• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddhistisch televangelisme: van Dalai Lama naar Digital Lama

Boeddhistisch televangelisme: van Dalai Lama naar Digital Lama

31 januari 2013 door Jules Prast

Hoe talloos de levende wezens ook zijn, met het internet kun je ze allemaal bereiken. Het is wachten op een nieuwe generatie boeddhistische leraren die inhaakt op de jongste technologische mogelijkheden.

‘Virtueel mediteren’ deed deze week zijn intrede in het Boeddhistisch Dagblad. Op websites als Second Life kun je je avatar als alter ego in een online meditatiehal heerlijk in een volledige lotus laten zitten terwijl je zelf op de bank naar RTL Boulevard kijkt. Mediteren is nog nooit zo makkelijk geweest. Boeddhisme in een schijnwereld is dan ook de veelzeggende kop die boven het artikel prijkt.

Over het boeddhisme en het internet zou je een boek vol kunnen schrijven. Op het oog bloeien op het digitale dharmaveld vele bloemen, maar ook hier is het de vraag of de schijn niet bedriegt. Zien wij door de bomen het bos wel?

Sinds het internet in de jaren negentig van de vorige eeuw doorbrak, heeft het als een tsunami hele industrieën en bedrijfstakken overspoeld, en het einde is nog niet in zicht. De economie is er een goed voorbeeld van hoe impermanent bestaande verhoudingen zijn.

Nieuwe trend
De jongste vloedgolf dient zich aan vanuit de Verenigde Staten, waar ondernemende wetenschappers al experimenterend nieuwe mogelijkheden ontdekken op het gebied van online educatie. Als je in staat bent via webcam en internet goede cursussen aan te bieden, dan kun je veel meer mensen bereiken dan er in de collegezalen passen.

Op dit moment wordt er op deze manier aan duizenden, soms tienduizenden mensen tegelijk onderwijs op afstand gegeven. ‘Massively open online classes’ (MOOC) heet dit fenomeen in een recent artikel op de website van het zakentijdschrift Harvard Business Review. Op het World Economic Forum, de jaarlijkse bijeenkomst van de wereldelite in het Zwitserse Davos, is deze ontwikkeling onlangs als een nieuwe trend besproken.

Overal leven universiteiten in het algemeen doodgemoedereerd op de oude voet voort. In de Nederlandse bestuurskamers drijft de Balkenende norm de visionaire kracht uit die op het naderende ‘onheil’ zou kunnen en moeten anticiperen.

Als dit noodweer daadwerkelijk losbarst, dan zal het de fundamenten wegspoelen onder het netwerk van academische instellingen zoals wij dit nu kennen. Ook andere sectoren, zoals de medische wereld, staan nog grote veranderingen te wachten wanneer skypen met de dokter gemeengoed wordt.

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat een nieuwe generatie boeddhistische leraren opstaat die beter inhaakt op de technische mogelijkheden en voor tienduizenden tegelijk in alle uithoeken van de wereld live dharmatalks gaat houden.

Openheid
tich nhat hanhWij leven nog in het tijdperk waarin we het gewoon zijn gaan vinden dat de paus van Rome, de Dalai Lama, Thich Nhat Hanh en andere, minder bekende goden met het vliegtuig afzonderlijke landen bereizen. Dit model komt onder druk te staan wanneer het boeddhisme de weg naar de ‘massively open online classes’ weet te vinden, waarschijnlijk in concurrentie met andere spirituele aanbieders, waaronder de commercie.

Zo bezien is het gebruik dat er in boeddhistische kring nu wordt gemaakt van het internet, minder revolutionair dan het lijkt. Op zichzelf is het al een wonder van openheid dat je met de bestaande toepassingen kunt bloggen en chatten met beoefenaren elders, literatuur kunt uitwisselen en podcasts kunt downloaden.

Maar alles wordt anders wanneer een online boeddhistisch televangelisme op grote schaal om zich heen gaat grijpen. Als sangha’s ‘virtualiseren’ heeft dat repercussies voor de organisatie van boeddhistische groeperingen, voor de beoefening en voor de relatie van leerlingen en hun leraren.

De verandering voor het boeddhisme komt misschien langzaam en wordt daarom onderschat. Zoals zo vaak in zijn geschiedenis echter zal, zo verwacht ik, het boeddhisme zich moeten herpakken. Het zal zich moeten aanpassen aan een nieuwe maatschappelijke en technologische realiteit.

Insight Timer
Denk toch eens aan de mogelijkheden van de virtuele sangha. Tijdens een pauze op het werk zet je je mobiele telefoon met steeds sneller internet op het dharmakanaal en kun je met leerlingen op andere locaties live een toespraak van je leraar bekijken, gevolgd door gezamenlijke meditatie. En dit is maar één voorbeeld.

Zelf sta ik altijd open voor het nieuwe en probeer ik er de voordelen van te zien. In zekere zin neem ik deel aan een informeel pilot project sinds ik op mijn iPhone de app Insight Timer heb geïnstalleerd. Hiermee kun je zien welke andere gebruikers er over de hele wereld, dichtbij of ver weg, bezig zijn te mediteren. En anderen kunnen zien dat jij mediteert wanneer je hier Insight Timer als tijdklokje bij gebruikt.

jules insight timer 2Je voegt je als het ware in een online gelegenheidssangha, een digitaal ‘boeddhaveld’ dat jou steunt in je beoefening. Je avatar komt er niet aan te pas: virtueel mediteren doe je met Insight Timer zélf. De website van de app zegt al meer dan drie miljoen meditatiesessies van deelnemers te hebben geregistreerd.

Via de contactfunctionaliteit van de app kun je ook nieuwe dharmavrienden maken, groepen vormen en met bekenden een tijdstip afspreken voor een gedeelde meditatie. Het is een soort Facebook-kloon voor mensen die in verschillende tradities mediteren. Interconnectiviteit en interzijn vloeien naadloos in elkaar over.

Insight Timer mag dan een commercieel initiatief zijn, maar het is ook een platform dat nieuwe mogelijkheden voor de beoefening aanreikt. Hoe talloos de levende wezens ook zijn, ik kan ze in principe alle bereiken. De app belichaamt dan ook een vroege vorm van de sluipende innovatie waarin de schaduwen van de komende digitale dharmatsunami zich vooruitwerpen. Is het niet geweldig?

Zuivere Land
Ik voorspel dat de toekomst van het boeddhisme mede zal worden bepaald door leraren die zich weten te verstaan met deze nieuwe digitale mogelijkheden. In dit internettijdperk zal de Dalai Lama bij wijze van spreken moeten reïncarneren als Digital Lama. Met zijn humor en zijn inzicht in de wetenschappelijke ontwikkeling zal hij de eerste zijn om bij de gedachte in lachen uit te barsten.

Voor anderen wordt het misschien even wennen wanneer het Zuivere Land zich in een datacenter van Google op een server blijkt te bevinden, maar ook zo kan de Dharma zich ongetwijfeld manifesteren. Misschien staan er op die server ook wel nieuwe sutra’s waarvoor de Boeddha eerst nu de geesten rijp acht. Alle richtingenstrijd in één klap opgelost. Of is dat teveel om op te hopen?

Dezelfde ‘creatieve disruptie’ die het internet in de wereldeconomie heeft teweeggebracht, beschikt over het vermogen het boeddhistische landschap veel ingrijpender te veranderen dan wij ons nu wellicht kunnen voorstellen. Open boeddhisme krijgt er een hele nieuwe dimensie bij.

–

Insight Timer is via de App Store van Apple beschikbaar voor iPhone, iPad en Android smartphones (€1,79): https:/insighttimer.com. Stuur mij even een mail als je wilt afspreken voor een gezamenlijke meditatie.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Jules Prast, Media, Sociale media Tags: dalai lama, insight timer, internet, Jules Prast, leraar, meditatie, Second Life, virtueel

Lees ook:

  1. Waar blijven de Nederlandstalige boeddhistische podcasts?
  2. De Boeddha aan het woord tijdens meditatie
  3. In den beginne was het woord
  4. Dalai Lama in coronatijden – meditatie voor jezelf en compassie beoefenen met anderen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.