In de tijd van de Boeddha trokken monniken te voet door India. In de regenperiode, wanneer monniken door de modder moesten lopen, beschadigden ze ongewild de gewassen van de plaatselijke landbouwers. Nadat dezen hierover klaagden, besloot de Boeddha dat de monniken in de regenperiode op één plaats zouden blijven.
Columns
Guy – Dhamma is één
Dhamma is één. Dhamma heeft slechts één smaak. De smaak van bevrijding. De diverse stromingen vormen slechts interpretaties van één en dezelfde wijsheid.
Dansen met je ego (2) – Ben je wel je lichaam?
Wie is het toch die al die jaren naar het voortdurend veranderende lichaam in de spiegel kijkt en desondanks weet steeds dezelfde te zijn? Dat is je grote IK. Je spiegelbeeld laat je duidelijk zien dat je onmogelijk dat lichaam kunt zijn, maar je bent geconditioneerd te denken dat je het wel bent. Daarmee is je lichaam een belangrijk deel van je Ego geworden.
Fietsen voor Tibet – Over een twijfelende apengeest en het belang van een goede drijfveer
Wanneer ik op mijn fiets zit en in mijn kampeerroutines terechtkom met duidelijk gestructureerde dagen, bedaart mijn wijfelende apengeest en klaart mijn hoofd op. Fietskamperen is een verplichte oefening in aandachtzaam leven
De grenzeloze kamer (pulsen)
…
Dick – Kaartje van God
Het boeddhisme, zo heet het, heeft het niet zo met God. Met of zonder O. Dat heeft vast te maken met het massaal ontvlieden van het Christendom sinds in onze cultuur het idee groeit dat God Dood is.
De zoete broodjes van een zorgeloos boeddhisme
Als je het boeddhistische spoor volgt van bevrijding, dan kan er een punt komen dat je niet meer de dingen anders kunt doen, maar ook andere dingen moet gaan doen. Er is, met andere woorden, een soort maatstaf, al is het een pragmatische, niet een serie geboden; in de boeddhistische methodiek, van welke richting dan ook, kan en hoort een ‘systeem’ te zitten van drukpunten op geest en gedrag. Dan is boeddhisme niet vrijblijvend meer.
Het jaar 2022 – dag 244 – wc-pot
Ik had wel dood kunnen zijn, niets werd mij gegeven.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there..
Samye Dzong, oase in de grote stad woestijn Londen
De dakloze kijkt verwonderd op als ik hem aanspreek en een portie warme authentieke aandacht aan hem schenk (en wat ponden in zijn bakje). Een mooi mens, maar blijkbaar onzichtbaar voor de rest van de bevolking. Hij is vrijwel de enige persoon die mij aankijkt.
Het jaar 2022 – dag 243 – torentje
Is de Vaste Torenbewoner verhuisd naar het platteland?
Somewhere over the rainbow skies are blue.
Take care out-there.
Poetin schrijft een ‘brief aan een vriend’
Als je niet op internationaal recht kunt vertrouwen, moet je je zelf beschermen. Dus zoeken steeds meer landen de oplossing in het verkrijgen van massavernietiging wapens. We zouden het niet-aanvalsverdrag moeten versterken terwijl dit in werkelijkheid uit elkaar dreigt te vallen.
Buiten jezelf is er niets te vinden
‘Hoe zag je gezicht er uit voor je ouders geboren waren.’ Waar was de wereld voor je geboren was? Met jouw geboorte is een totaal universum geboren, met een geschiedenis, ontdekkingsmogelijkheden, en draagt een gelofte in zich.’
Het jaar 2022 – dag 242 – te laat
Te Laat en het Torentje.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Guy – Over regeltjes en normeringen…
De Buddhadhamma is de leer van een Mens. Van een edele, ontwaakte Mens. Van een Mahapurisa. Het is een leer voor mensen. Voor allen die ‘geen zand op de oogleden hebben’.
Het jaar 2022 – dag 241 – dwangbuis
De wedergeboorten waren niet van mij gediend.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Bij de politierechter – Gebiedsverbod
Iedereen in de zaal voelt en weet dat het straffen van mevrouw eigenlijk geen zin heeft en ze hulp nodig heeft, zonodig verplichte hulp.
Het jaar 2022 – dag 240 -etterbakkieskampen
De verziekte herinneringen van leraren.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
The Bodhicitta Sutra: Ten Scriptures of the Great Perfection
De Grote Perfectie, ook bekend als de Atiyoga of Dzogchen (rDzogs chen), is een traditie van esoterisch boeddhisme dat onmiddellijke verlichting nastreeft. Deze traditie kwam in Tibet aan in de achtste eeuw van de gewone jaartelling en is tot op de dag van vandaag in stand gebleven.
Over Theologie 32: christelijke politiek
Ik denk trouwens dat ik zelf niet voor politiek in de wieg ben gelegd. In de eerste plaats kan ik slecht tegen lang opblijven en eindeloos tot diep in de nacht door debatteren. Na een uur of tien ’s avonds ga ik voetstoots met ieder voorstel akkoord, zolang ik maar naar bed mag.
‘Welke zijn de vijf vormen van geestelijke verharding?’
Wat in deze sutta opvalt is het veelvuldig voorkomen van de woorden inspanning, ijver, volhardende inspanning en de vier juiste inspanningen.
Dansen met je ego (1) – Hoe ontstaat je Ego?
Als je wordt geboren heb je nog geen zelfbeeld, geen zelfbewustzijn en weet je niet wie je bent. Maar je bent er wel.
‘Durf te zien, durf te zijn. Ga, ga, gaan!’ (Bert Caekelbergh)
Laat je stem horen. Klaag het machtsmisbruik aan. De sociale en economische ongelijkheid. De genderongelijkheid. De raciale ongelijkheid. Het onzorgvuldige klimaatbeheer. De verkeerde besteding van overheidsgeld. De vriendjespolitiek…
Perceptie
…
Een grote luchtbel vol compassie
“Waar was ik voordat ik geboren werd?, vraagt het kind. Zenpapa glimlacht.” Over de kern van Zen en onvermogen tot spirituele zelfverheffing.