Fundamentele goedheid, je boeddhanatuur is niet iets wat hebben, het is wat we zijn. Boeddhist zijn is dit te geloven, te zien en te omarmen. Daarom zul je door het boeddhisme te beoefenen niets verkrijgen. Alles wat je doet door het boeddhisme te beoefenen, is uitdrukking geven aan je fundamentele goedheid.
Columns
Sogenji Desu: KOMAKU (deel 2)
Het was nog maar twee dagen geleden dat ik mijn trommelvlies gescheurd had, maar ik zat dus alweer bij de oorarts. Met een bezorgde blik keek hij me aan. Niet vanwege mijn oor, maar vanwege mijn gezicht. Het zat vol met krassen en schrammen. Hij gebaarde dat ik op de stoel kon gaan zitten.
Het jaar 2022 – dag 289 -begin
Ik ben geen baas of chef of uitgever, maar de receptionist van hotel Boeddhistisch Dagblad.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Over Theologie 39: Dommamismen (III)
In IJsland vindt men het niet gek om een weg om een rotsblok heen te leiden, als alternatief om het rotsblok op te blazen. Het rotsblok kan immers bewoond zijn door een geest. Waarin verschillen elfjes, kabouters, trollen, en feeën met engelen, duivels en demonen? Ja, in naam… en in de hen toegedachte schepper of baas. Maar verder? Het is allemaal fantasie, toch?
Sogenji desu: KOMAKU
Even werd ik heel duizelig en misselijk. Ik moest gaan zitten om van de klap bij te komen. In mijn oor een lawaai alsof ik recht onder waterval stond; en het voelde warm – alsof het vol liep met bloed.
Guy – De Stroom
Het kenmerk van een stroom is om te stromen. Alles wat in de stroom terechtkomt, wordt met de stroom meegevoerd.
Sogenji desu: TOJI TOYA
Dus liep ik net als ‘de rijke bramenplukker’ door het bos alsof het een paleis was; keek ik naar lucht alsof het een plafondschildering was; luisterde ik naar het zingen van de vogels alsof… Net zo lang totdat niet ik, maar de bramenplukker daar tussen de bamboes liep. En daarna haatte ik hem; schreeuwde ik naar hem omdat ik vond dat hij me bedrogen had.
Ludo – het huis
…
Dick – Practice
Lama Khenpo, met wie het gesprek later werd voortgezet, de liberale en voortvarende hoofd-abt van het klooster legde de nadruk op handelen vanuit je ware aard. Het doorzien van egoaspecten. Van jezelf en van de ander. Compassie en liefde, openheid en een groot hart vormden zijn management-gereedschap.
Sogenji desu – TEISHO
Bijna iedereen zat dus te slapen. Zelfs de Japanners, die de Roshi natuurlijk wel gewoon konden verstaan. Japanners beschikken namelijk over het verbluffende vermogen om bij dit soort gelegenheden meteen en en masse in slaap te vallen. En trouwens ook om allemaal tegelijk op precies het juiste moment weer wakker te zijn, en dan – zogenaamd aandachtig luisterend – weer rechtop te zitten.
Geen dood, geen vrees (45) – Dit lichaam is niet ik
Soms zijn de bijwerkingen van de medicatie heftig, soms is concentratie moeilijk en vaak is er een grote vermoeidheid. En als ik dan nachten ook niet goed slaap is het leven niet echt aangenaam. En lukt het schrijven niet echt goed. Daarom deze keer dit prachtige gedicht van Thich Nhat Hanh dat ik regelmatig lees.
Het jaar 2022 – dag 286 – schokkend
Het schokkende gedrag van de Vaste Torenbewoner.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Vrijdag Zindag – Verbeelding
Kunstzinnigheid kun je omschrijven als ‘betrokkenheid op een als mooi ervaren werkelijkheid’. Religie staat op soortgelijke wijze voor ‘betrokkenheid op een als heilig ervaren werkelijkheid’. In religieuze kunst komen schoonheid en heiligheid samen.
Sogenji desu: KAIRO
In Sogenji veranderde iedereen daarom dan ook langzaam maar zeker in een Michelin-mannetje. Want zolang je er maar niks van zag, mocht je net zoveel kleren dragen als dat er onder je samugi (zenpak) paste. En dat was best veel.
Het jaar 2020 – dag 285 – persveilig
De waakhond van de democratie krijgt het steeds moeilijker.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Giving it all away
Wat is vrijgevigheid wél en niet volgens Boeddha?
Sogenji desu: ROHATSU
En dat kostte zoveel kracht, dat ik op een gegeven moment de linkerhelft van mijn gezicht niet meer voelde. Ik had toch geen hersenbloeding!? Zou de ene kant van mijn gezicht nu slap naar beneden hangen?
Het jaar 2022 – dag 284 – karmaoorlog
Hoe laf moet je zijn om uit het zicht raketten op mensen af te vuren?
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Guy – Bevrijding (P. vimutti)
Een heilzaam gebrek aan ontzag voor geloof, macht en machthebbers maakt de mens alerter, waakzamer en minder vatbaar voor conditionering.
Sogenji desu: TAKUHATSU
Hoewel de meeste Japanners – of ze nu wel of niet iets gaven – buitengewoon vriendelijk waren, was er toch ook wel een aantal die met wilde armgebaren duidelijk maakte dat ze niet gediend was van zo’n schreeuwende monnik op de stoep…
Het tuinpad van weleer
Wat valt te herkennen van de jeugdige gezichten die in die zesde klas verwachtingsvol naar de toekomst keken? Onze oude meester, nu zevenentachtig, voelt door zijn vitale uitstraling als één van ons.
Het jaar 2022 – dag 283 – herkenning
De angst voor het andere, RK, het boeddhisme.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Edel – Genade
Als we in de Sutra van Kuan Yin zingen: ‘Neem dan je toevlucht tot Kuan Yin en niets zal je nog deren’ wil dat dat niet zeggen dat een bovennatuurlijk wezen uit de wolken zal nederdalen. Het betekent wel dat mededogen de natuurlijke respons is op ons lijden. Het vermogen van Kuan Yin om al die verschillende gestalten aan te nemen is haar vermogen om te responderen op wat deze concrete situatie vraagt. Lijden en mede-lijden resoneren natuurlijkerwijze met elkaar.
De androgyne ideaalmens in het boeddhisme
Zoals gezegd, het boeddhisme dat overgedragen wordt uit Azië is belast door culturele vooroordelen over de seksen; denk maar aan de regels voor pijdragers, waar nonnen als ondergeschikt aan monniken behandeld worden. En helaas hebben boeddhisten uit het Westen zoals jij en ik hun eigen set vooroordelen vanuit onze cultuur en opvoeding