• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Het jaar 2018 – de tweehonderdentwintigste dag – Londen

9 augustus 2018 door Joop Ha Hoek

Ik ben nog nooit in Londen geweest, wel een keer bijna en wel hierom. Het is al een paar decennia geleden en ik was al geruime tijd volger van de dhamma. Zat een paar keer per dag op een kussen te zitten, bestudeerde de leer en was aangesloten bij een boeddhistische sangha met ook monniken. Wat kon er mis gaan in mijn leven?

Op een dag besloot ik een boeddhistisch centrum in Noord-Engeland te gaan inspecteren. Wilde me een mening vormen over de leraar, zijn gevolg, aanhangers, huisvesting en keuken. Ik maakte de reis met de auto en omdat ik een analfabeet ben op het gebied van wegwijzering en ik nog geen TomTom had zou een vrouw, die mij vergezelde, de route aangeven naar dat centrum. Onderweg, dat moet u goed onthouden. Ze had zich voorzien van uitstekende kaarten. Er ging ook een boeddhistische beeldende kunstenaar mee. Niet voor inspectie maar om er een tijdje te blijven. De kunstenaar is een zeer aimabele, maar ook ietwat vreemde figuur die geen horloge had maar een wekker tevoorschijn haalde uit een rugzakje als hij wilde weten hoe laat het was. Hij bood ook aan de weg et wijzen, was daar bekwaam in, zei hij. Mooier kan je als volger van de dhamma niet hebben: twee gidsen.

We staken met de zeeboot over naar het Verenigd Koninkrijk- aan gene zijde. Onderweg aten we een hapje en passeerden zonder problemen de douane. Aan boord merkte ik wel dat het tussen de twee gidsen niet erg accordeerde. De vrouw was jaloers op de kunstenaar, hij bleek voor haar een concurrent te zijn. Maar ik wist niet dat het zo uit de hand zou lopen. Zo in de middag begon onze reis naar Noord-Engeland, we zouden er begin van de avond zijn en dan nog een goede maaltijd nuttigen. Wat mantra’s murmelend- ik was als boeddhistisch inspecteur goedgehumeurd, startte ik de motor van het voertuig. Al snel viel mij op dat de kunstenaar op de achterbank in slaap viel en als navigator van geen enkele waarde was. Maar gelukkig was er de boeddhistische vrouw en gids die mij terzijde zou staan op de Britse wegen, richting het Noorden. Dacht ik. Geen bericht is goed nieuws, honderden kilometers lang werden er geen richtingaanwijzingen gegeven. De klok tikte en de motor snorde. De kunstenaar bleef slapen en de vrouw zwijgen. Ik wist niet waar ik was, dat weet ik nooit zonder navigatiesysteem. Het zou wel goed zijn.

Plots zag ik een bord: Londen 8 miles (of zoiets). Gaan we wel goed, vroeg ik aan de zwijgende, hevig jaloerse vrouw die de achterbankbewoner haatte en die de wegenkaarten onder haar stoel had geschoven. Londen, dat was toch wel een stuk uit de buurt. Laat in de avond arriveerden we, honderden kilometers om hebbende gereden, in het boeddhistisch centrum.

Ik heb geleerd nooit meer op vreemde gidsen te vertrouwen en ook geen kunstenaar met een wekker als horloge mee te nemen. Overigens ken ik wel vrouwen die niet jaloers zijn en uitstekend kunnen gidsen. En het boeddhistisch centrum heb ik na een dag al verlaten. Het kwam op mij te veel over als een verpleeginrichting voor geestelijk gestoorden.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Joop Hoek Tags: autorit, boot, joop hoek, Joost Blom, Londen, NKT, ruzie, Vanneke Lapré

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de honderdentweeentachtigste dag – entourage
  2. Het jaar 2018 – de driehonderdenvijftiende dag – last post
  3. Het jaar 2018 – de tweehonderdeneenentwintigste dag – zittuh
  4. Het jaar 2019 – dag 43 – selfie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    10 augustus 2018 om 08:27

    Hahaha, mooi, grappig metaforisch verhaal! Ik doe even pas op de plaats…
    groeten
    Henk van Kalken

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 25 april 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 25 april 2021
    Boeddhisme in een notendop
  • 25 april 2021
    Leren mediteren
  • 26 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 27 april 2021
    Volle Maan Chant
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Van de bergen naar de stad

Kees Moerbeek - 18 april 2021

De leiders van het Nieuwe Boeddhisme (shin bukkyō) beweerden dat het Japanse boeddhisme evolutionair de meest geavanceerde vorm was van Boeddha’s leer. Anderen gingen zelfs zover om te beweren dat het zuivere boeddhisme alleen in Japan bewaard is gebleven.

Het zelfgekozen levenseinde

Erik Hoogcarspel - 15 april 2021

Je hoort steeds meer tegenwoordig dat een leven “voltooid” kan zijn, alsof het leven een klus is die je moet klaren. Ik begrijp het gevoel, maar uit de bijna-doodervaringen blijkt dat mensen die op het randje zijn geweest opeens andere opvattingen hebben gekregen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 112 – overcome corona
  • Dag van de Aarde – Dalai Lama: Geen oplossing tenzij we samenwerken
  • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (46)
  • De Bijbel – Wat je kunt doen tegen pandemiemoeheid
  • HRW – Nieuwe aanpak nodig om voortdurend politiemisbruik in VS aan te pakken

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens