• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » ‘Een kop koffie, omdat ik van je hou’

‘Een kop koffie, omdat ik van je hou’

15 oktober 2012 door Paul de Blot

De crisis slaat hard toe en de bezuinigingen blijven een onheilspellende bedreiging voor menig huishouden. Velen voelen zich arm en radeloos. Hoe is dit mogelijk want Nederland is toch een rijk land vergeleken met veel arme landen?

Ik zag in India hoe mensen in de arme dorpen vaak niet weten wat ze morgen kunnen eten. Toch voelen de mensen zich rijk. De vrouwen zien er netjes gekleed uit in hun veelkleurige sari en de mensen zijn dankbaar voor de zegeningen van het leven. Waaruit putten deze mensen hun levensoptimisme en waaruit bestaat hun rijkdom?

Deze mensen ervaren geen gesloten IK, maar beleven hun leven als een WIJ: zij staan open voor andere mensen, voelen zich met elkaar verbonden en voor elkaar verantwoordelijk. Hun economie is een relatie-economie die bestaat uit ruilhandel van goederen en diensten. Geld is hierbij niet meer dan een middel om waarde te bepalen. Hun verzekering is ijzersterk: dat is de zekerheid dat je op elkaar kan vertrouwen. Als je in nood zit, is er altijd wel iemand die je helpt. Als je geen rijst in huis hebt, als je kind ziek is of als je huis instort, kan je altijd op hulp rekenen. Maar omgekeerd sta je ook altijd klaar om naar vermogen een ander bij te staan. Hun economie drijft op een netwerk van relaties en hun belangrijkste tijdsbesteding bestaat vooral uit het opbouwen van dit netwerk van relaties en vriendschap. Deze zekerheid van een sociaal vangnet bepaalt je rijkdom. Je bent nooit alleen, je bent altijd geborgen en je kunt altijd een beroep doen op je vrienden. Je voelt je thuis in het leven. De mensen hebben niets maar ze zijn rijk.

In het Westen was het vroeger ook zo maar met de komst van materiele rijkdom en de geldeconomie is het Ik-besef versterkt en het relatienetwerk uiteen gevallen. De uitwisseling van goederen en diensten is een economische transactie geworden die in geld wordt uitgedrukt: ’time is money’. Tijdverlies is geldverlies en verarming. Daardoor hebben de mensen hier wel rijkdom maar ze zijn arm. Het protest wordt steeds sterker dat alles geld kost, dat alles duurder wordt, terwijl we steeds minder verdienen. De mensen voelen zich arm en raken in stress. Dat geeft een gevoel van armoede.

Ik spreek vaak met daklozen, die door een noodlottige gebeurtenis in armoede zijn vervallen en letterlijk dakloos werden. Iemand van hen bood me een kopje warme koffie aan en ik vroeg hem: “waarom doe je dat.”? “Omdat ik van je hou. Ik heb het gekregen en ik ben er dankbaar voor. Daarom geef ik het aan jou”. Dat is de rijkdom van de relatie die elkaar rijk maakt.

Deze saamhorigheid treffen we ook in Nederland nog vaak aan in kleine dorpen of bepaalde buurten. De eigen omgeving is vaak bereid om hulpeloze asielzoekers Nederlands te leren en hun te helpen. Dat is beter dan de dure inburgeringscursus. Economisch gaat het slecht, de onweerswolken van de crisis blijven bedreigend, maar onze maatschappij kan rijk zijn als we open staan voor relaties.

 

 

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Paul de Blot Tags: alleen, armoe, eenzaamheid, hoogleraar, Nyenrode, Paul de Blot, rijkdom, westen

Lees ook:

  1. Paul de Blot – ‘Een tegenstrijdige economische ontwikkeling’
  2. Het verloren gaan van het menselijk gezicht…
  3. ‘Laat de mensen werken en zorg in de eerste plaats voor werkverschaffing’
  4. Verboden elkaar te helpen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk Molenaar zegt

    15 oktober 2012 om 22:23

    Mooi stukje, hartelijk dank!

  2. Dick Verstegen zegt

    16 oktober 2012 om 17:55

    Zeker, een erg mooi stuk. Maar ik maak één bescheiden kanttekening. Ik heb ook een dik half jaar doorgebracht in India, waar 800 miljoen mensen rond moeten komen van 40 eurocent of minder. Mijn indruk is minder positief dan die van Paul. De zorg voor de dag van morgen is er voor zeer veel mensen vaak zo groot dat zij -met name vrouwen- zich helemaal niet thuis en ‘rijk’ kunnen voelen in hun leven. We moeten de kommer en kwel van mensen die in echte armoede leven niet te veel romantiseren.

  3. Rob Hogendoorn zegt

    16 oktober 2012 om 19:23

    Ook ik heb een half jaar door India gereisd. Daarna heb ik een jaar in India gewoond, onder meer bij een Indiaas gezin, temidden van Indiase studenten en van Tibetaanse ballingen.

    Ik sluit me bij Dick aan: zolang je je zelf kunt beslissen wanneer je je de materiële genoegens in Nederland wel en niet laat smaken ligt romantisering op de loer.

    Een voorbeeld: huishoudelijk geweld tegen vrouwen en kinderen is in volkswijken onthutsend gewoon. Mishandeling door politiemensen een alledaags verschijnsel. Over de manier waarop met de armsten en met dieren -heilige koeien incluis- heb ik het maar niet.

    Daar staat weer tegenover dat je je in Nederland lelijk in jezelf kunt vergissen. Wie van zichzelf denkt dat hij of zijn geduldig en verdraagzaam is moet maar eens een jaartje in India gaan wonen. Men helpt je er met alle plezier in één dag van je illusies af.

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarin verschijnt Bewustzijn? De holle retoriek van de non-dualist
    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens