Bewust van het feit dat er een addertje onder het gras ligt: je bént niet je gevoelens, gedachten en uitgangspunten. Zodoende ben je in staat om verschil te maken tussen een zuivere en een onzuivere gedachte.

Moet je toch de beslissing volgen, bekijk dan eerst of de gevolgen heilzaam zijn voor anderen en jezelf; of de gevolgen anderen en jezelf verblijden; of de gevolgen anderen en jezelf verhelpen van ongemak; of dat anderen of jezelf benadeeld worden. Benadeel je anderen en jezelf hiermee, verlaat het. In gelijkmoedigheid van de geest is er dan ook geen behoefte om gelijk te krijgen, noch ontstaat verdriet bij het verkrijgen van ongelijk. Ideeën; vrijheid; perceptie en rechten doen er niet toe. De geest is verheven boven alle tegenstellingen, en is gericht op het welzijn van alle wezens.

Het volstaat dus als boeddhist om zich te confirmeren op het niveau van conventie, om alles te doen wat nodig is om rust, stabiliteit en veiligheid van anderen te bevorderen en te waarborgen. Op het ultieme niveau is de eigen geest wel bevrijd van doodsangst, angst voor ziekte en verlies, angst voor het onbekende. Vrij van verblinding en begeerte.

Sadhoe anoemodana.

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Vipassana, Zorg Tags: Bevrijding, corona, De Boeddha, doodsangst, keus, vaccineren, ziekte

Lees ook:

  1. Mensen met paniekstoornis krijgen geen coronavaccinatie
  2. Huisarts Van Tienen – ‘patiënt steeds meer onderdeel verdienmodel farmaceutische industrie’
  3. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (7).
  4. NU’91: Opnieuw uitstel voor vaccinatie wijkverpleging en gehandicaptenzorg onacceptabel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Adi Ichsan

Dhammuttamo (Adi Ichsan, geb.1950), Theravada Vipassana leraar in de methode van Phra Acharn Promacharn Sirimanggalo binnen de traditie van Mahasi Sayadaw, de methode van Phrakru Sobhin Namto en upasika Acharn Naeb Mahaniranonda. Praktiseert Vipassana sinds 1997. Als leraar bekrachtigd door Pra Acharn Yutthadhammo in 2005 te Wat Prathat Doi Suthep, Chiang Mai. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.