• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

9 mei 2025 door André Droogers

EXCLUSIEF! Met zijn toespraak op de Dam op 4 mei veroorzaakte Premier Schoof veel verwarring. Hoe kan er zoveel ruimte zitten tussen zijn woorden en zijn daden? Maar Schoof zei bij de Nationale Herdenking niet wat hij had willen zeggen. Vrijdag Zindag kreeg dankzij een betrouwbare bron inzage in de eerste versie van zijn toespraak. Dat concept werd afgekeurd door de leiders van de coalitiepartijen. Deze Vrijdag Zindag brengt exclusief de niet uitgesproken toespraak. Lees hier wat de premier echt wilde zeggen.

“De laatste weken was er veel debat over de vraag wie wij hier vandaag herdenken. Op dit moment vindt in Den Haag een alternatieve bijeenkomst plaats. De organisatoren noemen hun herdenking inclusief. Ik trek daaruit de conclusie dat wat wij hier doen exclusief is. Dat betekent letterlijk dat we zowel elitair als uitsluitend bezig zijn. Ik erken en betreur dat.

Ik kan dat zeggen dankzij mijn huidige uitzonderlijke positie. Ik zit weliswaar in het centrum van de macht, maar ben feitelijk marginaal. Ik ben niet gekozen. Sinds ik mijn lidmaatschap van de Partij van de Arbeid heb opgezegd, ben ik partijloos. Ik sta alleen, zonder steun van een eigen partij. Ik vertegenwoordig alleen mijzelf. Mijn hart klopt echter nog steeds voor de sociaal-democratie. Daarom heb ik mij van harte beschikbaar gesteld toen drie democratische partijleiders geen autocratische collega als premier wilden, ook al had hij de verkiezingen gewonnen.

Maar ik weet dat ik een surrogaat-premier ben, bij voorbaat gemarginaliseerd. Vanaf het begin wist ik dat ik het meer moest hebben van gezag uit de marge dan van macht uit het centrum. Gezag kan ik immers juist ontlenen aan mijn marginale positie, als buitenstaander met de frisse blik. Zo neem ik van een afstandje waar wat politici doen. Mijn uitzonderlijke positie maakt het mij mogelijk te kijken naar de manier waarop macht werkt. In het kabinet en in het parlement zie ik daarom wat de coalitiepartijen doen – èn laten. Ik verzucht vaak ’tsjongejonge’, ook als er geen microfoon open staat.

Nog belangrijker: U bevindt zich op dit moment met zijn allen ook in de marge. Namelijk in de marge van de tijd. Dit moment van nationale eenheid is uitzonderlijk. Dagelijks zijn we immers verdeeld, zeker in de politiek. Maar nu ervaren we heel kort een gevoel van gezamenlijkheid. Zoiets gebeurt ook op Koningsdag. En natuurlijk als het nationale elftal speelt.

Voor korte tijd zijn we saamhorig, vandaag minimaal twee minuten. De normale machtsverhoudingen doen er eventjes niet toe. We zijn niet verticaal maar horizontaal met elkaar verbonden. Wederzijds begrip vergroot tijdelijk onze speelruimte. Vanuit die ruimte zeg ik wat ik op mijn hart heb.

Wat herdenken we hier, op dit moment, in de gedeelde marge?

In onze gezamenlijke marge wil ik verwoorden wat gezegd moet worden op dit uitzonderlijke moment. Ik geef weer wat de democratische meerderheid van het volk volgens mij voelt en denkt bij dit herdenken. Ik sluit daarbij allen in die nu in Den Haag hun eigen herdenking hebben. Zij dragen het hart op de juiste plek.

Ik denk dat het daar en hier niet in de eerste plaats gaat om de slachtoffers van oorlogsgeweld, ook al moeten we die met onze kransleggingen en persoonlijke bloemen blijven gedenken. De onenigheid over de vraag wie we wel of niet herdenken leidt echter af van waar het echt om gaat.

Het echte debat betreft het systeem dat steeds weer slachtoffers maakt. Dat systeem laat zich gelden in al die oorlogen, toen èn nu. Als we niets doen tegen dat systeem, staan we hier nog eens tachtig jaar op De Dam, of waar dan ook, om oude èn nieuwe slachtoffers te herdenken. We moeten het dodelijke systeem aanpakken dat ongegeneerd slachtoffers blijft maken.

Wat typeert dat systeem?

Er is een actieve internationale kongsie van autocratische regimes die oorlogen voerden èn voeren. Zij zijn soms democratisch gekozen, maar hebben daarna de democratie uitgehold. De jaarlijkse herdenking is onze rituele herbevestiging van de democratie, tegen de autocratische trends in. In onze tijd zien we een nieuwe autocratische golf over de wereld spoelen, met verschrikkelijke gevolgen. Dat is pas echt een tsunami. Daartegen moeten we ons op dit moment laten horen.

Deze jaarlijkse herdenking bepaalt ons feitelijk bij de kernwaarden die we als democratisch land hoog houden en die we niet kwijt willen. Dát is onze schuld aan de slachtoffers die we herdenken. Vandaag beloven we opnieuw saamhorigheid en medemenselijkheid. Die waarden gelden binnen onze landsgrenzen, maar ook wereldwijd. Daarom verwelkomen we wie vlucht voor wat autocraten elders aanrichten. We spreken autocratische regimes aan op hun wandaden. En steunen in ons buitenlands beleid alles wat gedaan wordt om nieuwe slachtoffers te voorkomen.

Als premier in de marge van dit land stel ik op dit gedeelde marginale moment voor om de Nationale Herdenking een andere vorm te geven. Vanaf volgend jaar wordt 5 mei de Dag van de Democratie, een vrije dag voor de vrijheid. We vieren voortaan jaarlijks het feest van de democratische kernwaarden. We kijken op die nationale feestdag terug, om ons heen, en vooruit. We gebruiken de dag als protest tegen alle autocratische trends in binnen- en buitenland. We gaan voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt. In die geest herdenken we op de Dag van de Democratie alle slachtoffers van autocratische regimes, van dat jaar en van alle tijden. Zo vieren we de democratische vrijheid.

Ik roep dus tot slot: Leve de democratie! Bent u het met mij eens, herhaalt u dan drie keer met mij: Leve de democratie!

Ik hoop dat ze dat in Den Haag gehoord hebben!”

Aldus wat de premier had willen zeggen.

Categorie: Andre Droogers, Columns, Geluk, Mensenrechten, Politiek Tags: 4 mei 2025, Dag van de Democratie, Dam Amsterdam, Dick Schoof, saamhorigheid en medemenselijkheid, systeem, Vrijdag Zindag

Lees ook:

  1. Vrijdag Zindag – Pacifist in oorlogstijd
  2. VrijdagZindag – Spelbederf
  3. Vrijdag Zindag – Overzicht in warrige tijden
  4. VrijdagZindag – Medemenselijkheidstax – MMT

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hoe je het Woord Gods verstaanbaar maakt
    • Amsterdam – Ruim 15.000 demonstranten tegen zondebokpolitiek van kabinet
    • Sodis – de virtuele denkster 529
    • Gaza – grootste kerkhof voor persvrijheid in de wereld
    • De stilte van de jhāna’s

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.