Ik was niet vatbaar voor hun tromgeroffel, hun getoeter op schalmeien, het gerinkel van hun alarmbellen die mij moesten waarschuwen dat mijn wereld in brand stond.
Columns
Het jaar 2017 – de honderdennegenendertigste dag – de kapper
Mijn kapper is een wijs mens. Moge iedereen gelukkig zijn, vrij van leed, haat en gehechtheid.
Angstcultuur 2
Het slechte nieuws van vorige week was dat de driehoek levensbeschouwingen-samenleving-identiteiten angstwekkend is. Elk hoekpunt draagt bij aan de angstcultuur. Bovendien versterken de drie elkaars effect. Het goede nieuws van deze week is dat dezelfde driehoek ook dient om de angstcultuur klein te krijgen.
Mindfulness is niet: ‘passief’
Het is een vreemd idee over meditatie, dat het wat met je zal doen. Als je passief wacht tot er wat gebeurt, dan kun je lang wachten. ‘Als je wacht op de toekomst is de toekomst wachten.’
Het jaar 2017 – de honderdenachtendertigste dag – de specht
Sorry, dat van die goudkarpers had ik verzonnen. Moge iedereen gelukkig zijn, vrij van leed, haat en gehechtheid.
Het jaar 2017 – de honderdenzevenendertigste dag – liefdevolle injectie
Aandacht en de injectiespuit. Moge iedereen gelukkig zijn, vrij van haat, leed en gehechtheid.
Het jaar 2017 – de honderdenzesendertigste dag – niet bang
Heeft u ook last van colporteurs? Moge iedereen gelukkig zijn, vrij van leed, haat en gehechtheid.
Het jaar 2017 – de honderdenvijfendertigste dag – de vissenfluisteraar
Ik ben een vissenfluisteraar geworden. Moge iedereen gelukkig zijn, vrij van leed, haat en gehechtheid.
Belastingbeleid: ‘Relationele verarming van de bureaucratie’
De uitslag van de Tweede Kamerverkiezing laat een behoefte zien aan meer inspraak en democratie voor het volk. Nederland is in dit opzicht wel één van de meest vooruitstrevende landen maar toch valt er nog veel te verbeteren.
Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Myanmar
Deel zeven. Van Mae Hong Son richting Wat Pa Tam Wua. Warme voeten, koude nachten, pindabat en tudong.
Tweespraak – Veel huwelijken en vaste relaties stranden
Rob: ‘Het is mijn standpunt dat liefde floreert als beide geliefden zichzelf zijn in hun verbondenheid. De ander in zijn of haar waarde laten gaat niet ten koste van verbondenheid. Jezelf zijn in verbondenheid vraagt om eerlijk naar jezelf te zijn en deze informatie toe te vertrouwen aan de partner.’
Hoe kan ik aan mezelf werken als ik geen zelf heb?
Vanuit een boeddhistische visie lijden we doordat we de realiteit dualistisch benaderen. Binnen onszelf is er de valse tegenstelling tussen gevoel, verstand en lichaam. Gevoel is één manier om realiteit te benaderen, ratio een andere.