Overlijden is een prachtig woord en geeft aan dat er kennelijk vroeger ook al werd nagedacht hoe voorbij lijden te kunnen kijken, verder te kijken dan lijden en verder te kijken dan wat lijden gedacht werd te zijn.
Boeddhisme
Aanval op boeddhistisch festival in Birma – minstens 20 mensen omgekomen
Op een video die ’s nachts na de aanval door omstanders werd gemaakt, waren kreten om hulp te horen en was een brandend vuur te zien. Een andere video, opgenomen bij daglicht, toont een verwoest gebouw en een jonge man die zei dat hij lichaamsdelen verzamelde in de nasleep van de aanslag.
Taigu – Met en zonder bodhisattva’s
Bodhisattva’s met een hoofdletter, moeten wij geloven, zijn ooit, vele levens terug, begonnen als gewone mensen die uit spirituele inspiratie de vier geloften aflegden.
Boeddhist zijn tijdens genocide
Ik deel de verdiensten met de baby’s van Gaza, geboren in een wereld die in brand staat en explodeert, een wereld die hen aan hun lot kan overlaten om te verhongeren, zoals gebeurde met de baby’s in het Al-Nasr Kinderziekenhuis, toen het personeel gedwongen werd het gebouw te verlaten en niet kon terugkeren vanwege hevige bombardementen. De baby’s werden later gevonden, liggend op de bedden waar ze waren achtergelaten, nog steeds aangesloten op defecte medische apparatuur.
Geen dood geen vrees (69) – Houden van …
Het prachtige verhaal van Thich Nhat Hanh heeft veel diepgang. Het geeft inzicht in hoe we om kunnen gaan met onze gevoelens voor iemand die we kwijt raken, zonder verstrikt te blijven, dan wel verstrikt te raken in onze liefde voor haar of hem. Dit kan door Liefde in een groter perspectief te plaatsen zodat we het pad van bevrijding, compassie, vrede en vreugde kunnen gaan.
Guy – dhammazaadjes – Tilakkhana
‘Alles wat onderhevig is aan ontstaan, is onderhevig aan vergaan.’
Geen dood geen vrees (68) – Juist sterven
Juist sterven is voor mij, zelf kunnen bepalen hoe en op welke manier deze manifestatie ten einde komt. In onze westerse cultuur wordt het erg belangrijk gevonden dat we zo lang mogelijk blijven leven. Soms wordt dat ook nog eens bepaald door de beschikbare medicijnen en de kosten daarvan.
Neurowetenschappen- het zelf is niet constant maar steeds in verandering
In het boeddhisme is het een illusie te denken dat de persoon van een volwassene dezelfde is als toen hij een kleuter was. Dat een zelf onveranderlijk is. Deze filosofie wordt steeds meer ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.
De Boeddhistische Blik – Onze stemmen zwijgen niet
Regisseur Subina Shrestha: “Door het maken van deze film ben ik de ware essentie van het woord ‘Devi’ gaan begrijpen: een godin die zowel creatieve als destructieve krachten belichaamt, die inherent zijn aan elke vrouw.”
Geen dood geen vrees (67) – Morfinepompje
Veel mooie kaarten, bloemen, mooie gesprekken met de mensen van mijn vrijwilligerswerk. Jammer dat het niet lang meer duurt, maar zo blij dat het op deze manier gaat. Klinkt misschien erg vreemd, maar wat een mooie manier om zo bewust en langzaam te gaan.
‘Iets in mij wilde de stilte in’
Zondag 7 september was het tien jaar geleden dat Bieke Vandekerckhove is overleden of overgegaan. Ze was 46 jaar. Bieke was 19 toen ze hoorde dat ze ALS had. Ze kreeg te horen dat ze hooguit nog vijf jaar zou leven, maar tegen alle verwachtingen in leefde ze nog 25 jaar in toenemende afhankelijkheid van de zorg van anderen. Na de diagnose belandde ze in een ernstige depressie; periodes van wanhoop en woede wisselden elkaar af met periodes van diep verdriet. Alles had zijn glans verloren, niets was meer wat het was. Bieke ging lezen, las alles wat los en vast zat, waaronder ‘Het verstoorde leven’ van Etty Hillesum. Een vriend vroeg haar mee naar de abdij van Westvleteren. Ze ontdekte de psalmen en de stilte van de zenmeditatie. “Eigenlijk was ik dood nog voor ik zou sterven. Toen gebeurde er iets dat ik nog altijd niet kan vatten. Iets in mij, wat kan ik niet benoemen, wilde de stilte in, ik begreep niet waarom.”
Geen dood, geen vrees (66) – Het gaat hard
Loslaten van mijn lijden en angsten is in de fase waar ik me nu in bevind een pittige klus, zeker nu sinds een paar weken de pijn regelmatig doorbreekt en alleen met steeds zwaardere opiaten onderdrukt kan worden. Iedere nacht en ochtend is er de angst om weer met nog meer pijn wakker te worden. Hoe goed ik ook probeer me te concentreren op mijn ademen, welke (begeleide) meditatie ik ook doe, ik loop net aldoor achter de pijn aan.
Boeken – iedereen ziet anders
Mick Matthys laat in zijn boek Iedereen ziet anders een grote gevarieerdheid aan stemmen horen: van vurige gelovigen tot uitgesproken atheïsten. In openhartige en persoonlijke gesprekken met onder andere Antoine Bodar, Mohammed Benzakour en Kristof Smeyers, ontdekt Matthys waar zij hun inspiratie uit halen en waar ze aan twijfelen.
Guy – dhammazaadjes – Dhutanga
Een dhutanga is een ascetische (wandel) pelgrimstocht van monniken van de Thai Forest Tradition. De monnik verlaat het klooster voor een tocht door de jungle en over knekelvelden en bezoekt op deze tocht meditatiemeesters van andere kloosters. Meestal zijn dit kleine nederzettingen van 5 à 10 bhikkhu’s. Maar soms ook grote(re) viharas.
Ardan – De eeuwigdurende vraag…
Wie ben ik eigenlijk?
Geen dood geen vrees (65) – Na een moedige strijd …
Niets geen moedige strijd of een moedig gedragen lijden. Dat is niet de bedoeling met deze laatste tocht die ik ga. Het liefst maak ik hem zo draaglijk mogelijk en liefst zo pijnvrij mogelijk. Op een gegeven ogenblik als de pijnmedicatie niet meer werkt, of als ik erg versuft ben, gewoon kunnen zeggen dat het genoeg is. Ik heb een prachtig leven geleefd en nu mag dat eindigen. Wat een rijkdom dat dat hier in Nederland mogelijk is!
Geen dood, geen vrees (64) – Lijden en doodgaan
Het is bijzonder om te zien hoe mijn leven in vier weken helemaal veranderd is. Van nog volop in het leven staan en nog veel willen doen (denken nog te kunnen doen), tot bezig zijn met de laatste aspecten van deze menselijke tijdelijkheid.
Boeddhisme en Psychologie
We zijn in een tijd beland waar er behoorlijk wat openheid is tussen boeddhisme en psychologie. Ik hoop dat de uitwisseling echter verder zal voeren dan het uitwisselen van methodes.
Geen dood, geen vrees (63) – De grootst mogelijke bevrijding
De grootst mogelijke bevrijding beleven we als we in contact komen met het uiteindelijke, het ultieme, of, in de woorden van Tillich, met ‘de grond van het bestaan’.
Geen dood, geen vrees (62) – Meditatie op pijn
Alles wat nog belangrijk leek is steeds meer naar de achtergrond aan het gaan. Meer en meer ontspannen vallen mijn ogen steeds vaker dicht.
Guy – dhammazaadjes – Bosmonniken
De bosmonniken trachten te leven in complete harmonie met de natuur: ze beschermen het woud en het milieu en doen aan herbebossing. Dit is natuurlijk een zware opdracht: het leven in de moessonbossen van Zuidoost Azië—zonder veel comfort—is geen lachertje en tot op heden blijven de gevaren (regenval, aardverschuivingen, malaria, gifslangen, insecten…) in deze onherbergzame gebieden nog steeds erg reëel.
Geen dood geen vrees (61) – Als de dood
Kijken wat nog kan.
De reiziger
Niet de mens is de reiziger, maar wel het boeddhisme. Het heeft zich steeds aangepast aan de gewoontes en culturen van landen waar het opgang maakte, en dit zonder evenwel zijn kernleer te verliezen, laat staan te verloochenen.
Nieuwe leiding en toekomst uitgeverij Maitreya
Uitgeverij Maitreya is onderdeel van Stichting Maitreya Instituut die sinds 1979 retraites, lezingen en evenementen organiseert vanuit een boeddhistische grondslag. De uitgeverij bestaat sinds 1981 en verkoopt de boeken in winkels, online en via haar eigen platform BoeddhaBoeken.nl. De collectie inspireert om goed voor jezelf te zorgen met persoonlijke ontwikkeling als middel om anderen te helpen. Deze visie vormt het hart van de uitgeverij.