• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Wouter ter Braake – Tijd van leven

Wouter ter Braake – Tijd van leven

25 april 2020 door Wouter ter Braake

De opmerking: ‘door de coronacrisis hebben we alle tijd van de wereld’ gaf aanleiding tot de volgende overdenkingen.

‘Alle tijd hebben’. Deze woorden suggereren dat tijd een substantie is, iets dat je kan beetpakken, opdelen en meten. Je ‘hebt’ tijd of niet, veel of weinig. Of alle.

Tijd is evenwel een menselijke uitvinding. We hebben er klokken voor bedacht.

Het fenomeen klok vloeit voort uit een gevoelde of opgelegde noodzaak ‘ergens op tijd te zijn’. Toeval wordt uitgesloten, gehoorzaamheid is de beoogde resultante. Gehoorzaamheid aan door mensen bedachte systemen van productie en pre-productie via onderwijssystemen. Systemen die veelal geen boodschap hebben aan natuurlijke ritmes. De klok als disciplineerder.

Naast deze rol werkt de klok als maatopnemer. Hoeveel productie heb je in een bepaalde klokkentijd gerealiseerd? Het antwoord op deze vraag dient voor het afrekenen, met beloning of straf in het vooruitzicht.

In optima forma speelt de klok deze rollen in sport waarin niet spelplezier de drijvende kracht vormt, maar de jacht op records. Je traint, ziet af en vraagt – nee vereist -tegennatuurlijke prestaties van je lichaam.

‘De jacht op records’ als metafoor voor de jacht op productie, maar ook de jacht op unieke ervaringen via ‘vrije’ tijdsbesteding met zaken als feesten, festivals, toerisme. Veel van deze ‘vrije tijd’ ontkomt niet aan de druk of zelfs de dictatuur van de klok, want ‘je leeft maar één keer’. Vaak niet lang genoeg, of materieel rijk genoeg, om bucket lists af te kunnen vinken. Bucket lists en klokken als vijanden van ‘vrije tijd’.

Tijd en vrije tijd zijn van deze wereld. Tijdsbesef is een mindset. Tijd hoort bij de mensenwereld, de wereld zoals mensen die hebben vorm gegeven met als strenge toezichthouder de klok. Om productiviteit en prestaties te kunnen meten en om te kunnen afrekenen. Met anderen of, in het geval van een bucket list, met jezelf.

De beleving ‘we hebben alle tijd van de wereld’ confronteert ons met de volheid van een bestaan waarin we gewend zijn geraakt, in zijn opgevoed en gedisciplineerd. Zijn en tijdloosheid worden in deze wereld met behulp van de klok en onder haar aanvoering omgezet in verplichtingen en deadlines. En ben je vrij van verplichtingen en deadlines dan is daar de gevoelde drang de ontstane ruimte te benutten via ‘vrije tijdsbestedingen’. Besteed moet er worden, pas op voor verspillingen of ledigheid, zo heeft de klokcultuur ons dat van jongs af aan bijgebracht.

Tijd zonder klokcultuur volgt natuurlijke ritmes, biedt ons de kans tot ‘zijn’ in plaats van hebben en doen. Tijd zonder klokcultuur biedt de mogelijkheid je te vervelen en de aangenaamheid ervan te ervaren. Tijd zonder klokcultuur biedt de geest de kans, naast de blik naar buiten, zich naar binnen te richten. Tijd zonder klokcultuur biedt de mogelijkheid gewoon te kijken, en te zien hoe de blaadjes aan bloemen en planten zich ontvouwen, hoe de merels een kostje bij elkaar scharrelen voor hun jongen, hoe de zwaan onverstoorbaar eieren warm houdt op haar hoog opgetaste nest.

Het lijkt alsof de natuur de boodschap uitdraagt ‘jullie hebben de klok, maar ik ‘heb’ de tijd, ik ben de tijd in eeuwige beweging. Ik ben er om te zijn’.

Tekst en beeld: Wouter ter Braake.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Economie, Geluk, Natuur Tags: klokcultuur, klokken, tijd, zwaan

Lees ook:

  1. Vrijdag zindag 9 – Tijd
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  3. Ouder worden
  4. Iets over tijd (2) – De mythe van het ‘hier en nu’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    26 april 2020 om 13:56

    Tijd is een kunstmatige indeling van een natuurlijke beweging. Het is typisch menselijk om ook hierop grip te willen krijgen. Dus plaatsen we op zichzelf volstrekt lege begrippen, herinneringen, overdenkingen en oordelen in de tijd, plakken er een klok aan vast en kennen er zo een betekenis aan toe die niet bestaat. ‘De tijd in eeuwige beweging.’ Als je toch woorden wilt gebruiken om iets te duiden zijn dit wel goede.

    • G.J. Smeets zegt

      26 april 2020 om 19:36

      Henk,
      bijen laten elkaar weten hoe ver een voedselbron verwijderd is, in welke richting, en wat de kwaliteit van de bron is. De afstand wordt meegedeeld door de variabele snelheid waarmee de bijendans wordt uitgevoerd. Variabele snelheid produceren en waarnemen is gewoon de tijdklok van bijen. Daar is niks kunstmatigs aan. Wij mensen doen niet anders.

Primaire Sidebar

Door:

Wouter ter Braake

Coach bij Zin en Zen. Rebelse geest met warm hart. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dick – Leegte die liefde is
    • Wakker Dier prikt romantisch beeld van zuivelsector door
    • Renske – haiku
    • Seitan neprunderlapjes met pittige saus
    • Geen dood geen vrees (56) – Hoe kunnen we diep in onze doodsangst kijken?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens