• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Monarchie – Leuk spel!

Monarchie – Leuk spel!

1 mei 2015 door André Droogers

Dankzij koningsdag weet ik het nu! De monarchie is een nationaal spel! De republikein in mij haalt daarmee de angel uit het koninkrijk. Ook al heeft niemand het door, Nederland speelt massaal monarchietje.

Een nationaal spel? Maar monarchie en spel lijken niet echt bij elkaar te horen. Als ergens protocol in ere wordt gehouden, dan is dat rond het koningshuis. Het informele is er zo zeldzaam dat koninklijke spontaniteit meteen nieuws is. ‘Kijk nou eens, Prins Claus trekt zijn stropdas uit!’.

Toch maar even kijken wat typerend is voor het spel. Spel noem ik het menselijk vermogen om tegelijk twee ordeningen van de werkelijkheid te hanteren. Bijvoorbeeld carnaval en vasten. Waar zit dan het spel rond de monarchie? In de combinatie van monarchie en democratie.

Zoals het carnaval dwars staat op het vasten, zo is de monarchie de ontkenning van de democratie. Het is een rest uit de feodale tijd. Aan het koningshuis kunnen burgers net zo min iets kiezen als degenen die in de koninklijke familie ter wereld komen. In andere landen kiest het volk een president, maar ons land speelt een dubbelspel.

Net als elk spel loopt ook dit nationale dubbelspel het risico dat het al te ernstig gespeeld wordt. Een spel moet serieus genomen worden, maar de ernst wordt gemakkelijk overdreven. Daarvan is het paleisprotocol een voorbeeld. De ernst van het monarchiespel is uiteindelijk in de grondwet vastgelegd. In de drieslag ‘God, Nederland, Oranje’ wordt de monarchie religieus gelegitimeerd.

Antropologen zijn bij hun kijk op spel geïnspireerd door overgangsrituelen. Die begeleiden iemand die van sociale positie verandert. Overgangen bedreigen de normale orde in de samenleving, omdat iemand eventjes tussen twee stoelen zit. Het ritueel beperkt het risico. Een voorbeeld is een trouwerij, maar ook de groentijd is een overgangsritueel.

Wat hebben overgangsrituelen met spel te maken? Ze bestaan uit drie fasen: afscheid, marge of tussenfase, en integratie. In de marge of tussenfase geldt de gevestigde orde even niet. Dan ontstaat de vrijheid om te experimenteren, en dus te spelen met alternatieven. Er is ruimte voor creativiteit, en dus bloeit het spel met meer ordeningen. Zie het carnaval, als overgang naar de vasten. En nog iets: Omdat de gewone sociale structuur even niet geldt, ontstaat saamhorigheid.

Zijn er dan koninklijke overgangsrituelen die aanleiding geven tot spel? Neem de koningsdag. Die begeleidt de koning in de overgang naar zijn nieuwe levensjaar. Dat leidt tot nationale saamhorigheid. Alles kleurt oranje, tot en met de tompoucen van de HEMA. Voor één dag geldt een andere orde. De vrijmarkt speelt met een ander economisch systeem. De vrije koningsdag is een afwijking van de normale orde.

Het hele overgangsritueel van de koningsdag is een nationaal spel rond een dag in het leven van de koning. Deze margefase is gebonden aan een tijdspatroon. Maar dat margekenmerk zit ook in andere gebruiken rond het koningshuis. Zo is er een fysieke, ruimtelijke marge, namelijk het paleis, bij voorkeur in een bosrijke of parkachtige omgeving. En verder is er sprake van een sociale marge, want de koninklijke familie wordt apart gezet, buiten en boven de gebruikelijke sociale structuur.

Het dubbelspel heeft daarom te maken met machtsverhoudingen. Aan de ene kant is er het wegvallen van sociale verschillen en daarmee het opbloeien van saamhorigheid. Aan de andere kant gaat het wel om het staatshoofd. Oorspronkelijk is de monarchie een vorm om macht te organiseren.

Intussen is de koning niet meer de top van het Nederlandse machtssysteem. De moeder van de huidige koning heeft geleidelijk haar invloed op de vorming van regeringen zien slinken. Ook politiek gezien zit de monarchie nu in de marge.

Maar hoe minder macht, hoe meer marge, des te meer spel. Dat dubbelspel kan nog jaren mee. Het is de vette knipoog van onze democratie.

 

Categorie: Columns Tags: God, monarchie, natonaal spel, Nederland, ridder oranje nassau

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 191 – nu
  2. Het jaar 2020 – dag 329 – winston
  3. Leven in Thailand – keuringsdienst
  4. Dharmapelgrim – voorbeschikking

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Goff – fabels voor fabeldieren (15) – zwaluw
    • Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (10) – Overgave, vrij zijn
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 223 – rust
    • Heftige internationale reacties na moord op journalisten in Gaza door Israël

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.