• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2017 – de tweehonderdendrieentwintigste dag – huiszoeking

Het jaar 2017 – de tweehonderdendrieentwintigste dag – huiszoeking

11 augustus 2017 door Joop Ha Hoek

Een paar jaar geleden stond ik bij vrienden hongerig van tafel op omdat ik in een opwelling van strak in de leer boeddhisme het brood, beleg en dranken onaangeroerd had gelaten omdat ik niet nam wat mij niet gegeven werd. Dat geven nam ik wel heel letterlijk, uit de hand van de gastheer. Het was een verjaardag en het was druk. Mijn rare gedrag viel niemand op.

Heel lang geleden nam mijn vader (God hebbe zijn ziel) wel wat hem niet gegeven werd. Hij was arbeider in  de Rotterdamse haven en van containers hadden ze nog nooit gehoord. Alles werd in het ruim van een schip aangevoerd. Thuis leefden zes kinderen en een vrouw in een ruimte waar de stichting Varkens in Nood zich druk om gemaakt zou hebben. Zo klein.  Soms, als mijn vader thuiskwam van het sjouwen onder de zware balen, haalde hij zijn knijvenzakje tevoorschijn en goot dan wat wij zijn kinderen noemden levende (ongeraffineerde) suiker of een hoeveel bruine bonen op een bord in de keuken. Soms pikte hij wat ongebrande koffie die mijn moeder, wetend van de herkomst van het goed, liet branden in de stad. En heel soms nam mijn vader glazen knikkers mee, zodat we onze kalkies thuis konden laten als ze al niet tot gort waren gestampt op straat. Mijn vader was niet de enige havenarbeider die pikte voor zijn gezin. Het was de enige manier om de monden thuis te voeden.

Frans en Grietje – de zwarte balkjes voor hun ogen moet u er maar bij denken.

Op een dag kwam een andere havenarbeider mijn moeder waarschuwen. Mijn vader was gearresteerd met een dode diepvrieskip in zijn plunjezak en naar het politiebureau gebracht. Ze kon huiszoeking verwachten. Die kwam ook maar de agenten vonden geen gestolen spul. Wel zes kinderen die de zoeking niet begrepen en naar hun gearresteerde vader verlangden. Vader de dief  zat op het politiebureau niet te wachten op een bestelde speurhond, die zou bewijzen dat hij de kip had aangeraakt, dus gepikt. Het dier lag op een tafel tussen mijn vader en een agent in. Mijn vader sprong op, pakte de kip en zei: Deze kip heb ik nooit aangeraakt. Hij kon naar huis, het bewijs was besmet.

Arbeiders leren snel. Een collega van mijn vader smokkelde af en toe diepvrieskippen aan een touwtje van een meter of tien het haventerrein af. De politieagenten van de Zwarte Brigade stonden vaak om de hoek van een loods te wachten op hun prooi. Als de arbeider dat in de gaten kreeg liet hij het touw los.

Het klopte natuurlijk niet wat mijn vader deed, nemen wat hem niet gegeven was. Volgens de wet was het misdadig, mijn vader deed het uit erbarmen met zijn gezin. Het ging altijd om -behalve  de knikkers- eerste levensbehoeften, om ons in leven te houden in die armoedige tijd in die arbeiderswijken. Jaren later compenseerde hij zijn misdrijven door tientallen zwerfkatten vele jaren lang eten te geven en medisch te laten verzorgen. En niemand deed ooit tevergeefs een beroep op zijn hulp. Ik vermoed dat de Boeddha mijn vader wel een arm om de schouders geslagen zou hebben. Dat de karmaweegschaal weer in balans was.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef,  de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij  corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: haven, honger, niet gegeven, niet nemen, stelen, trek, vader

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de driehonderdenachtendertigste dag – knechten
  2. Het jaar 2019 – dag 319 – sisalsint
  3. Het jaar 2020 – dag 250 – beatrixhaven
  4. Het jaar 2020 – dag 313 – neemgeeflijden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    11 augustus 2017 om 19:57

    :)

  2. Willem zegt

    12 augustus 2017 om 14:46

    Gouwe kerel, die vader van je!

  3. Jos de Vries Spaans zegt

    13 augustus 2017 om 10:56

    Kijk dat is nou Levend Boeddhisme ! Mijn hart borrelt ervan! Dankjewel schrijver een mooi vervolg toegewenst! Jos de Vries Spaans – zenhilversum.nl

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Guy – Onthechting (P. viveka)
  • Barak 2b
  • Noorder Poort – Acht nieuwe zenleraren
  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens