• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Leven in Thailand – koffertjes brengen

Leven in Thailand – koffertjes brengen

8 maart 2021 door Mieke Kupers en François la Poutré

Midden in een boeddhistische huwelijksplechtigheid komt er een boze vrouw binnenstuiven, driftig zwaaiend met een officieel document. De vrouw is de echtgenote van de bruidegom en het document is de trouwakte die bewijst dat de man inderdaad al getrouwd is. Net zoals je in Nederland voor de kerk en voor de burgerlijke stand kunt trouwen, heb je hier burgerlijke en boeddhistische ceremonies. En net als in Nederland hoort de trouwakte bij de burgerlijke huwelijksvoltrekking. Of je in Nederland een kerkelijk huwelijk kunt laten voltrekken als je al burgerlijk getrouwd bent weet ik niet, maar hier in Thailand is dat blijkbaar mogelijk.

Er is nog een andere vrouw mee naar de plechtigheid gekomen. Het is de moeder van de bruidegom, die blijkbaar niet was uitgenodigd op de bruiloft van haar zoon. Verstandig van hem, want er zou snel duidelijk worden dat zij het niet bepaald met hem eens was. Terwijl de monniken hun rituele teksten uitspraken beende zij naar het bruidspaar en gaf haar zoon een welgemikte draai om de oren, ondertussen de monniken overstemmend met iets minder rituele teksten.

De monniken schrokken weliswaar van het weinig boeddhistische tafereel dat zich voor hun ogen voltrok, maar lieten zich er niet van weerhouden om de ceremonie gewoon voort te zetten. De bruidegom zal zich intussen nog wel eens achter de oren krabben, want zijn baas (hij is politieman) blijkt niet zo gelukkig met de gang van zaken en beraadt zich op maatregelen.

In het Thaise nieuws wordt zoiets breed uitgemeten. Alle betrokkenen worden met naam en toenaam genoemd. Niks geen François la P. of Mieke K. Wie het saaie en voorspelbare nieuws over verkiezingen en corona een keertje zat is, kan meegenieten via dit artikel in de Bangkok Post.

Het meest intrigerende in het hele verhaal vind ik de stoïcijns doorreciterende monniken. Ze zien blijkbaar geen aanleiding om te onderzoeken of dit huwelijk wel voltrokken kan worden. Het is natuurlijk ook een vorm van broodwinning. Ook de schoorsteen van de monnik moet roken. Bruiloften en uitvaarten zijn belangrijke pijler onder het, ehhh, verdienmodel, om het maar eens oneerbiedig te zeggen.

Het belang van schenkingen aan de tempel wordt hier met de paplepel ingegoten. Wat dat betreft zijn de verschillen met “onze” religieuze instellingen niet zo groot, althans, met zoals die in mijn jeugd opereerden. Mijn broer kwam op een gegeven moment van school thuis met de mededeling dat ze de volgende dag een koffertje mee moesten nemen. Schoolreisjes en -kampen bestonden in die tijd nog niet, dus mijn moeder was nogal verbaasd over dat verzoek. “We gaan morgen met school naar de kerk om koffertjes te brengen”, verklaarde mijn broer het vreemde verzoek. Gelukkig begreep mijn moeder toen dat het om offertjes ging; iets waar mijn broer nog nooit van gehoord had. Ik denk dat het dit soort misverstanden zijn, waaruit de vele onbegrijpelijke rituelen zijn voortgekomen. De dubbeltjes en kwartjes die we als (k)offertjes regelmatig mee naar school moesten nemen hebben trouwens wel geholpen. De kerk aan het Haagse Westeinde is nog altijd voor het oorspronkelijke doel in gebruik.

Waar de Nederlandse kerken steeds meer moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, gaat het de Thaise tempels voor de wind. Nieuwbouwactiviteiten zijn geen uitzondering en op feestdagen en bij (al dan niet legitieme) trouwerijen wordt ruimhartig gegeven. Deel van het succes is waarschijnlijk dat de boodschap van een grotere kans op een beter volgend leven beter aanslaat dan die van een paradijselijk hiernamaals. En wat natuurlijk ook helpt is de gewoonte zoals die in het dorp waar we eerst woonden heerste, om alle donaties van de afgelopen maand met naam en bedrag via de dorps-omroepinstallatie bekend te maken. Dat stimuleert grotere koffertjes dan een anonieme collectezak.

In dit kader ben ik trouwens blij om te kunnen melden dat een aantal bloglezers (we noemen geen namen) een koffertje voor FERC heeft gebracht, waardoor 6 scholieren de komende 3 jaar hun middelbare school kunnen afmaken. Dat is goed nieuws.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Leven in Thailand, Theravada Tags: boosheid, ceremonie, François la Poutré, huwelijksvoltrekking, Mieke Kupers, monniken, ontrouw, Thailand

Lees ook:

  1. Op weg naar Thailand – Kathin en Loi Krathong
  2. Op weg naar Thailand – fietsen om 30 minuten na de gong
  3. Leven in Thailand  – Call your girlfriend
  4. Leven in Thailand – Engel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Mieke Kupers en François la Poutré

Mieke Kupers en haar echtgenoot François la Poutré wonen sinds januari 2017 in Thailand. Ze schrijven over zaken die hen aan het hart gaan en of op hun pad komen. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 5 juli 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 6 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’

Kees Moerbeek - 3 juli 2022

Blasfemie kan een uiting van macht zijn, omdat hij die kwetst macht heeft over diegene (datgene) die wordt gekwetst. Hierbij komt superioriteit om de hoek kijken. De gekwetste gelovige is de enige die echter de macht van de blasfemist over hem kan opheffen door diens spot simpelweg te negeren.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Boeken – DHAMMA-ZAADJES — Deel I
  • Verlichting is de kous op je kop
  • ‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’
  • Guy – Het begrijpen van de ware aard van de dingen
  • Ludo – Zijn

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens