‘Ik ben er achter gekomen dat het best wel prettig is om je hersenen eens rust te geven. Voor mij lukt dat het best door mij onder te dompelen in het ritmische geluid van mantra’s. Mantra’s en meditatie zijn hierbij belangrijke ankers in het dagelijkse leven.’
Boeddhisme
Boeddha in de Polder – Conflict en vrede
Mannen maken oorlog en daarmee zijn ze ook de oplossing van het conflict. Daar gelooft Ton van der Kroon in. Hij is auteur van elf boeken over de uitdagingen en veranderingen van deze tijd en hij heeft jarenlang gewerkt in Israël en Gaza. Joris Linssen ontmoet Ton bij een bunker in België waar in de Eerste Wereldoorlog veel gevochten is. Samen met andere mannen ervaart hij de pijn en kracht van de dertig mannen die op deze plek zijn omgekomen.
China verscherpt controle in Tibetaanse regio’s na arrestatie boeddhistische leiders
De Chinese autoriteiten hebben de politieke druk op Tibetaanse gemeenschappen in Amdo Golog opgevoerd na de detentie van de prominente boeddhistische figuur Chogtrul Dorje Tenzin. Deze ontwikkeling heeft de vrees voor uitbreiding van het toezicht en het dwingende bestuur in Tibetaanse regio’s versterkt.
Diane Frénay- foto en beeld ontstaan in de energie van een moment
De kunstenaar heeft aandacht voor het ongekunstelde moment, het veranderlijke nu.
‘En plots borrelde op die vroege ochtend van diep binnenin dat gevoel van ‘juist’ zitten, op de goede weg, de juiste manier’
Meer dan 32 jaar beoefent de Vlaming Manu Grisar (57) het Tibetaans boeddhisme, in Yeunten Ling (Hoei) en in het Tibetaans Instituut in Schoten. Vier jaar geleden was hij slachtoffer van een zwaar verkeersongeval. Met een dubbele bekkenbreuk, twintig dagen in coma en het verlies van zijn gehoor als gevolg. Manu, getrouwd en vader van twee tieners, heeft dus veel dingen moeten loslaten.
Elementen feuilleton deel 10 – zintuiglijke indrukken
De fysieke wereld wordt gekend door zintuigelijke indrukken. Elk zintuig (indriya, vermogen) doet dat op een specifiek zintuig gebied (gocara). In principe ziet het oog contrasten, die zo goed als onmiddellijk als een vorm, ‘Gestalt’ ervaren worden. Bij hoge alertheid is wel ervaarbaar dat de zintuigelijke indrukken zich tot een beeld van de werkelijkheid opbouwen. Bijvoorbeeld als je gewaar wordt dat je van een ongefocusde mijmerblik weer over gaat op actief rondkijken. In de loop van ons leven leren we allerlei vormen herkennen.
Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren.
Guy – dhammazaadjes – Verifieer zélf (2)
Ontwaken—wakker worden—is een persoonlijke opdracht. Iets wat door de beoefenaar zelf moet gecultiveerd worden. Zoals het woord aangeeft is zelfrealisatie iets wat je niet aan anderen mag overlaten.
Vorm is leeg, leegte is vorm
Alle ceremonies en plichtplegingen zijn bedoeld als container, een vorm waarin spiritualiteit zich kan ontwikkelen. Ceremonies ontstaan wanneer twee mensen bij elkaar zijn, er ontstaat een vorm van omgang met elkaar en zo leer je elkaar beter kennen.
Flamboyante Airco Caravan in De Werkplaats
Het werk van Airco Caravan (Amsterdam/New York) kenmerkt zich door een conceptuele en vaak kleurrijke benadering. Dit kunnen schilderijen zijn in olie of acryl, maar ook collage, installatie en zeefdruk. Het brede spectrum van Caravan is een weerslag van onze zapcultuur.
Het jaar 2025 – dag 257 – liefdaadgeld
Geven en nemen?
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Zenboeddhisme is geen wellness
Meditatie is koorddansen, zorg dat je midden op het koord blijft staan, iets naar links en je dondert naar beneden, iets naar rechts en je valt te pletter. Meditatie is de middenweg bewandelen met een concentratie waar een paard de hik van krijgt.
In Vrijheid Verbonden (IVV) richt zich op boeddhistische professionals
In het verleden heeft de stuurgroep IVV altijd veel aandacht geschonken aan de verbinding tussen de besturen van religieuze en levensbeschouwelijke tradities. Dit deed zij onder meer door het faciliteren van zang, dans en muziek. Vanaf 2026 wil IVV zich meer gaan richten op de dialoog tussen professionals die vanuit die tradities en organisaties werkzaam zijn.
De volgende generatie kijkt verder dan alleen de boeddhistische traditie
Voor jongeren is cultuur of traditie vaak niet langer de reden om zich bij een boeddhistische gemeenschap aan te sluiten. Dat bleek recent tijdens een vergadering van de Boeddhistische Unie Nederland. Een jonge Chinese man gaf aan dat hij, ondanks zijn boeddhistische opvoeding, een persoonlijke en logische motivatie zocht. Zijn observatie werd herkend door een Vietnamese tempelbestuurder: jongeren willen het zelf ervaren en begrijpen. Tekst Richard Wiggers.
Over Antropologie: 8 – Collectieve en sociale identiteit
Ieder mens heeft een persoonlijke identiteit, een sociale identiteit en een collectieve identiteit. Drie identiteiten die je niet zomaar door elkaar moet husselen of met elkaar moet verwarren. Je collectieve identiteit houdt in – en geeft je het gevoel – dat je tot een bepaalde groep behoort, of je dat nu wilt of niet. Zo behoor je tot een bepaalde familie (stamboom, familienaam, gelijkenissen etc.), een bepaalde klasse (ondernemersfamilie, boerenstand, adel), een bepaalde bevolkingsgroep (Friezen, Marokkanen, Molukkers) en je hebt een bepaalde nationaliteit (je bent Nederlander, Duitser, Amerikaans staatsburger of wat anders).
Het Atelier – de duigenkunst van Albert Zomers
Vandaag in De Werkplaats/Het Atelier de bijzonder fraaie, ingetogen kunstuitingen van Albert Zomers. Gemaakt van duigen van oude wijnvaten. Alles komt, alles gaat, zo zegt het boeddhisme. Oude vaten verworden tot prachtige uitingen. Hoe mooi en bijzonder.
IJC behandelt in januari zaak tegen Myanmar wegens genocide op Rohingya
Myanmar heeft de beschuldiging van genocide, namelijk het aanzetten tot een gewelddadige onderdrukking door het leger en boeddhistische milities tegen de Rohingya-gemeenschap in 2017, consequent ontkend.
Guy – dhammazaadjes – Verifieer zélf (1)
Verifieer zélf’, zei de Boeddha tot zijn volgelingen, ‘of datgene wat ik vertel met waarheid correspondeert.’
Ardan – Pijen in de aanbieding
…
De Werkplaats – de Lelijke Eend, zen op locatie
Deze aflevering van De Werkplaats/Atelier springt een beetje uit de toon. We besteden niet alleen aandacht aan het werk van beeldend kunstenaar Mathilde –Myoki- de Vriese maar ook aan dat van psycholoog René – Ryorin- Slikker, de partner en geliefde van Mathilde, met wie zij het Amsterdamse zenatelier De Zamenhof drijft.
Mysterie
Werkelijkheid is één stap recht vooruit.
Het gaat nergens heen, het is niet ergens anders, het is hier, nu, dit moment.
Vrijdag Zindag – vreze op aarde
Als volwassenen hun conflicten oplossen met wapengeweld, geldt de weerloosheid van een kind.
Wie is die stille starende vrouw die op de Lelystadse markt om voedsel vraagt?
Bezoekers van de markt in Lelystad hebben het zich misschien wel eens afgevraagd: wie is toch die stille vrouw die urenlang op dezelfde plek blijft staan en starend voor zich uitkijkt? Gekleed in een bruinrood tenue en met kaalgeschoren hoofd is ze een opvallende verschijning. Een verschijning met een verhaal.
Onder het mom van ‘brandveiligheid’ ontheiligen de Chinezen boeddhistische heilige symbolen
Voor Tibetanen zijn gebedsvlaggen niet zomaar stukken stof die in de wind wapperen. Het zijn levende gebeden, verweven met het dagelijks leven, verbonden met voorouders en doordrenkt van spirituele betekenis. Het verbranden ervan is geen ‘veiligheidsmaatregel’. Het is heiligschennis. Een Tibetaan die met de ‘Tibet Times’ sprak, zei het duidelijk: het vernietigen van gebedsvlaggen staat gelijk aan het ontheiligen van de rustplaatsen van voorouders. Een ander wees op het voor de hand liggende: in een droge, rotsachtige regio is het aansteken van vlaggen eerder een oorzaak van brand dan een preventieve maatregel. Maar wanneer de staat vastbesloten is om het geloof uit te roeien, is gezond verstand het eerste slachtoffer.

















