• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Schuldspijt

21 juni 2020 door Henk van Kalken

Hoewel ik niemand wil vervelen met de miskleunen uit mijn affectieve bestaan, is het in het kader van dit onderwerp misschien toch wel enigszins relevant, althans verduidelijkend. Mensenlevens zijn vaak samengesteld uit gevoelens als begeerte, woede, haat, afgunst en trots, met als bindmiddel onwetendheid. Overgoten met dit sausje, maar tot mijn kennismaking met het boeddhisme volledig onwetend, probeerde ik mijn partijtje mee te blazen in dit leven, op elk gebied waar bovengenoemde gevoelens een rol speelden.
Al mijn mislukkingen met de partners in mijn affectieve bestaan leverden, behalve dat er volgens mijn huidige dzogchen-inzicht niets is om te mislukken, het relatieve inzicht op dat ik dingen anders had kunnen, en moeten doen. Na de laatste mislukking, enkele decennia geleden, verkende ik de bodem van een diep, donker dal. Waarom – zo vroeg ik me voor de zoveelste keer af – lukt het mij toch niet om de relatie met een partner waar ik persoonlijke liefdesgevoelens voor heb te bestendigen? Na het ledigen van de bekende gifbeker, tot de rand gevuld met een brouwsel van ik-wil-dit-versus zij-wil-dat, afgetopt met de waarom-in-vredesnaam-vraag, blijven er altijd twee beschadigde mensen achter. Vol verdriet en frustratie, met lege handen, en een hoofd vol schuld en spijt. Spijt om onvervulde verwachtingen. Schuld om: ik had dit moeten doen en dat moeten laten, dan had de ander…  Ach, als ik toch eens de kans kreeg om het over te doen. Die kans komt er niet, er is niets om over te doen. Diep ademhalen, de troostwijn weer laten staan en met een op niets anders dan mijn eigen voorstellingsvermogen gebaseerde hoop, op naar de volgende mislukking. Hoe zou het nu met haar gaan? Ik had toen niet moeten zeggen dat… En van alles ook beter niet kunnen doen, naast goed naar haar luisteren. En ik had zorgzamer moeten zijn. Minder om mezelf denken. Mea culpa, en andere breininfluisteringen van dezelfde misleidende kwaliteit. Nu ik een fikse senior ben en al twintig jaar gelukkig gelukkig bij dezelfde partner, probeer ik een door de tijd heen ontwikkeld adagium na te leven. De enige manier om de eeuwige strijd tussen man en vrouw te winnen is hem niet aan te gaan. Dit geldt natuurlijk voor partners van alle seksen en in elke combinatie. Het LHBTI-verhaal, bedoel ik.
Ik heb overwogen om patent op dit adagium aan te vragen. Dit uiteraard  relatieve inzicht kreeg ik op een leeftijd waarop ik ietwat somber dacht: Hm, ik heb het eindelijk ongeveer begrepen, en nu hoeft het inmiddels bijna niet meer. Er resteert alleen een soort spijt-en-schuldkater die nooit helemaal is overgegaan. Nutteloze gevoelens, waarvan de oorsprong allang verdampt is in tijd en ruimte. Alleen in je brein zeurt het nog voort, als totaal verwrongen en gefilterde herinneringen waarvoor je achteraf ontoereikende oplossingen verzint.
Ook in werkrelaties ben ik niet altijd een faire vechter geweest. Mensen zijn door mijn manipulaties gekwetst, beschadigd of geblokkeerd in hun streven.
Als ik aan sommige dingen terugdenk, voel ik schuld en spijt.
Schuldspijt.
In sommige gevallen ook alleen schuld. Allemaal volkomen nutteloos natuurlijk, want de gebeurtenissen vonden plaats in een verleden waar ik niet anders dan mijn eigen gekleurde en vervormde herinneringen aan heb. Gedrag minus inzichten die ik nu wel denk te hebben, was de beste keus die ik toentertijd had. Gebeurtenissen kunnen niet ongedaan gemaakt worden. Maar wat herinner ik mij precies? Nauwelijks iets, niet meer dan een vage afspiegeling van wat er ooit gebeurde. Mensen denken vaak ten onrechte dat ze haarscherpe herinneringen aan gebeurtenissen hebben. Gebeurtenissen zijn geen afgebakende dingen, maar ontstaan binnen een context. Een reeks gebeurtenissen die samenhangen met de vervormde herinnering. Dus heb ik, goed beschouwd, spijt van een gefragmenteerde herinnering. Spijt van niets. Zelfs als een gebeurtenis gevolgen heeft, is de gebeurtenis zelf niet meer aanwezig.  Ik betrap mezelf er nog steeds wel op dat ik gevoelens in het heden vastknoop aan het verleden. En mijn streven op de toekomst richt. De toekomst, die nog niet heeft plaatsgevonden. Voortkomend uit een verleden dat niet meer bestaat. Maar ik hoor nog steeds wel de ketens van de Drie Tijden rammelen. En in plaats van te zijn met wat er is, probeer ik nog steeds te zijn met wat er was. En wat je denkt dat er gaat komen, of zou kunnen komen, en waarvan niemand weet of het er ook komt.
Boeddha zei het ooit (met een diepe zucht, stel ik me zo voor): ‘Ik toon je het pad, de rest is aan jullie zelf.’

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Zorg Tags: leven, relaties, schuld, spijt

Lees ook:

  1. Sakyong aan Shambhalagemeenschap – ‘Ook ik heb pijn, ben bezorgd en maak me zorgen over u allen en onze gemeenschap’
  2. Isabella van Vliet over misbruik binnen Shambhala – ‘ik zal niet langer zwijgen’
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …ze verkloten je, je pa en ma
  4. De kracht van machteloosheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sonja zegt

    22 juni 2020 om 08:14

    Dank je wel voor dit mooi verwoorde en diep doorleefde verhaal – het helpt me om meer aanwezig te zijn – nu- vandaag – altijd.

  2. Henk van Kalken zegt

    22 juni 2020 om 12:12

    Lief dat je zo reageert, Sonja. Je hebt mijn bedoeling opgepakt.

  3. Gertie Driessen zegt

    22 juni 2020 om 12:46

    Zo herkenbaar..dankjewel voor je openheid!

  4. Henk van Kalken zegt

    22 juni 2020 om 15:41

    Met gevouwen handen…

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 februari 2021
    Volle Maan chant (online)
  • 28 februari 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 28 februari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!

gastauteur - 9 februari 2021

De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Vrijdag zindag (16) – Ware versies
  • Bitter Winter – ‘Ook vrouwen stelselmatig verkracht in Tibetaanse heropvoedingskampen’
  • De werking van een krant – gratis gastcollege van een uitgever
  • Lenterebellie Extinction Rebellion: vrijdag  zwermende blokkade in Amsterdam
  • De afzetter

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens