• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Ksaf – In en uit contact

Ksaf – In en uit contact

26 november 2019 door Ksaf Vandeputte

Mark Epstein heeft een mooie uitdrukking voor hoe we aandachtig, hoe we echt aanwezig kunnen zijn: meegaan met ‘de stroom van zijn’. Aanwezig zijn is attent zijn voor niet alleen wat opvalt, maar ook voor de kleine dingen. Aanwezig zijn is ook opmerken dat de stroom van zijn soms stokt als we in een neurotisch patroon zitten. Als we dat patroon opmerken, kunnen we zakken naar waar die stroom weer in beweging komt. Zakken naar de grondstroom in ons. Fritz Perls, grondlegger van de Gestalttherapie zei: let er op wanneer je contact onderbreekt. Als je jezelf wil terugtrekken, maak daar dan een bewuste keuze van. Dan pas kan je daarna ook kiezen om weer in contact te zijn.

Bij Perls ging dat vooral over contact met mensen maar in wezen is het hetzelfde met ons contact met de stroom van het leven. Als we suf, moe of overprikkeld worden, kunnen we pas nadat we ervoor kozen om ons terug te trekken en te rusten, weer echt in contact komen met het hele leven, met onze levenskracht.

Vaak zitten we in een schemerzone, niet helemaal alleen, maar ook niet helemaal in contact met de ander of het andere. Die schemerzone lijkt op wat we doen als we bang zijn. Angst doet ons bevriezen, het dier in ons houdt zich stil in de hoop dat het roofdier ons niet zal opmerken en vanzelf weg gaat. Maar onze angst is meestal psychisch en die angst gaat niet vanzelf weg. We hervallen vaak in oude angst voor iets of iemand bedreigend, terwijl dat iets of die iemand er allang niet meer is. De enige realistische uitweg is zakken naar de zone van rust onder de emotie. Vaak is dat letterlijk zakken: die zone van rust kan je het duidelijkst ervaren in een plek net onder de navel. De plek die Japanners onze ‘hara’ noemen. Karlfried von Dürckheim noemde dat ons ‘zwaartepunt’ of ‘ons dragende midden.’ En met midden bedoelde hij zowel het midden van ons lichaam als van onze psyche. Tussen te felle emoties, te koele gedachten en te opzettelijk streven blijven. Daar in dat centrum zitten stilte, rust en zelfvertrouwen, tenminste als we de tijd nemen om te wachten op een impuls van onze levenskracht. Die wil het liefst weer stromen, mee met de reële mogelijkheden die het leven op elk moment biedt. Als we in contact zijn met onze hara, kunnen we gerichter luisteren naar onze diepste beweegredenen.

Ook in contact met anderen is echt luisteren een van de moeilijkste aspecten. Ofwel praat ik honderduit en verdwijnt op dat moment de ander. Ik blijf in mijn eigen binnenruimte en hou een monoloog. Misschien praat ik zoveel omdat ik me vervreemd, eenzaam en bang voel. Maar die toestand verandert niet, zolang ik… over de ander heen praat. Ofwel ben ik helemaal in de ban van de ander en vergeet ik mijn eigen gezichtspunt. Ik ben dan helemaal ‘daar’, bij de ander. Als het een geliefde is, kan het lijken alsof ik helemaal samenval met hem of haar. Wat een kinderlijke illusie is.

Ik kan dus best zowel naar de ander luisteren als naar mijn eigen reacties. In westerse filosofische termen: ik kan mijn eigen oordeel best opschorten, mijn eigen oordelen even ’tussen haakjes zetten’. Pas als ik voldoende heen en weer pendel tussen mezelf en de ander, ontstaan er momenten van ontmoeting, ergens tussen ons in. In die tussenruimte is het voortdurend in beweging, terwijl ik meestal het gebeuren probeer te begrijpen, te ‘vatten’, dus vast te pinnen. Daarom is meegaan met ‘de stroom van zijn’ voor mij zo’n mooie reminder.

Omslagfoto Joop Ha Hoek.

 

 

 

Categorie: Boeddhisme, Columns Tags: aanwezig, de ander, Fritz Perls, Ksaf Vandeputte, luisteren, ontmoeting

Lees ook:

  1. Ksaf – In en uit contact
  2. Gewoon een ander groot ego aan de macht
  3. Ksaf – Wees een liefdevol eiland voor jezelf
  4. Wat zou de Boeddha doen? (2)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
01 dec
Emptiness and Bodhicitta
1 dec 23
05 dec
Meditatie en lezing "De Boeddha en de Sint – geven in het boeddhisme "
5 dec 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Vluchtelingenbeleid in grootmoederstijd 1914 -1918

    Kees Moerbeek - 19 november 2023

    Op 4 augustus 1914 viel het Duitse leger België binnen op doortocht naar aartsvijand Frankrijk en schond doelbewust de Belgische neutraliteit. De oorlogsmisdaden tegen de burgerbevolking, ook wel The Rape of Belgium genoemd, schokte de publieke opinie. Kort hierna kwamen de eerste vluchtelingen aan in ons land en na de Val van Antwerpen werden dit er 1 miljoen

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • VrijdagZindag – Goed bekeken
    • Jan Veenendaal en het Kindermonument in Vught
    • Is zen non-dualistisch? De gastheer en de gast
    • Het jaar 2023 – dag 334 – mistland
    • Franse Joden massaal geconfronteerd met antisemitisme

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.