• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » ‘Thaise vrouwen komen op voor hun recht om als monnik gewijd te worden’

‘Thaise vrouwen komen op voor hun recht om als monnik gewijd te worden’

4 januari 2019 door de redactie

De Thaise en volgens sommige boeddhistische monniken rebelse Boodsabann Chanthawong (49) is onlangs toegetreden tot het leger van een groeiend aantal vrouwen die willen worden gewijd als novice (beginnend monnik). Ze leidde een processie van 21 andere vrouwen – van tieners tot senioren – naar een kapel in het Songdhammakalyani klooster.

De zakenvrouw bleef negen dagen in het klooster waar ze haar hoofd liet kaalscheren. Officieel kunnen alleen mannen monniken en novicen worden in Thailand, sinds 1928 is de wijding van vrouwen verboden. Thaise vrouwen kunnen er wel- in het wit-geklede, boeddhistische nonnen worden, die een minder streng religieus regime volgen dan monniken en vaak huishoudelijke taken in tempels moeten uitvoeren.

Om de boycot tot volwaardige bhikkunis of vrouwelijke monniken te omzeilen laten Thaise vrouwen zich in andere landen wijden, meestal in Sri Lanka of India. Er zijn ongeveer 270 vrouwelijke monniken in Thailand en ze werden allemaal in het buitenland gewijd. Thailand telt ongeveer 250.000 mannelijke monniken. De regering zegt dat dit geen genderdiscriminatie is, maar een kwestie van langdurige traditie, en vrouwen zijn vrij om naar het buitenland te reizen om te worden gewijd, alleen niet in hun eigen land.

Bron BNN.

 

Categorie: Boeddhisme, Theravada Tags: monniken, novice, Sri Lanka, Thailand, verbod, vrouwenrechten, wijding

Lees ook:

  1. Thaise nonnen krijgen het steeds moeilijker
  2. ‘Thaise monniken mogen niet deelnemen aan demonstraties’
  3. Dankbaarheid – Boeddhistische monniken bieden Australische brandweerlieden gratis massages aan
  4. Leven in Thailand – koffertjes brengen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. zeshin zegt

    4 januari 2019 om 13:18

    Als vrouwen tot monnik gewijd willen worden zullen ze toch eerst van geslacht moeten veranderen

    • Joop Ha Hoek zegt

      4 januari 2019 om 14:23

      Zeshin, wat die vrouwen willen is dat ze als volwaardige wezens worden beschouwd binnen het boeddhisme, gelijk aan de monniken. Zet er maar m/v achter dan is alles okay. Het is een volkomen achterhaald en idioot systeem dat vrouwen als in het wit geklede nonnen tot dienstmeisjes van de mannen maakt. Het zijn juist en vooral mannen die de rottigheid in de wereld veroorzaken, toch.

  2. Ujukarin zegt

    4 januari 2019 om 21:49

    Helemaal met Joop eens! Goed overzicht van alle ontwikkelingen hier

    https://en.wikipedia.org/wiki/Bhikkhun%C4%AB#Re-establishing_Bhikkhuni_Ordination

    en ja, die gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen kan natuurlijk ook in niet-Vinaya tradities zoals die van Zeshin en de mijne. Maar voor de Vinaya zijn alle pogingen om de bedoelingen van de Boeddha, gelijkwaardigheid voor vrouwen, recht te doen welkom!

    With folded palms,

  3. Piet Nusteleijn zegt

    5 januari 2019 om 09:50

    Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig. De basis voorschriften, regels, wetten van vele godsdiensten zijn verouderd.
    De nieuwe wet: gelijkwaardigheid van man en vrouw.

  4. zeshin zegt

    5 januari 2019 om 12:09

    Als er dan toch over monniken gesproken wordt, in mijn optiek is het correct als een vrouw, vrouw genoemd word en een man een man. In geval van persoon kun je ook het woord mens gebruiken
    Het lijkt mij correct als een vrouwelijke geestelijke non of abdis genoemd word en een man monnik of abt. Maar om binnen boeddhistische begrippen te blijven lijkt mij bhikkhuni’s op zijn plaats. Wat volwaardig betreft Wie kent zichzelf als vrouw of man? we zijn allemaal mens,en de rol die we in dit leven hebben toebedeeld gekregen, maak er wat moois van, speel je rol met verve.

  5. Ananda zegt

    5 januari 2019 om 23:08

    Wat lief!
    Mijn complimenten aan alle hartverwarmende mannen die zich hardop en zo stellig uitspreken voor gelijke rechten. Er komt geen vrouw aan dit gesprek te pas, ga zo door!!!

    Dat alle Boeddhistes ongehinderd en volwaardig de Dharma mogen bestuderen en delen. En mogen allen oprecht welkom, vrij en gelijkwaardig zijn op de plek die hen roept, aan de voet van de Boeddha in eender welke tempel.

  6. Arjan Schrier zegt

    6 januari 2019 om 08:35

    Monnik zullen vrouwen wel niet worden maar wel non. Vroeger kon een man wel nonnus worden zegt https://www.etymonline.com/word/nun#etymonline_v_9879

  7. Piet Nusteleijn zegt

    6 januari 2019 om 10:03

    Zeshin, inderdaad, we zijn allemaal mens. Dus gelijkwaardig?
    Wat de toebedeling van de rollen betreft, daar valt toch wel het een en ander over te zeggen, aan te verbeteren, aan te “gelijkwaardigen”?
    Wanneer we nu eens een vrouw de rol geven van rol-toebedeelster, de regiseuse van het stuk. En wanneer ze dit met verve doet….

    Jij spreekt over “volwaardig”. Dat is iets meer of anders dan gelijkwaardig? Het klinkt als “meer”.

    Het zijn toch altijd mannen geweest, die stelden dat zij van grotere betekenis zijn dan vrouwen. Dat ze meer waard zijn.
    Fantastisch en noodzakelijk, dat dit telkens tegen het licht gehouden wordt.
    Mannen en vrouwen zijn niet gelijk, er zijn vele verschillen, vooral fysiek, ze zijn wel gelijkwaardig en vrouwen moeten ook als zodanig hun rollen kunnen spelen. Het moet niet moeilijker voor hen zijn om wat moois van hun leven te maken.

  8. Piet Nusteleijn zegt

    7 januari 2019 om 09:45

    “Volwaardige wezens”.
    Bij nogmaals lezen merk ik dat Joop Ha Hoek in zijn reactie
    ‘dit’ als eerste schreef. Hij is pro-emancipatie.

    “Wat volwaardig betreft Wie kent zichzelf als man of vrouw?”, schrijft Zeshin.

    Nee, goed kijken: “….als vrouw of man”. Zegt dat iets?
    Zeshin zet de vrouw als eerste in de schrijfregel.

    Echter, wat zegt Zeshin hier, in deze zin? Wat is de bedoeling?
    Je kan dan ook deze vraag stellen: Wie kent zichzelf als mens?
    Dit soort vragen bewijst feitelijk dat je zomaar alles kan vragen. Vragen staat vrij…
    Maar wat wil je nu bijdragen aan het item, dat vrouwen opkomen voor hun rechten, het onderwerp; de gelijkwaardigheid van man en vrouw.
    Wil je daarover hoeder je mening geven?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.