• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » Doneer Je Deken na een duik in de ijsemmer

Doneer Je Deken na een duik in de ijsemmer

28 augustus 2015 door Joop Ha Hoek

Het was me tot nu toe ontgaan, de actie Doneer Je Deken. Ik schrok dan ook vreselijk toen ik vanmorgen mijn mailbox opende en iemand mij uitnodigde om Doneer Je Deken leuk te vinden. Ik vind Doneer Je Deken helemaal niet leuk, ik vind Doneer Je Deken zelfs afschuwelijk. Ik vind Doneer Je Deken problemen-onder-het-tapijt-vegend.

Waar gaat het over, zult u zich afvragen, waar maakt die man zich druk om? Al wekenlang zijn er beelden op tv te zien van wanhopige mensen uit verre landen die zich in het Franse Calais in vrachtwagens willen verstoppen om via de onderzeese tunnel naar het Verenigd Koninkrijk te gaan. Waarom ze niet gewoon in Frankrijk willen blijven en of het in het land van Dover beter is weet ik niet, zij zullen die keus wel bewust maken.

De politie van Frankrijk en het VK doen er alles aan om het de vluchtelingen moeilijk te maken. Er zijn bij het begin van de Tunnel in Calais hekken en controleposten geplaatst, maar het helpt niet of nauwelijks om de vluchtelingenstroom in te dammen. Tv-camera’s leggen vast hoe deuren van rijdende vrachtwagens worden opengerukt en mensen zich naar binnen wurmen, op weg naar hun geluk. Sommige vrachtwagenchauffeurs schijnen er aan te verdienen.

De Jungle wordt het vluchtelingenkamp in Calais genoemd. Je ziet er tenten en veel wachtende, wanhopige mensen. Het VK heeft tien miljoen euro beschikbaar gesteld om de eerste nood van die vluchtelingen aan de Franse kant van Het Kanaal te lenigen. Zodat die mensen te eten hebben, medische zorg krijgen en de nacht door kunnen brengen onder een deken. En de Fransen laten die mensen ook niet verrekken. Het zijn beschaafde landen.

Doneer Je Deken is een actie die, zoals ik het lees, onlangs het licht zag op het muziekfestival Lowlands. Een aantal mensen voelde de nood van de mensen in De Jungle en besloot de op het festivalterrein achtergebleven spullen naar Calais te brengen. Ik vat het maar kort samen. De media doken er op, mensen keken en een nieuwe ‘Ice Bucket Challenge’ leek geboren. Achterlijke figuren die een emmer ijswater over zich heen smeten en zich niet meer droog op straat durfden te vertonen. De sterken van geest- die weigerden aan de actie mee te doen, moesten doneren aan het ASL-fonds. Zoiets.

Doneer Je Deken heeft het imago van de Rattenvanger van Hamelen. Iedereen loopt iedereen achterna zonder zich af te vragen of Doneer Je Deken nodig is. Je Suis Jungle. De Nederlandse inzamelpunten, waar je dekens en andere spullen kwijt kunt om die naar Calais te laten vervoeren, vermenigvuldigen elk uur. Organisatoren worden uitgenodigd in radio-en tv-shows, verwerven status en worden op sociale media Helden genoemd.

Het Rode Kruis, de Britse en Franse Leger des Heils organisaties, het leger en andere organisaties, hebben dekens en eerste levensbehoeften genoeg. Wie zorg nodig heeft in De Jungle zal die zeker krijgen. De wereld kijkt mee. Waar de vluchtelingen in Calais en al die honderdduizenden anderen die hun land verlaten- als ze niet dood in vrachtwagens of in zee gevonden worden, nood aan hebben is een structurele oplossing voor hun probleem. Wat heb je aan dekens als je in de stromende regen- weliswaar keurig gekleed en geschoeid dankzij die Hollandse hulpgevers, in een Frans weiland ligt te wachten op een portie geluk, een huis, werk, een verenigd gezin. Geen bommen of raketten op je kop.

In Europa leven iets meer dan 500 miljoen mensen. Over tientallen jaren zijn dat er nog maar 400 miljoen, verwachten deskundigen. Er is ruimte zat in dit werelddeel. Maak een nieuw land, op te bouwen door de vluchtelingen zelf, met steun van de 28 landen die nu de vluchtelingen op zouden moeten vangen. Een soort Bhutan- maar dan vrediger, waar mensen die hun land moesten verlaten met elkaar gelukkig kunnen zijn. Of is dat valse hoop? De hoop op een nieuwe, vreedzame wereld.

Ik weet wel, de mensen die dekens inzamelen, doen dat met een goede intentie. De inleiding van deze column was wat heftig. Ik heb een hekel aan grootschalige volkse emoties. Waarin de een gedachteloos de ander achterna rent. Zoals na de dood van de makers van Charly Hebdo miljoenen mensen de straat opgingen. Waar stonden ze voor? Wie hoor je daar nog over? Willen die dekenverzenders die mensen uit Calais als buren? Volkse emoties lossen niks op, houden een probleem in stand, zijn de spiegeltjes en kralen van onze maatschappij die de oorzaak van De Jungle niet kon voorkomen. ’s Avonds liggen de donateurs gewoon onder hun eigen deken, in hun eigen bed te genieten van weer een vrachtwagen spullen die in Calais arriveert. Avalokiteshvara als luchtspiegeling. Waarom nemen ze niet een aantal vluchtelingen in huis. Openen ze niet alleen hun hart, maar ook hun deur? Het is niet zo ver rijden naar Calais. Vier vluchtelingen per auto, de Jungle is zo leeg.

Dit is aflevering 47 in een serie nooit eindigende columns. Moge iedereen gelukkig zijn, maar altijd met een deken.

 

 

Categorie: Columns, Gezondheid, Joop Hoek, Mensenrechten, Opmerkelijk, Zorg Tags: Calais, Doneer Je Deken, ijsemmer, joop hoek, The Jungle

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de honderdendertiende dag – zwemzorg
  2. Het jaar 2018 – de honderdeneenenveertigste dag – turbinebossen
  3. Het jaar 2018 – de driehonderdenzesendertigste dag – radicalen
  4. Het jaar 2019 – dag 100 – gelukkig

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Nic Schrijver zegt

    28 augustus 2015 om 16:05

    Bedankt voor je stuk. Ik was niet op de hoogte van de actie maar ga zeker een deken sturen.
    Ik weet niet of je ooit op straat hebt geslapen maar liever mèt deken dan zonder, liever te teveel dekens dan geen dekens.
    Als we moeten wachten tot alle vluchtelingen helemaal op orde zijn met huisje boompje beestje dan zijn er al vele op straat gestorven zonder deken.
    Je moet ergens beginnen met de hulpverlenen.
    Wat een zure benadering heeft je stuk!
    Moge iedereen gelukkig zijn ook degene die straatslapers hun deken misgunnen.

    • Leo Van den Bossche zegt

      29 augustus 2015 om 09:16

      Bedankt Nic voor je positieve reactie na deze projectie van frustraties van Joop. Je slaat de nagel op de kop. Europa en de vluchtelingen problematiek reorganiseren ligt niet dadelijk in onze macht. Ter plaatse de mensen helpen
      wel. Ik rijd volgende week ook mee naar Calais in het kader van een hulpactie voor effectieve hulp van mens tot mens. En zoals je aangaf, dit maakt wel degelijk verschil. Beste Joop dat je bitterheid mag oplossen….Dit is de oorzaak van oorlog en mensenleed !
      Ik wens ook jou veel beterschap.
      Leo

      • kees moerbeek zegt

        29 augustus 2015 om 17:15

        Foei, Leo Van den Bossche.

        Joop heeft een punt met zijn ‘alle beetjes helpen, maar’…. Mensen uit Calais thuis opnemen is nogal wat, maar in 1914-1948 waren Nederlanders meer solidair. Toen waren er amper boeddhisten in Nederland.

        Ter herinnering dit: Belgische vluchtelingen in Gouda, Harderwijk, Uden….
        https://www.youtube.com/watch?v=A58X6TKsMp0
        https://www.youtube.com/watch?v=SPuzQlX8DDE
        https://www.youtube.com/watch?v=Py71uLG8HYE
        https://www.youtube.com/watch?v=53cpUEylHmI

        • Nic Schrijver zegt

          30 augustus 2015 om 06:46

          Nee, Joop heeft geen punt met ‘alle beetjes helpen,maar …’ Joop heeft een hekel aan ‘grootschalige volkse emoties’ zoals in zijn artikel staat. Daar had hij het bij kunnen laten. Alle beetjes helpen. Punt!
          Het is voor een ander mens al van betekenis dat ze gezien zijn,dat een ander aan ze denkt.
          Kees,
          Kom alsjeblieft niet aan met vroeger was alles beter.
          Ik haak al bijna af. Ik denk dat het Boeddhistisch Dagblad aan verjonging toe is aan mensen met een jonge frisse kijk op de moderne wereld.
          Als ik zure dingen wil eet ik wel een augurk.

          • kees moerbeek zegt

            30 augustus 2015 om 12:15

            Dank voor je accuzure reactie, Nic. Vroeger was alles beter? Je verzint er lustig op los, maar met mij heeft dat niets te maken. https://www.youtube.com/watch?v=jwonxZQwtnA

          • Nic Schrijver zegt

            30 augustus 2015 om 14:11

            Kees,
            Ik verzin er niet op los. Ik zal je citeren:
            ” maar in 1914-1948 waren Nedelanders meer solidair.”
            Het staat er ècht.
            Als die tekst niets met je heeft te maken wat doet je naam daar dan bij ?

  2. Prospero zegt

    29 augustus 2015 om 08:30

    Ik begrijp niet zo goed waarom mensen uit Frankrijk willen vluchten naar Engeland. Is het oorlog in Frankrijk?

  3. Annabel zegt

    30 augustus 2015 om 12:11

    Joop weet vaak door zijn nurkse toon en schrijfwijze in zijn columns een vinger op de zere plek te leggen. Als er iemand roept: er zijn dekens nodig daar en daar, hollen de mensen klakkeloos achter die iemand aan. Natuurlijk is Joop niet tegen dekens voor migranten of vluchtelingen, hoe noem je die mensen in Calais eigenlijk. Hij laakt hypes, het gedachteloos, kritiekloos volgen. Dat heeft in het verleden al tot grote ellende geleid. Hij vraagt zich ook af: zou je die mensen uit Calais als je buren willen hebben, in je goed verwarmde doorzonwoning. Of is de deken een doekje voor het bloeden? Om het geweten te sussen? Lekker warm in de stront en modder bij Calais. Ga zo door Joop Ha Hoek. Ouwe augurk.

    • kees moerbeek zegt

      30 augustus 2015 om 12:17

      Dank voor je (h)eerlijke reactie, Annabel!

    • Nic Schrijver zegt

      30 augustus 2015 om 21:58

      Bild zet de mogelijkheden van zijn krant minder zuur in:
      http://nos.nl/l/839963

  4. Kees moerbeek zegt

    30 augustus 2015 om 15:17

    Nic (14:11), dat moest 1914-1918 zijn, maar dat had je al begrepen.
    Als ik schrijf dat de solidariteit in 1914-1918 beter was, dan schrijf ik niet dat ALLES van vroeger beter was. Stel je voor :-(
    Het beste tafelzuur van Nederland, komt uit Amsterdam:
    https://www.youtube.com/watch?v=-x4xUWYl2qs

    • Nic Schrijver zegt

      30 augustus 2015 om 16:08

      Dat “vroeger was alles beter” is een wijze van uitdrukken. Je begrijpt dat je dit niet letterlijk hoeft te nemen het verwees naar je verwijzing van de solidariteit van 1914-1918 ! Die tijden zijn voorbij, we moeten nu roeien met de riemen die we nú ter beschikking hebben ( in geval van bootvluchtelingen mag je dat letterlijk nemen).

      • Kees moerbeek zegt

        30 augustus 2015 om 17:19

        Oorlogsleed, oorlogsvluchtelingen en -misdaden zijn van alle tijden en komen ook nu voor en zijn gegrift in de herinnering van mensen van nu. Daarmee behoort het tot het nu.

        Op FB heb ik gelezen hoe Vlamingen van nu het erover hebben hoe hun opa/oma in 1914-1918 Nederland opgevangen zijn. Sommige Belgen hebben zich toen permanent bij ons gevestigd.
        Nu hoor je ook nog verhalen over onderduikers in WOII. Dit alles hoort bij ons nu.

        Doen alsof dit deel van ons nu alleen maar ouwe meuk en gezeur is, lijkt me niet verstandig.

        De Boeddha leefde 2.500 jaar geleden en had een boodschap aan ons, onder andere over karma. Weg ermee, die tijden zijn voorbij?

        Herinneren aan het verleden en lessen trekken uit het verleden (als dat kan), is niet hetzelfde als leven in het verleden. Het verleden is onderdeel van het nu, alleen al omdat mensen een geheugen hebben. Tenminste dat is mijn mening.

        • Nic Schrijver zegt

          30 augustus 2015 om 18:37

          Ik zou zeggen:”Doe er je voordeel mee met die lessen !”

          • kees moerbeek zegt

            30 augustus 2015 om 19:04

            Zullen we dat samen doen, Nic? :-)

          • Nic Schrijver zegt

            30 augustus 2015 om 19:57

            Je zult het alleen moeten doen.
            Geen enkele geschiedenisles heeft me geleerd hoe ik een elektrische auto moet besturen, een drone, hoe ik moet facebooken, internetten,twitteren,appen of hoe ik het adres kan achterhalen waar ik een deken voor Calais naartoe kan sturen.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.