• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Nietes-welles

Nietes-welles

2 juni 2017 door André Droogers

Vandaag presenteert theoloog Frits de Lange een nieuw boek, ‘Heilige onrust: Een pelgrimage naar het hart van de religie‘. Daarin voorziet hij de hemel van een minteken. In theologentaal: hij schaft de ‘twee-wereldenmetafysica’ af. Na een voorpublicatie in dagblad Trouw over de ene wereld die we overhouden, getuigden briefschrijvers ervan hoe dierbaar de hemel voor hen is. Als ik dat zie gebeuren, vraag ik me af hoe je voorbij zo’n patstelling van nietes-welles komt. Ik denk dat dat alleen kan door iedereen recht op eigen speelruimte te gunnen.

Speelruimte neem ik letterlijk. Mensen beschikken over het bijzondere vermogen om op een speelse manier betekenissen te hechten aan wat ze waarnemen in hun leven. Alle mensen spelen met twee werelden, een waarneembare en een geïnterpreteerde. Tot die twee werelden is elk mens veroordeeld, zelfs als je, zoals De Lange, uitkomt bij één enkele wereld.

Of je nu de hemel in ere houdt of kritisch benadert, je pendelt tussen eigen waarnemen en eigen waarheden. Je speelt met mogelijkheden en selecteert wat je aanspreekt. Zo maakt ieder zich een voorstelling van het al dan niet bestaan van een leven na de dood.

Die gave van onbeperkte betekenistoekenning is zowel een lust als een last. Het is een lust omdat zich feitelijk alles denken laat, ook dingen die niet direct ervaren worden. Een hemel hoeft niet wetenschappelijk aangetoond te zijn om toch geloofwaardig over te komen. De Lange is niet naar Santiago gelopen, maar maakt dankbaar gebruik van het beeld van de pelgrimstocht.

Tegelijk is de gave van de betekenistoekenning een last, omdat er zoveel uiteenlopende visies ontstaan die elkaar uitsluiten. Hoe om te gaan met al die verschillen, zoals nu tussen De Lange en de briefschrijvers?

Dankzij de modernisering – de uitdaging door wetenschap en technologie – wordt de last zwaarder. De hemelse wereld wordt minder plausibel. Het wetenschappelijke wereldbeeld zet de religieuze betekenisgeving onder druk. Neem je dat serieus, en wil je tegelijk je geloofskader niet kwijt, dan zul je die ene overblijvende wereld anders moeten interpreteren dan je deed. Die lastige taak vervult De Lange, net als sommige andere theologen.

De briefschrijvers hebben geen behoefte aan de herziening van een dierbaar geloofsstuk. Dat ligt voor de hand. Om met de last van de zeer gevarieerde betekenisgeving te kunnen leven, hanteren mensen bewust of onbewust een waarheidsbegrip. Dat is een manier om andere religieuze visies buiten beeld te houden. De opkomst van het wetenschappelijke wereldbeeld was voor veel gelovigen aanleiding de eigen waarheid nog meer te koesteren. Door het label ‘waarheid’ te hanteren, slaagt men erin om in een veranderende wereld het eigen zingevingspel op overtuigende wijze te blijven spelen. ‘Zo denk ik er nu eenmaal over’.

Die beleefde waarheid heeft nut. Mensen ontlenen er een identiteit aan waarmee ze zichzelf blijven in deze complexe wereld. Zo getuigen de briefschrijvers in Trouw van hun geloofsidentiteit. Ze handhaven al schrijvend hun identiteit – net als De Lange dat doet met zijn boek. Het gaat iedereen om herkenning en erkenning. Zo geven briefschrijvers en De Lange zin aan hun leven. De briefschrijvers met twee werelden, De Lange met één wereld.

Hoe komen we dan voorbij de patstelling van waarheden en identiteiten? Door te herkennen dat De Lange en de briefschrijvers elk hun zingevingspel spelen, met eigen randvoorwaarden. Voel je je uitgedaagd door het wetenschappelijke wereldbeeld, dan denk je vanuit een heel ander kader dan wanneer jouw eindige leven schreeuwt om een alternatief leven na de dood.

Is dit een oproep om alle discussie dan maar te stoppen? Nee, maar naast een debat over waarheden en onwaarheden rond het bestaan van een hemel, zou er over en weer iets meer begrip kunnen zijn voor de lusten en lasten van het zingevingspel dat iedereen speelt. Ook daarover zou gesproken kunnen worden. Dat zou de sfeer van het debat zeer ten goede komen.

Omslagfoto Goff Smeets.

Categorie: Columns Tags: geloofskader, hemel, waarheid

Lees ook:

  1. Marloes Lasker – Ik wil geweld gebruiken
  2. Spiegeltje – bekentenissen van een twijfelaar
  3. Jasper Schaaf – Twee fatale C’s op een presenteerblaadje
  4. Dharmapelgrim – waarheid en werkelijkheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    2 juni 2017 om 16:12

    “Die beleefde waarheid heeft nut. Mensen ontlenen er een identiteit aan waarmee ze zichzelf blijven in deze complexe wereld” (Andre Droogers)

    Is niet het kenmerk van een ontleende identiteit dat je juist niet jezelf blijft?

    groet,

  2. G.J. Smeets zegt

    2 juni 2017 om 18:18

    “Alle mensen spelen met twee werelden, een waarneembare en een geïnterpreteerde.”

    Sorry maar dat is epistemologische onzin. Waarnemen is per definitie interpretatie. Kwestie van Darwin, cognitieve science en gezond verstand.

    Overigens is de metafoor ‘zingevingspel dat iedereen speelt’ een mystificatie. Spelen is de dagtaak van elk zoogdiertje (Inclusief homo sapiens) tot het moment van seksuele rijpheid: ovulatie c.q. ejaculatie.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.