De Thaise en volgens sommige boeddhistische monniken rebelse Boodsabann Chanthawong (49) is onlangs toegetreden tot het leger van een groeiend aantal vrouwen die willen worden gewijd als novice (beginnend monnik). Ze leidde een processie van 21 andere vrouwen – van tieners tot senioren – naar een kapel in het Songdhammakalyani klooster.
De zakenvrouw bleef negen dagen in het klooster waar ze haar hoofd liet kaalscheren. Officieel kunnen alleen mannen monniken en novicen worden in Thailand, sinds 1928 is de wijding van vrouwen verboden. Thaise vrouwen kunnen er wel- in het wit-geklede, boeddhistische nonnen worden, die een minder streng religieus regime volgen dan monniken en vaak huishoudelijke taken in tempels moeten uitvoeren.
Om de boycot tot volwaardige bhikkunis of vrouwelijke monniken te omzeilen laten Thaise vrouwen zich in andere landen wijden, meestal in Sri Lanka of India. Er zijn ongeveer 270 vrouwelijke monniken in Thailand en ze werden allemaal in het buitenland gewijd. Thailand telt ongeveer 250.000 mannelijke monniken. De regering zegt dat dit geen genderdiscriminatie is, maar een kwestie van langdurige traditie, en vrouwen zijn vrij om naar het buitenland te reizen om te worden gewijd, alleen niet in hun eigen land.
zeshin zegt
Als vrouwen tot monnik gewijd willen worden zullen ze toch eerst van geslacht moeten veranderen
Joop Ha Hoek zegt
Zeshin, wat die vrouwen willen is dat ze als volwaardige wezens worden beschouwd binnen het boeddhisme, gelijk aan de monniken. Zet er maar m/v achter dan is alles okay. Het is een volkomen achterhaald en idioot systeem dat vrouwen als in het wit geklede nonnen tot dienstmeisjes van de mannen maakt. Het zijn juist en vooral mannen die de rottigheid in de wereld veroorzaken, toch.
Ujukarin zegt
Helemaal met Joop eens! Goed overzicht van alle ontwikkelingen hier
https://en.wikipedia.org/wiki/Bhikkhun%C4%AB#Re-establishing_Bhikkhuni_Ordination
en ja, die gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen kan natuurlijk ook in niet-Vinaya tradities zoals die van Zeshin en de mijne. Maar voor de Vinaya zijn alle pogingen om de bedoelingen van de Boeddha, gelijkwaardigheid voor vrouwen, recht te doen welkom!
With folded palms,
Piet Nusteleijn zegt
Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig. De basis voorschriften, regels, wetten van vele godsdiensten zijn verouderd.
De nieuwe wet: gelijkwaardigheid van man en vrouw.
zeshin zegt
Als er dan toch over monniken gesproken wordt, in mijn optiek is het correct als een vrouw, vrouw genoemd word en een man een man. In geval van persoon kun je ook het woord mens gebruiken
Het lijkt mij correct als een vrouwelijke geestelijke non of abdis genoemd word en een man monnik of abt. Maar om binnen boeddhistische begrippen te blijven lijkt mij bhikkhuni’s op zijn plaats. Wat volwaardig betreft Wie kent zichzelf als vrouw of man? we zijn allemaal mens,en de rol die we in dit leven hebben toebedeeld gekregen, maak er wat moois van, speel je rol met verve.
Ananda zegt
Wat lief!
Mijn complimenten aan alle hartverwarmende mannen die zich hardop en zo stellig uitspreken voor gelijke rechten. Er komt geen vrouw aan dit gesprek te pas, ga zo door!!!
Dat alle Boeddhistes ongehinderd en volwaardig de Dharma mogen bestuderen en delen. En mogen allen oprecht welkom, vrij en gelijkwaardig zijn op de plek die hen roept, aan de voet van de Boeddha in eender welke tempel.
Arjan Schrier zegt
Monnik zullen vrouwen wel niet worden maar wel non. Vroeger kon een man wel nonnus worden zegt https://www.etymonline.com/word/nun#etymonline_v_9879
Piet Nusteleijn zegt
Zeshin, inderdaad, we zijn allemaal mens. Dus gelijkwaardig?
Wat de toebedeling van de rollen betreft, daar valt toch wel het een en ander over te zeggen, aan te verbeteren, aan te “gelijkwaardigen”?
Wanneer we nu eens een vrouw de rol geven van rol-toebedeelster, de regiseuse van het stuk. En wanneer ze dit met verve doet….
Jij spreekt over “volwaardig”. Dat is iets meer of anders dan gelijkwaardig? Het klinkt als “meer”.
Het zijn toch altijd mannen geweest, die stelden dat zij van grotere betekenis zijn dan vrouwen. Dat ze meer waard zijn.
Fantastisch en noodzakelijk, dat dit telkens tegen het licht gehouden wordt.
Mannen en vrouwen zijn niet gelijk, er zijn vele verschillen, vooral fysiek, ze zijn wel gelijkwaardig en vrouwen moeten ook als zodanig hun rollen kunnen spelen. Het moet niet moeilijker voor hen zijn om wat moois van hun leven te maken.
Piet Nusteleijn zegt
“Volwaardige wezens”.
Bij nogmaals lezen merk ik dat Joop Ha Hoek in zijn reactie
‘dit’ als eerste schreef. Hij is pro-emancipatie.
“Wat volwaardig betreft Wie kent zichzelf als man of vrouw?”, schrijft Zeshin.
Nee, goed kijken: “….als vrouw of man”. Zegt dat iets?
Zeshin zet de vrouw als eerste in de schrijfregel.
Echter, wat zegt Zeshin hier, in deze zin? Wat is de bedoeling?
Je kan dan ook deze vraag stellen: Wie kent zichzelf als mens?
Dit soort vragen bewijst feitelijk dat je zomaar alles kan vragen. Vragen staat vrij…
Maar wat wil je nu bijdragen aan het item, dat vrouwen opkomen voor hun rechten, het onderwerp; de gelijkwaardigheid van man en vrouw.
Wil je daarover hoeder je mening geven?