• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2019 – dag 303 – leefdood

Het jaar 2019 – dag 303 – leefdood

30 oktober 2019 door Joop Ha Hoek

Siebe is een fijn mens en internationaal georiënteerd. Hij leefde lang in het buitenland en nu weer in Bunkerstad en is ook in de Heer. Hij getuigt daarover. Hij is altijd pico bello gekleed als hij langs de deuren gaat om zich te laten uitschelden en te beledigen. In dat opzicht heeft hij zijn gestalte mee: zeker 1.90 meter, brede schouders en handen als kolenschoppen. Het blijft daardoor bij verbaal geweld.

Zo af en toe komen we elkaar tegen, nee, niet aan de deur want ik heb daar een sticker opgehangen dat geloofsovertuigers niet welkom zijn, maar op straat. En altijd draait het gesprek uit op de Heer, en nu bedoel ik niet de chocoladefabriek met die heerlijke repen in Bunkerstad. Zoals sommige boeddhisten ook al na enkele seconden na een ontmoeting beginnen te getuigen, zo doet ook Siebe. Tijdens ons laatste gesprek zei ik hem dat het mij niet uitmaakt of er een God bestaat die het universum geschapen heeft. Als dat zo is vind ik het prima en ik hoop dat de Here God nog lang en gelukkig leeft, zoals ze dat in het boeddhisme zeggen. Siebe wist niet goed te reageren op mijn stelling. Maar afgelopen weekeinde vond ik toch een werkstuk van zijn hand over het thema: Leven na de dood, wat geloven mensen? Waar en hoe is het idee ontstaan van voort blijven leven na iemands dood ontstaan?

Ik heb daar nooit over nagedacht, waarom ook. Ik leef nu en heb geen enkele behoefte om vanuit het graf te regeren. Het boeddhisme kent het begrip wedergeboorte, als je genoeg zegeltjes hebt geplakt word je niet meer wedergeboren. Dergelijke angstaanjagende  systemen, je vindt ze in alle religies (godsdiensten) terug, maken gelovigen en beoefenaars tot slaven, tot bange,  onvrije mensen. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Als je niet volgens de door de leiders van die godsdienstige organisaties bedachte regels leeft, kom je in de hel terecht.

Er schijnt ook een voorhel te zijn, zoals een stroming binnen het boeddhisme het bardo kent, waar de onstoffelijke ziel (wat is dat eigenlijk) 7 x 7 dagen in verkeert terwijl er aan hem/haar wordt getrokken. Hebzucht, begeerte, verkeerde keuzes in dat bardo bepalen of je als strontvlieg of als mens wordt wedergeboren. Zo wil de boeddhistische clerus ook na de fysieke dood nog invloed op jou en je nabestaanden uitoefenen. De grote bemoeial zijn. Let wel: Het bardo is door mensen bedacht.

Ik volg godsdienstwetenschapper en voormatig RK-pastor Hein Thijssen in zijn stelling dat God een implantaat is. Dat anderen het daar niet mee eens zijn maakt mij niet uit.

Maar nu terug naar Siebe. Ik voelde na het lezen van zijn evenwichtig werkstuk toch wel de behoefte daarop te reageren. En stuurde hem een mail. En schreef hem:

‘Dag Siebe, onlangs trof ik in de letterbox  geschriften van jouw hand aan over het leven na de dood. Ik dank je heel hartelijk voor deze geste en het werk en tijd die je in dit onderwerp hebt gestoken. Ik heb jouw tekst met veel belangstelling gelezen en wil daar kort op reageren.

Ik heb als journalist geleerd om alleen op feiten af te gaan en veronderstellingen en geloof te vermijden. Zo leef en ervaar ik ook. Laat ik beginnen te stellen dat het voor mij niet uitmaakt of mensen geloven dat er nog iets is na hun dood, of dat er een ziel of geest is die opstijgt naar een hemel of een groot bewustzijn. Als dat geloof hen rust geeft vind ik dat uitstekend, ik wil daar niet over oordelen. Zo maakt het mij ook niet uit of er wel of niet een god is die het universum en de mens heeft geschapen. Is dat wel het geval dan is dat mooi en indrukwekkend. Is het ontstaan van het universum en de mens het gevolg  van een chemisch proces dan is dat ook mooi en indrukwekkend, je zou het zelfs goddelijk kunnen noemen, zoals wij mensen dat hebben bedacht, die term.

Zo vraag ik me ook nooit af welke arbeider mijn schoenen heeft gemaakt van het merk Bommel ( met één paar schoenen loop ik 5 jaar). Het gaat mij om het resultaat en of die schoenen prettig lopen en lang meegaan, want ze zijn niet goedkoop. Natuurlijk weet ik dat alles met elkaar verbonden is en dat ik zonder die arbeider, de koe die het leven heeft gelaten, de grazige weiden (mag ik hopen) waar de koe graasde, de boer, de regen en wind en jaargetijden en uiteindelijk de slachter, het voortraject waren van die schoenen. En ook de verkoper en het transportbedrijf en de geldmakers waarmee ik die schoenen betaalde. Zo loop ik ook met volle aandacht door het leven, al of niet door god gegeven. Het maakt mij niet uit hoe dat leven tot stand gekomen is. Ik voel me verbonden met eenieder.

Ik leef na mijn dood alleen voort in de gedachten van mensen die mij gekend hebben en/of met wie ik verbonden was. Jullie zullen mij later herinneren als de man die soms een mailtje stuurde.

Jij schrijft op pagina 7 van jouw werkstuk dat het boeddhisme een godsdienst is. Dat is niet zo. Het boeddhisme kent geen scheppende goden, ook de Boeddha, de ontwaakte, was geen god maar een gewoon mens die ontdekte dat begeerte en hebzucht, het niet krijgen wat je graag wilt, lijden veroorzaakt. Hij kwam tot verlichting en onderwees een pad, de middenweg, waarin je je kunt trainen in een vrije geest zodat het lijden vermindert. Boeddha leefde 2600 jaargeleden en we weten niet of zijn ontdekking nu nog juist wordt weergegeven. Het zijn mondelinge overdrachten dus er kan veel bij verzonnen zijn.

Het mahayana boeddhisme kent verschillende stadia (rijken), hellen en andere ongure oorden waar je in terecht kan komen voor soms lange tijd. Figuren als de Dalai Lama en tulku’s reïncarneren in een andere persoon- hun opvolger- met dezelfde status. Gewone lieden kunnen wedergeboren worden, delen van hun karma, hun eigenschappen, komen voor in de nieuwgeborene die totaal geen weet heeft van zijn voorganger, al mag je die niet zo noemen. Jan Jaap wordt dus niet als een tweede Jan Jaap geboren maar heeft wat eigenschappen van de eerste die hij kan vervolmaken. Lukt dat voor 100 procent dan vindt geen wedergeboorte meer plaats.

Ik geloof niet in een wedergeboorte, volgens mij ooit bedacht door mensen die niet op de hoogte waren van natuurkrachten en omstandigheden zoals wij die nu kennen. Wetenschap.  Als er wel een wedergeboorte is, is dat mooi. Hitler, Stalin en andere misdadige figuren kunnen op termijn volgens de filosofie van de wedergeboorte ook wedergeboren worden. Maar daar hebben ze in het boeddhisme weer wat op bedacht: ieder mens heeft bij de geboorte de boeddhanatuur, is goed. Hebzucht, haat en verlangen, de drie vergiften, waardeloze ouders en opvoeders, sociale en maatschappelijke aspecten, verzieken de boel.

Ik volg in deze stad filosofielessen. Vorige week ging het over de vrije wil en de zondeval en de ziel en de geest, waar ook oude filosofen het over hebben. De studenten spraken uitgebreid over de ziel en de geest alsof ze die zelf hadden uitgevonden: tot ik hen vroeg of ze wel wisten waar ze over spraken. Waar zit die ziel en geest, kan je die beetpakken, zit de geest in je tenen, je borst en waar is die ziel. Wetenschappers stellen dat het brein, de hersenen, de ziel en de geest fabriceren en dat als je dood gaat er niets verhuist. In het boeddhisme en ook in de wetenschap wordt gezegd dat onze darmen zo’n intelligent en gevoelig zijn dat daar de geest zit. Ook dat is een aanname.

De praktijk: Een oudere boeddhist is aan het sterven. Onlangs schreef hij dat een geest, een ziel, geen hemel of ander onderkomen nodig heeft, of geen god, omdat die geest alle kanten uit kan zweven. Een vrouw is aan het sterven, haar vriendin zit naast haar aan het bed en is nieuwsgierig of een geest, een ziel het lichaam verlaat. Zo zijn mensen bezig met hun nabestaan terwijl ze naar mijn mening het beste in het nu kunnen leven. Er zijn boeddhisten met eelt op hun zitvlees omdat ze elke dag, elk uur, elke week, maand en jaar, bezig zijn met ontwaken en verlichting en vergeten nu te leven.

Ik sluit af. Alles mag er zijn, eenieder mag geloven wat hij wil. Maar het blijft geloof en geen wetenschap. Geloof in een god, een geest, een ziel,  kan ook een implantaat zijn, al maakt dat ook mij niet uit. Het klinkt onverschillig doch ik ben ervan overtuigd dat godsdienst, geloof ook liefde is, maar dat er ook haat uit voorkomt. Wij of zij. Ik kies voor liefde. En voor wij en zij.’

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of te twijfelen aan het nu.

Categorie: Boeddhisme, Columns, godsdienst, Joop Hoek Tags: bardo, getuige, God, hiernamaals, joop hoek

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 206 – bardo
  2. ‘Er wordt niet meer aan me getrokken in mijn eigen bardo’
  3. Het jaar 2018 – de tweehonderdenzesenvijftigste dag – duivel
  4. Het jaar 2019 – dag 191 – nu

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    31 oktober 2019 om 11:11

    Dag Joop.
    Is het wetenschap of geloof,als Blavatsky schrijft dat een ieder op het moment dat hij of zij de laatste adem uitblaast. 28 gram licht er word.

  2. Ruud van Bokhoven zegt

    31 oktober 2019 om 15:18

    Hallo Joop, je heb dit weer mooi geschreven.
    Heb je er nog reactie op gehad of schrijf je dit later.
    Geloof is als een gesloten hand, aannemen dat er iets in de handpalm zit en er zelfs je leven naar richten.
    Boeddhisme is een geopende handpalm, je ziet wat erin zit en kan handelen naar de waarde van de inhoud.
    Namesté.

  3. Jacob van Keulen zegt

    31 oktober 2019 om 19:22

    Het scheelt maar 7 gram maar het moet 21 gram zijn,zoveel weegt de ziel als je de film met Sean Penn gezien hebt. Ook dit moet haast wel een aanname of geloof zijn lijkt mij.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.