• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Kerkasiel

Kerkasiel

8 februari 2019 door André Droogers

Het kerkasiel in de Bethelkapel in Den Haag is voorbij, maar ik zat er toch nog even over na te beschouwen. Waarom? Omdat in de discussie voor en tegen nogal uiteenlopend met betekenissen werd gespeeld. En ook omdat de afloop een mooi voorbeeld is van wat zich in de driehoek ‘religie – macht – spel’ kan voordoen.

Voorbeeldje betekenistoekenning: Een continue kerkdienst? Maar dat is toch fout gebruik van de liturgie?

Of juist anders: Een continue kerkdienst? Natuurlijk, dat is pas dienst!

Ander voorbeeld: Kerkasiel? Niet doen, want er ligt een besluit dat democratisch is genomen en door de hoogste rechter is bevestigd.

Plus de tegenstem: Als de overheid iets doet wat tegen medemenselijkheid en kwaliteit van leven ingaat, moet je je daartegen verzetten.

En dan: Wat gebeurde in de driehoek, en dan vooral met de macht van de kerk? Het standaardverhaal is dat de secularisatie aan die macht een eind aan heeft gemaakt. De kerk kan verklaringen uitgeven zoveel ze wil, maar niemand luistert nog.

Maar ziedaar: het kerkasiel en de continue kerkdienst wogen zwaar mee in de bekering van de CDA-top. Ineens maakte een initiatief vanuit de kerk indruk in de geseculariseerde samenleving.

Toen ik zover was met mijn nabeschouwing, gingen scholieren spijbelen voor het klimaat. Hee, dacht ik, weer een voorbeeld van eigenwijze betekenistoekenning en een afwijking van de machtsorde, en weer te wille van de kwaliteit van leven.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Milieu, Natuur, Politiek Tags: André Droogers, CDA, kerkasiel, klimaat, leerlingen, spijbelen

Lees ook:

  1. Crises – kans op enorme aanscherping belangenstrijd
  2. Warmetruiendag op zoek naar klimaatoptimisten
  3. Tweede Kamer geeft gehoor aan oproep Extinction Rebellion om burgerberaad
  4. ‘De Boeddha zou milieuactivist zijn’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kay zegt

    8 februari 2019 om 13:15

    Het kerkasiel was emotionele chantage. De boze kinderdemonstratie tegen het klimaatbeleid is een uitdrukking van onwetendheid en oppervlakkigheid.

  2. Erik zegt

    8 februari 2019 om 15:30

    Dat is uiteraard grote kletskoek van FvD-achtige proporties. Het kerkasiel was exact wat de Kerk moet doen als er mensen in nood zijn: haar toevlucht zoeken tot God en op Hem alleen vertrouwen. Door dit 24/7 te doen, heeft de Kerk gehoor gegeven aan haar roeping, haar Heer te dienen en met de gemeente te volharden in de gebeden en in het breken van het brood.

    Dit is de Kerk zoals zij behoort te zijn.

    • Kay zegt

      8 februari 2019 om 16:52

      Erik. Nog een opmerking het is dat het uiterst onrechtvaardig naar tal van anderen die wel gehoor hebben gegeven aan de wet en regelgeving die we hier nu eenmaal hebben. Bovendien hoeveel mensen moeten nog redden? Er zijn er zoveel die in ellende leven. De wereld van de klimaatondergang redden? De uitdagingen waar de volgende generatie voor staat is reusachtig. Daar helpen jaren ’60 ideeën niet meer. Kerkasiel is minder dan een druppel op een gloeiende plaat en kan een vals gevoel van zelfvoldaanheid geven.

  3. Petra zegt

    9 februari 2019 om 10:34

    Hoe talloos de levende wezens ook zijn, ik beloof ze alle te bevrijden
    Hoe peilloos de oorzaak van lijden ook is, ik beloof haar geheel te verwijderen
    Hoe talloos de dharma’s ook zijn, ik beloof ze alle te verstaan
    Hoe eindeloos de Boeddhaweg ook is, ik beloof hem ten einde te gaan.

    • daishin zegt

      9 februari 2019 om 15:21

      Een leuke tekst om te citeren. En hoe doe je dat?
      Zodra je een bord sla opeet, dood je een levend wezen (een plant is ook een levend wezen) en bevrijd je het niet.
      En dan heb ik het alleen nog op de eerste regel en zwijg nog over de volgende regels.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dick – Leegte die liefde is
    • Wakker Dier prikt romantisch beeld van zuivelsector door
    • Renske – haiku
    • Seitan neprunderlapjes met pittige saus
    • Geen dood geen vrees (56) – Hoe kunnen we diep in onze doodsangst kijken?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens