Het kerkasiel in de Bethelkapel in Den Haag is voorbij, maar ik zat er toch nog even over na te beschouwen. Waarom? Omdat in de discussie voor en tegen nogal uiteenlopend met betekenissen werd gespeeld. En ook omdat de afloop een mooi voorbeeld is van wat zich in de driehoek ‘religie – macht – spel’ kan voordoen.

Voorbeeldje betekenistoekenning: Een continue kerkdienst? Maar dat is toch fout gebruik van de liturgie?

Of juist anders: Een continue kerkdienst? Natuurlijk, dat is pas dienst!

Ander voorbeeld: Kerkasiel? Niet doen, want er ligt een besluit dat democratisch is genomen en door de hoogste rechter is bevestigd.

Plus de tegenstem: Als de overheid iets doet wat tegen medemenselijkheid en kwaliteit van leven ingaat, moet je je daartegen verzetten.

En dan: Wat gebeurde in de driehoek, en dan vooral met de macht van de kerk? Het standaardverhaal is dat de secularisatie aan die macht een eind aan heeft gemaakt. De kerk kan verklaringen uitgeven zoveel ze wil, maar niemand luistert nog.

Maar ziedaar: het kerkasiel en de continue kerkdienst wogen zwaar mee in de bekering van de CDA-top. Ineens maakte een initiatief vanuit de kerk indruk in de geseculariseerde samenleving.

Toen ik zover was met mijn nabeschouwing, gingen scholieren spijbelen voor het klimaat. Hee, dacht ik, weer een voorbeeld van eigenwijze betekenistoekenning en een afwijking van de machtsorde, en weer te wille van de kwaliteit van leven.

Categorieën: Natuur, Mensenrechten, Politiek, Gezondheid, Milieu, Geluk, Columns
Tags: , , , , ,

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

5 reacties op Kerkasiel

  1. Kay schreef:

    Het kerkasiel was emotionele chantage. De boze kinderdemonstratie tegen het klimaatbeleid is een uitdrukking van onwetendheid en oppervlakkigheid.

  2. Erik schreef:

    Dat is uiteraard grote kletskoek van FvD-achtige proporties. Het kerkasiel was exact wat de Kerk moet doen als er mensen in nood zijn: haar toevlucht zoeken tot God en op Hem alleen vertrouwen. Door dit 24/7 te doen, heeft de Kerk gehoor gegeven aan haar roeping, haar Heer te dienen en met de gemeente te volharden in de gebeden en in het breken van het brood.

    Dit is de Kerk zoals zij behoort te zijn.

    • Kay schreef:

      Erik. Nog een opmerking het is dat het uiterst onrechtvaardig naar tal van anderen die wel gehoor hebben gegeven aan de wet en regelgeving die we hier nu eenmaal hebben. Bovendien hoeveel mensen moeten nog redden? Er zijn er zoveel die in ellende leven. De wereld van de klimaatondergang redden? De uitdagingen waar de volgende generatie voor staat is reusachtig. Daar helpen jaren ’60 ideeën niet meer. Kerkasiel is minder dan een druppel op een gloeiende plaat en kan een vals gevoel van zelfvoldaanheid geven.

  3. Petra schreef:

    Hoe talloos de levende wezens ook zijn, ik beloof ze alle te bevrijden
    Hoe peilloos de oorzaak van lijden ook is, ik beloof haar geheel te verwijderen
    Hoe talloos de dharma’s ook zijn, ik beloof ze alle te verstaan
    Hoe eindeloos de Boeddhaweg ook is, ik beloof hem ten einde te gaan.

    • daishin schreef:

      Een leuke tekst om te citeren. En hoe doe je dat?
      Zodra je een bord sla opeet, dood je een levend wezen (een plant is ook een levend wezen) en bevrijd je het niet.
      En dan heb ik het alleen nog op de eerste regel en zwijg nog over de volgende regels.

Menu