• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Tweespraak – ik ervaar dagen als een worsteling, ondanks alle opgedane inzichten.

Tweespraak – ik ervaar dagen als een worsteling, ondanks alle opgedane inzichten.

1 mei 2017 door Rob van Boven en Luuk Mur

Vandaag deel acht in de serie Tweespraak. De auteurs -psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur, praten over verschillen en overeenkomsten tussen psychotherapie en Dzogchen. De lezer wordt van harte uitgenodigd om mee te praten.

Luuk: Onlangs sprak ik een oud klasgenoot van me. Hij bleek zich al langere tijd met boeddhisme bezig te houden.

“Ik ben de zestig al voorbij en toch zitten mijn jeugdervaringen me nog dwars.. In mijn boeddhisme lessen en meditaties heb ik geleerd dat ik mijn gedachten en gevoelens niet ben. Maar -ik- ervaar vele dagen als een worsteling, ondanks alle inmiddels opgedane inzichten. En het gaat maar door…”.

Hij zal niet de enig zijn, dacht ik. Veel mensen die bij het boeddhisme terecht komen, zijn gaan zoeken omdat ze zich niet gelukkig voelden.

Rob: We kunnen inderdaad doorlopend overhoop liggen met gevoelens die we betitelen als naar en geloven dat deze gevoelens het probleem zijn. Het is echter mijn mening dat welk gevoel we ook hebben, dit niet het probleem is. De situatie is wellicht naar maar niet de gevoelens, die een gevolg van een situatie zijn. Onze gevoelens zijn signalen. Als we snappen waar onze gevoelens ons op willen attenderen en daar adequaat op handelen, dan zal het signaal weer doven. Voor mij betekent dit dat als iemand het over nare gevoelens heeft het belangrijk is om de omstandigheden te onderzoeken waar de gevoelens naar verwijzen. Zie ik het gevoel als een probleem en wil ik het gevoel kwijt dan los ik niets op.

Door voortdurend te werken, middelen gebruik, verdringing en ontkenning, doorlopend afleiding te zoeken kan iemand proberen zijn ‘nare’ gevoelens buiten zijn bewustzijn te houden. Daardoor doe je niets aan je situatie, waardoor je steeds meer inspanning moet doen om je gevoelens eronder te houden. Het kost erg veel energie en het heeft een averechts effect. In mijn boek ‘De Pijnparadox’ is dit het centrale thema, dat we door onze pijn niet onder ogen te willen zien deze juist vergroten.

Luuk: Iemand zegt in een vergadering iets kritisch en je voelt je gelijk aangevallen, kwaad worden. Of je denkt een praatje met de buurman te maken, die echter snel naar zijn werk moet, maar je krijgt het idee dat hij je niet mag en je voelt je eenzaam.

In het boek Homo Deus onderscheidt Yuval Noah Harari* het ervarende zelf en een verhalende zelf. Het verhalende zelf gebruikt onze ervaringen als ruwe grondstoffen voor zijn interne verhalen. De verhalen bepalen op hun beurt weer wat het ervarende zelf voelt. We identificeren ons, volgens Harari, voornamelijk met het verhalende zelf. We construeren een beeld/ verhaal van onszelf, dat is gebaseerd op ideeën en herinneringen.

En we doen er alles aan om van alle actuele ervaringen die we hebben toch een logisch verhaal te handhaven. Dit doen we door tegen onszelf te praten, het verleden steeds weer voorbij te laten komen en te fantaseren over de toekomst. Het maakt ons kennelijk niet uit of het verhaal vol leugens en gaten zit, waar het om gaat is dat we het gevoel houden dat we één onveranderlijke identiteit hebben.

Rob: Hierin herken ik mijn theorie over het geloof wat we geconstrueerd hebben aan de hand van onze ervaringen. We proberen allemaal een intern consistent verhaal te maken op dat we onze wereld kunnen begrijpen. Dit verhaal ontwikkelen we voor een groot deel in onze kindertijd. Als kind zien we onszelf als middelpunt en daarom zien we ons gedrag altijd als verklarende factor. Een kind dat ernstig tekort gedaan wordt door zijn opvoeders, zal toch vaak denken dat het aan hemzelf ligt, dat hij een vervelend kind is. Dit wordt zijn geloof en het geloof wordt gepredikt door de overlever. Omdat we ons hier vaak niet van bewust zijn hanteren we het geloof als de waarheid.

foto Goff Smeets

Luuk: Anyan Rinpoche**is van mening dat het geheim van bevrijding van nare gevoelens zit in het begrijpen waarom onze emoties zoveel lijden veroorzaken. Als voorbeeld noemt hij dat we van mening kunnen zijn dat niet gelukkig zijn het gevolg is van de vele problemen die we in ons leven tegen komen. Hoewel we wel weten dat we de omstandigheden om ons heen en de reacties van mensen niet kunnen controleren, ervaren we desondanks veel teleurstelling en pijn. Anyan Rinpoche verwijst naar de vier edele waarheden***, door de Boeddha na zijn verlichting als eerste onderricht uitgesproken (het bestaan van lijden, de oorzaken van lijden, het einde van lijden is mogelijk, het pad dat lijdt naar het opheffen van de oorzaken van lijden).

Anyan Rinpoche is van mening dat Tibetanen anders met hun emoties omgaan dan mensen in Amerika, het land waar hij ruim tien jaar geleden is gaan wonen. In Tibet is het belangrijkste hoe de groep zich voelt en in Amerika gaat het om het individu. In Tibet probeert men te genieten van de familie en vrienden en focust men niet te veel op individuele emoties. Door ons in het Westen zo op gevoelens te focussen kan je extreem sensitief worden, waardoor we op alles en iedereen gaan reageren. Emoties zijn zo de basis geworden van de Amerikaanse identiteit. Zelfs in de taal zie je dat letterlijk terug. Amerikanen zeggen “I am angry” rather than “I have anger”. Dat laatste zeggen ze wel in de Spaanse taal. In het Tibetaans zeg je “Anger is present”. We verbinden de woede helemaal niet met -ik-.

Het boeddhistische pad heeft gereedschappen om ons te trainen niet zoveel energie in onze emotionele reacties te stoppen. In de eerste plaats raadt hij mindfulness aan, waardoor je kan gaan inzien hoe veranderlijk emoties zijn. Die ervaren helpt je om je er niet mee te identificeren.

In de tweede plaats is het belangrijk om te leren je emoties niet te linken aan omstandigheden buiten je. Het is verstandiger om in te zien welke emotionele gewoontes jezelf hebt.

En alle meesters in het boeddhisme hebben er op gewezen dat werkelijk geluk komt door de mensen en omstandigheden om je heen te accepteren.

Rob: Voor mij blijft het zo dat onze emoties niet het probleem zijn, emoties verwijzen naar problemen. Het probleem kan echter ontstaan doordat we vanuit ons geloof een specifieke betekenis geven aan de situatie. Door die betekenis die we zelf aan de situatie geven ontstaat vaak lijden.

Met andere woorden ons geloof over onszelf en over het leven is veelal het probleem, veel vaker dan de feitelijke situatie.

Problemen ontstaan dan tot op zekere hoogte, omdat we leven alsof we moeten overleven. Ik denk dan met name aan liefdesrelaties die fijn beginnen. We kleuren op een gegeven moment de relatie zo in met ons geloof dat we denken iets te moeten bewijzen of onze vrijheid te moeten bevechten. We geloven dat we ons terug moeten trekken, moeten vechten of ons moeten aanpassen om ons staande te houden, in wat begon als een liefdesrelatie.

Juist met deze overlevingsstrategieën organiseren we pijn, zowel bij onszelf als bij de ander en maken we waar wat we vanuit ons overlevingsgeloof al geloofden, terwijl in oorsprong er gewoon vrede was.

Luuk: Het verhaal dat je jezelf vertelt is een illusie bij Dzogchen, of in jouw woorden een geloof. Het gaat om het ontdekken van je ware aard. Het gaat om wakker worden, om waking-up.

Psychotherapie wordt in spirituele kringen ook wel  growing-up genoemd, omdat het zich bezighoudt met de inhoud van de verhalen, het geloof, de illusie. En hoe volwassener (grow-up) het zelf is van iemand die ‘wakker’ is geworden (wake-up), hoe duidelijker en indrukwekkender hij of zij zich kan manifesteren.

*Yuval Noah Harari schreef de bestseller Homo Sapiens dat invloed had tot in het witte huis van Obama. Onlangs verscheen in Nederlandse vertaling Homo Deus.
** Anyen Rinpoche, is een Tibetaanse master in Dzogchen meditatie. He onderwees in Tibet, China, Zuidoost Azië, Japan, en Noord Amerika.
*** zie bijvoorbeeld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vier_edele_waarheden

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling.
Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland.
Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
Bij Dzogchen leer je om de essentie van onze geest te herkennen. We kunnen deze essentie meestal niet herkennen, omdat we zo geïdentificeerd zijn met ons denken en voelen. Doordat we zo versmolten zijn met ons denken en voelen ervaren we de gewaarzijnde kwaliteit van onze geest niet. Het enige dat we ervaren is ons subjectieve ik-bewustzijn, met onze opvattingen waar we zo op vertrouwen. Het is ons houvast, ons geloof. Bij Dzogchen wordt het probleem bij de wortel aangepakt en het hele subject-object dualisme doorzien en overstegen.

Categorie: Achtergronden, Columns, Dzogchen, Mindfulness, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: ik, pijn, Tweespraak acht, verdringen

Lees ook:

  1. Ksaf – Kernelementen van boeddhistische psychotherapie (1)
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …sub-persoonlijkheden
  3. ‘De buitenwereld daar moeten we het van hebben, gelooft de overlever.’
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…’selfing’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Herman zegt

    1 mei 2017 om 23:54

    Het leven is een spiegel; je bent jong en je meent problemen te hebben; je wordt ouder en de problemen van voorheen worden pietluttigheden; je lichaam laat het afweten en plots worden zo veel zogenaamde problemen als luxe aanzien – het leven is een spiegel en brengt continu aan wat je niet verwacht had.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Kan je God vinden door je ziel leeg te maken?
    • Het jaar 2025 – dag 148 – Joop Faber
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Taigu – Een vaardig slaapmiddel
    • Guy – dhammazaadjes – Wees je eigen meester

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.