In het verleden heeft de stuurgroep IVV altijd veel aandacht geschonken aan de verbinding tussen de besturen van religieuze en levensbeschouwelijke tradities. Dit deed zij onder meer door het faciliteren van zang, dans en muziek. Vanaf 2026 wil IVV zich meer gaan richten op de dialoog tussen professionals die vanuit die tradities en organisaties werkzaam […]
Boeddhisme
De volgende generatie kijkt verder dan alleen de boeddhistische traditie
Voor jongeren is cultuur of traditie vaak niet langer de reden om zich bij een boeddhistische gemeenschap aan te sluiten. Dat bleek recent tijdens een vergadering van de Boeddhistische Unie Nederland. Een jonge Chinese man gaf aan dat hij, ondanks zijn boeddhistische opvoeding, een persoonlijke en logische motivatie zocht. Zijn observatie werd herkend door een Vietnamese tempelbestuurder: jongeren willen het zelf ervaren en begrijpen. Tekst Richard Wiggers.
Over Antropologie: 8 – Collectieve en sociale identiteit
Ieder mens heeft een persoonlijke identiteit, een sociale identiteit en een collectieve identiteit. Drie identiteiten die je niet zomaar door elkaar moet husselen of met elkaar moet verwarren. Je collectieve identiteit houdt in – en geeft je het gevoel – dat je tot een bepaalde groep behoort, of je dat nu wilt of niet. Zo behoor je tot een bepaalde familie (stamboom, familienaam, gelijkenissen etc.), een bepaalde klasse (ondernemersfamilie, boerenstand, adel), een bepaalde bevolkingsgroep (Friezen, Marokkanen, Molukkers) en je hebt een bepaalde nationaliteit (je bent Nederlander, Duitser, Amerikaans staatsburger of wat anders).
Het Atelier – de duigenkunst van Albert Zomers
Vandaag in De Werkplaats/Het Atelier de bijzonder fraaie, ingetogen kunstuitingen van Albert Zomers. Gemaakt van duigen van oude wijnvaten. Alles komt, alles gaat, zo zegt het boeddhisme. Oude vaten verworden tot prachtige uitingen. Hoe mooi en bijzonder.
IJC behandelt in januari zaak tegen Myanmar wegens genocide op Rohingya
Myanmar heeft de beschuldiging van genocide, namelijk het aanzetten tot een gewelddadige onderdrukking door het leger en boeddhistische milities tegen de Rohingya-gemeenschap in 2017, consequent ontkend.
Guy – dhammazaadjes – Verifieer zélf (1)
Verifieer zélf’, zei de Boeddha tot zijn volgelingen, ‘of datgene wat ik vertel met waarheid correspondeert.’
Ardan – Pijen in de aanbieding
…
De Werkplaats – de Lelijke Eend, zen op locatie
Deze aflevering van De Werkplaats/Atelier springt een beetje uit de toon. We besteden niet alleen aandacht aan het werk van beeldend kunstenaar Mathilde –Myoki- de Vriese maar ook aan dat van psycholoog René – Ryorin- Slikker, de partner en geliefde van Mathilde, met wie zij het Amsterdamse zenatelier De Zamenhof drijft.
Mysterie
Werkelijkheid is één stap recht vooruit.
Het gaat nergens heen, het is niet ergens anders, het is hier, nu, dit moment.
Vrijdag Zindag – vreze op aarde
Als volwassenen hun conflicten oplossen met wapengeweld, geldt de weerloosheid van een kind.
Wie is die stille starende vrouw die op de Lelystadse markt om voedsel vraagt?
Bezoekers van de markt in Lelystad hebben het zich misschien wel eens afgevraagd: wie is toch die stille vrouw die urenlang op dezelfde plek blijft staan en starend voor zich uitkijkt? Gekleed in een bruinrood tenue en met kaalgeschoren hoofd is ze een opvallende verschijning. Een verschijning met een verhaal.
Onder het mom van ‘brandveiligheid’ ontheiligen de Chinezen boeddhistische heilige symbolen
Voor Tibetanen zijn gebedsvlaggen niet zomaar stukken stof die in de wind wapperen. Het zijn levende gebeden, verweven met het dagelijks leven, verbonden met voorouders en doordrenkt van spirituele betekenis. Het verbranden ervan is geen ‘veiligheidsmaatregel’. Het is heiligschennis. Een Tibetaan die met de ‘Tibet Times’ sprak, zei het duidelijk: het vernietigen van gebedsvlaggen staat gelijk aan het ontheiligen van de rustplaatsen van voorouders. Een ander wees op het voor de hand liggende: in een droge, rotsachtige regio is het aansteken van vlaggen eerder een oorzaak van brand dan een preventieve maatregel. Maar wanneer de staat vastbesloten is om het geloof uit te roeien, is gezond verstand het eerste slachtoffer.
Elementen feuilleton deel 9 – Empirie, met specifiek een blik op het oog
In wezen is de leer van de Boeddha simpel. Een 6 jarige kan een Arahant, een waardige worden die alle hunkeringen te boven is gekomen. Het zal een kind duidelijk zijn dat de tastzin iemand in staat stelt om dat wat we de primaire elementen noemen te voelen. Wat gevoeld wordt en de tastzin zijn zelf evident, direct waarneembaar. Het begrip dat een knikker uit elementen bestaat is echter wel een diep inzicht. Dit vergt een beschouwing, een dieper inzicht, dat het alledaagse verstand overstijgt.
Kunstschilder Teska Seligmann in De Werkplaats
De taal die Teska gebruikt in haar schilderijen is een weerspiegeling, een uitdrukking van haar leven; van haar pad in de wereld, als schilder, als vrouw, als moeder, als mens.
Je leeft nu om je ware gezicht te ontmoeten
Raak niet verwikkeld in een besef van ‘ontmoeten met’, het is niet nodig om je vast te grijpen. Ontmoet dit werkelijk, en er is geen ruimte om vast te houden.
Guy – dhammazaadjes – Wedergeboorte
Om zijn leer aanschouwelijk te maken voor zijn volgelingen gebruikte de Boeddha in zijn voordrachten filosofische en religieuze begrippen die gangbaar waren onder de bevolking. De Boeddha herdefinieerde deze begrippen en gebruikte ze als metaforen om zijn leer te verduidelijken. Als kapstokken om zijn leer aan op te hangen.
Het theater van gehoorzaamheid: 30 jaar valse Panchen Lama
De timing is bewust gekozen. De wereldwijd gerespecteerde Dalai Lama is inmiddels negentig jaar oud. Zijn uiteindelijke overlijden zal aanleiding geven tot de zoektocht naar zijn reïncarnatie, een proces dat in de Tibetaanse traditie als heilig wordt beschouwd. De herdenking van de Panchen Lama door Peking is een repetitie voor het hoofdprogramma: de bewering dat alleen de Communistische Partij kan beslissen wie de volgende Dalai Lama zal zijn.
Zeshin – Een
…
De werkplaats – Meubelmaker Robert Keurntjes
Tsibilo is een eenmansbedrijf van boeddhist en filosoof Robert Keurntjes dat zich bezig houdt met het interieur, met als hoofdactiviteit meubelmaken. Hout is een levend materiaal dat goed te bewerken is wanneer je rekening houdt met het karakter van de soort en de eigenschappen van het individuele stuk hout. Het gaat om kijken, voelen en aandachtig werken.
Over Antropologie 7 – Stereotypering en culturele toe-eigening
Het zit er dik in dat jij jouw gedrag, denkwijze, kledingkeuze en ga zo maar door laat (mede)bepalen door wat men in jouw sociale omgeving en cultuur waardeert. Zaken die men in jouw leefomgeving niet op prijs stelt, zul je waarschijnlijk minder uiten. Misschien ben jij de uitzondering op de regel, of doe je expres het tegenovergestelde van wat ‘de norm’ is maar meestal is het zo. Waarom dragen mannen en vrouwen, jongens en meisjes, in bepaalde streken anders klederdrachten? Waarom anders zouden ze in sommige dorpen, steden of zelfs hele landstreken op zondagen alle winkels en zelfs benzinestations op slot doen? Of regenbogen verdacht vinden? Het hele gezicht tatoeëren of juist alle tattoos verguizen? Het is niet alleen ’s lands wijs – ’s lands eer maar ook ‘s dorps wijs – ‘s dorps eer, ‘s families wijs – ‘s families eer dan wel ‘s groeps wijs – ‘s groeps eer. Zo doen wij dat hier’!
Jivan Mariam – ‘De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie’
Elk inFLOWence-werk klopt zodoende; er zit zoveel symboliek in en daardoor is er veel troost uit te halen. En altijd brengt het werk de eigenaar in een goede ‘flow’, werkt helend.
Guy – dhammazaadjes – Samen de Stroom betreden
Laten we samen zitten in vrede. Samen de Stroom betreden. We are awakening.
Arjan – Mindfulness in het recht
Een holistische, op begrip en vergeving gerichte stijl, in het strafrecht.
Het jaar 2025 – dag 346 – analfabeet
Zijn de boeddhistische teksten een soort AI?
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.















