• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Vrijdag zindag 9 – Tijd

8 januari 2021 door André Droogers

We maken veel werk van de overgang van het oude naar het nieuwe jaar. Maar eigenlijk is de overgang van de ene dag naar de volgende evengoed bijzonder. Zo zie je maar: tijd leent zich voor heel wat betekenistoekenning.

Elke cultuur doet dat op eigen wijze. Neem nu het jaar. Vaak bepalen klimaatseizoenen de indeling. De Wagenia-vissers in Kongo, bij wie ik veldwerk deed, wonen dicht bij de evenaar. Het klimaat is het hele jaar door gelijkmatig. Als vissers delen zij het jaar in naar de waterstand in de Kongo-rivier. Of het laag, gemiddeld dan wel hoog water is, hangt weer af van de regenseizoenen stroomopwaarts.

Wat de jaartelling betreft, zijn er eveneens grote verschillen tussen culturen. Het jaar nul kan gekozen zijn op religieuze gronden, zoals bij de christelijke jaartelling. Joden en Moslims hebben hun eigen startpunten.

De Wagenia hadden geen jaar nul. Hun telling door de jaren heen kwam eerder van de jongensinitiatie. Die werd om de zoveel jaar gehouden. Elke initiatie kreeg een eigen naam. De generaties bepaalden de indeling van tijd op langere termijn. Intussen hebben de Wagenia door kolonisatie en kerstening de westerse kalender overgenomen, overigens met behoud van de traditionele tijdsindeling.

Er is veel meer betekenistoekenning dan over seizoenen en jaren. De dikke Van Dale getuigt van de verzamelde volkswijsheid rond het begrip ‘tijd’. Tijd kan zowel vliegen als kruipen. De tijd zal het leren, als je tenminste tijd van leven hebt. Want er is een tijd van komen en van gaan. Wij gaan dood aan de tijd.

Waarom zijn mensen eigenlijk zo druk met het fenomeen ‘tijd’? Tijd hoort bij de grotere gehelen die de mens overstijgen, net als ruimte, natuur, samenleving, het zelf en het kwaad. Die verschijnselen zijn onvermijdelijk, en nooit volledig te beheersen. Elke tijdssysteem speelt dan, net als levensbeschouwing, met de illusie van controle.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Natuur Tags: klimaat, seizoenen, tijd

Lees ook:

  1. Kerkasiel
  2. Het jaar 2019 – dag 224 – guur
  3. Wouter ter Braake – Tijd van leven
  4. Crises – kans op enorme aanscherping belangenstrijd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    9 januari 2021 om 09:25

    Als tijd inherent zou bestaan, zou de oorspronkelijke staat van alles en iedereen niet ongeboren en onsterfelijk zijn. Tijdsindelingen zijn bedacht door mensen. Handig, maar bedacht.

  2. paul gernay zegt

    9 januari 2021 om 11:20

    Niets is wat het lijkt,
    het is maar hoe je het bekijkt…
    ook ‘tijd’.

  3. Jacob van Keulen zegt

    10 januari 2021 om 15:45

    In Fryslân zeggen ze:de tiid hâldt gjin skoft(de tijd houdt geen schaft) en tiiden hawwe tiiden(alles op z’n tijd.)

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 april 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 19 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 21 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 21 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 22 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Het zelfgekozen levenseinde

Erik Hoogcarspel - 15 april 2021

Je hoort steeds meer tegenwoordig dat een leven “voltooid” kan zijn, alsof het leven een klus is die je moet klaren. Ik begrijp het gevoel, maar uit de bijna-doodervaringen blijkt dat mensen die op het randje zijn geweest opeens andere opvattingen hebben gekregen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • De virtuele denkster 313
  • Refreshing Earth of the Heart – variëren met wortel
  • Tibetanen kiezen wereldwijd nieuw parlement in ballingschap
  • Er bestaan geen onwettige mensen, er bestaan wel onmenselijke wetten.
  • Zen–Herinneringen – terugkeren naar nul

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens