• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Levensvreugde in onvoltooid verleden tijd

Levensvreugde in onvoltooid verleden tijd

7 november 2020 door Wouter ter Braake

Mijn korte beschouwing en het gedicht ‘Onvoltooid verleden tijd’ (BD 31 oktober) zetten mij aan tot verder overdenken. Immers als er onvoltooid verleden tijd bestaat, is er ook verleden tijd, en daarmee het besef dat niets blijvends is. Een boeddhistische zienswijze. Voor velen, helaas, een beangstigend en verdrietig stemmende gedachte. Een gedachte waar je liever niet bij stil staat, die je graag ontloopt. Een gedachte die velen als somber bestempelen, of één die kan leiden tot somberheid, vreugdeloosheid en existentiële frustratie.

De westerse ziel smoort die frustratie maar al te vaak in vergaren, feesten, consumeren, strijd. Is de strijd gestreden, het feest over, en het lijf, soms tot walgens toe, verzadigd dan ligt er leegte op de loer. Leegte. Niet in filosofische zin (het besef dat niets een eigen onafhankelijk bestaan heeft) maar leegte als een diep gevoel van zinloosheid.

Kunnen boeddhistische zienswijzen dan een helpende hand bieden? Is het besef van leegte (in filosofische zin) te combineren met levensvreugde? Zou dit de jachtige, in zekere zin verweesde, westerse ziel een zinvol perspectief kunnen bieden: de handreiking van een vrolijk en maatschappelijk actief boeddhisme dat levenslust hand in hand laat gaan met contemplatie en meditatie?

Ja, denk ik. Wij kunnen de eindigheid omarmen en tegelijkertijd vreugde scheppen in dit leven. Wij kunnen de leegte zien en tegelijkertijd ten volle leven. Ons bewustzijn maakt ons tot scheppende wezens (uiteraard geen almachtig scheppers). Wij kunnen scheppen.

Wij kunnen vreugde scheppen door te creëren. De mogelijkheden zijn oneindig: je kunt ze vinden in de tuin, achter een schildersezel, in muziek, in koken, schoonmaken, verhalen schrijven of vertellen, een voorstelling geven. De kunst is, de kunst van het creëren vrij te laten, vrij te laten stromen, los van het ego dat wil hebben, schitteren, concurreren.

We kunnen vreugde scheppen door te genieten. Genieten van de passie die te horen, te voelen en te zien valt in dans, muziek, beeldende kunst.

Wij kunnen vreugde scheppen door liefde te geven én te ontvangen.  De kunst is liefde vrij te laten, vrij te laten stromen, onbegrensd te laten stromen, los van het ego dat wil bezitten, voorop wil staan en concurreren. Een liefde die zich wil uiten in actief mededogen door geweldloos verzet en je te laten horen tegen onrecht, onderdrukking en uitbuiting van mensen, dieren en natuur. Om zo bij te dragen aan het tegengaan van lijden, ook op fysiek niveau. Mijns inziens de plicht van elke, zichzelf respecterende, bodhisattva.

Ja, wij kunnen vreugde scheppen door dood en lijden te aanvaarden én volop leven en geven. Zitten, bespiegelen, mediteren én opstaan, constructief deelnemen en genieten. Memento mori en carpe diem.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Wouter ter Braake Tags: dans, genieten, geweldloos verzet, liefde, mededogen, muziek, passie, verleden tijd, vreugde

Lees ook:

  1. De kunst van het geluk 1
  2. Dick – Vertrouwen (3)
  3. Jasper Schaaf – één ware werkelijkheid: raakvlakken tussen boeddhisme en marxisme
  4. Vijftig jaar Open Huis feest in de Dominicuskerk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    8 november 2020 om 11:55

    Mooi, Wouter, en Panta rhei ouden menei kunnen wij hier nog aan toevoegen.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    9 november 2020 om 09:13

    Een goed stuk; Verleden tijd…dit artikel gelezen…uit…elke keer weer verleden tijd en dat gaat maar door. Niet droevig. Werkelijk alles gaat voorbij, elk moment. Wanneer je niet zegt dat het droevig is, is het niet droevig. Het voorbijgaan is de leegte. Het is leven.

Primaire Sidebar

Door:

Wouter ter Braake

Coach bij Zin en Zen. Rebelse geest met warm hart. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn
    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.