• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Vikram Ghandi – self-made goeroe – De overtuigende illusie

Vikram Ghandi – self-made goeroe – De overtuigende illusie

21 december 2014 door André Droogers

Vikram Ghandi is een jonge Amerikaan. Hij is geboren en getogen in New Jersey. Van zijn ouders heeft hij de Indiase cultuur en religie meegekregen. Bij zijn oma ziet hij hoe het hindoeïsme gepraktiseerd wordt. In zijn studie hoort hij meer over het verschijnsel religie. Gaandeweg wordt hij sceptischer. Is godsdienst echt of fake?

Hij reist naar India en komt tot de conclusie dat goeroes niet deugen. Hun optreden bestempelt hij als een illusie. Hij meent dat iedereen wel voor spiritueel leider kan spelen. Om dat aan te tonen besluit hij er zelf een te worden. Alles wat hij vervolgens doet, legt hij op video vast, als bewijsmateriaal. Zo wordt hij hoofdrolspeler èn regisseur in een documentaire over zijn eigen carrière als goeroe ( www.kumaremovie.com & http://webshop.trouw.nl/goeroes-sektes-wonderen ). Vikram verandert in Kumaré. Hij laat zijn haar en baard groeien, verwisselt jeans en shirt voor een rood gewaad, omhangt zich met kettingen, en schaft een indrukwekkende wandelstaf aan. Van zijn oma neemt hij het zware Indiase accent in het Engels over. Om zijn nieuwe rol uit te proberen, trekt hij weer naar India en merkt dat hij als goeroe geaccepteerd wordt.

Terug in de VS wordt hij gastdocent bij een yoga-centrum in Phoenix, Arizona, ver van huis, waar niemand hem kan kennen. Hij verzint een levensverhaal voor Kumaré (in India geboren) en ontwikkelt zijn eigen chants. Een ervan herhaalt zijn goeroe-naam als een mantra. Een Kumaré-filosofie ziet het licht, evenals een Kumaré-soetra. Hij bedenkt eigen rituelen. Mensen voelen zich aangesproken en worden zijn leerlingen. Zijn succes maakt het mogelijk een tijdelijke ashram te openen.

De leerlingen zeggen over Kumaré zinnetjes als ‘Hij komt zo uit de Himalaya’, ‘Kumaré is meer dan een leraar’, en ‘Hij belichaamt het goddelijke’. Iemand zegt: ‘Er is niets onechts aan hem’. Zelfs als Kumaré met zoveel woorden zegt dat het allemaal show is of dat hij een spelletje speelt, lachen zijn leerlingen hartelijk, maar blijven hem serieus nemen.

Vikram vat zijn Kumaré-rol speels op. Zo vraagt hij met een uitgestreken gezicht aan een vrouw met een Micky-Mouse-hangertje aan haar halskettinkje of dat soms een religieus symbool is.

Het feit dat Kumaré succes heeft, zet Vikram aan het denken. Van scepticus wordt hij een halve gelovige en uiteindelijk toch een goeroe met een boodschap. Van zijn bedrog maakt hij zijn waarheid: Wantrouw al die goeroes, ook mij, en zoek de goeroe in jezelf. In een oefening keert hij de rollen om en laat hij zijn volgelingen hem adviseren. Een van zijn adviezen luidt: ‘Ontdek het yoga-centrum in jezelf.’

Uit zijn stelling dat zijn leerlingen geen goeroe nodig hebben, trekt hij uiteindelijk een radicale conclusie. Hij besluit zijn Kumaré-bedrog te onthullen. De eerste poging daartoe mislukt. Hij is van de mensen gaan houden, en schrikt ervoor terug hun te bekennen dat hij hen om de tuin geleid heeft. Een tweede poging slaagt. Hij ensceneert het zo dat de groep eerst een videoboodschap van Kumaré te zien krijgt, die nog eens uitlegt dat het niet om hem gaat. Vervolgens wandelt Vikram binnen, geschoren, zijn haar geknipt, en gekleed in jeans en shirt. In accentloos Engels onthult hij zijn ware identiteit. Een paar mensen lopen boos weg, de meesten applaudisseren en omhelzen de bedrieger. Een man zegt: ‘Bedankt, grote meester! Dit is de ultieme uitkomst van je leer.’ Ook na deze ontknoping houden de meeste volgelingen contact met Kumaré – of is het Vikram?

Het experiment van Vikram is niet nieuw. In de klassieke culturele antropologie wordt verteld over Quesalid, een jonge Indiaan van de Canadese Noord-Westkust, die sceptisch was over het optreden van sjamanen. Met de bedoeling hen te ontmaskeren ging hij bij een van hen in de leer. Maar als leerling had hij zoveel succes dat hij er zelf in begon te geloven. De rest van zijn leven was hij een succesrijke sjamaan.

Welke les valt te trekken uit dit soort gevallen? Wat betekent de ervaring van Vikram – of Quesalid – voor het gelijk of ongelijk van religie?

Atheïsten zullen zeggen: ‘Zie je wel, allemaal verzonnen, religie is bedrog. Kumaré is op zijn best een placebo, een nepmedicijn dat alleen geneest omdat mensen erin willen geloven. Dit voorbeeld doet je het ergste vrezen voor de volgelingen van al die godsdienststichters, met name als hun bewegingen religies of zelfs wereldreligies zijn geworden.’

Gelovigen zouden kunnen antwoorden dat namaak misschien wel gemakkelijk is, maar dat daarmee niet gezegd is dat het origineel ook onecht zou zijn. De leerlingen van Kumaré laten zien dat je aan het aanbod niet kunt aflezen of het echt dan wel bedrog is. Dat de functie geïmiteerd kan worden, zegt nog niets over het verschijnsel religie. Er zijn toch ook niet-religieuze instellingen, zoals ideologieën of seculiere levensbeschouwingen, die dezelfde functies vervullen?

Ik denk niet dat de partijen elkaar overtuigen. Misschien is de les van Kumaré vooral dat goedgelovigheid gemakkelijk te verkrijgen is. Maar of dat nu typerend is voor alleen religie? Het lijkt een algemeen menselijk kenmerk te zijn. Het heeft er zelfs veel van weg dat we niet zouden kunnen overleven als we er geen illusies op nahouden. Daarom geloven mensen, meestal zonder nadenken, in onbewezen ideeën en praktijken. Dat begint al bij zoiets alledaags als de vooronderstelling dat de ander op zijn woord geloofd kan worden. Een andere illusie is de gedachte dat als gesprekspartners de zelfde woorden gebruiken ze er ook het zelfde mee bedoelen. Maar het gaat dieper. Ook atheïsten leven van en met onbewezen uitgangspunten, zoals de vooronderstelling dat de samenleving beheersbaar is, of dat vooruitgang normaal is, of dat de mens in wezen goed is, of dat redelijke argumenten altijd overtuigen. Ook zo werkt goedgelovigheid.

Het inzicht dat we allemaal, gelovige of atheïst, onvermijdelijk van illusies leven, kan bevrijdend werken. Het verlost ons van de patstelling tussen atheïsme en religie. Gelovigen en niet-gelovigen blijken meer gemeen te hebben dan de uitgemolken tegenstelling suggereert.

Die goeroe of dat yoga-centrum in jezelf is trouwens niet eens zo’n rare gedachte. Dat spoort met de huidige trend om het goddelijke in jezelf te ontdekken, als een variant die tussen godsdienst en atheïsme in zit.

PS. Cors van der Burg attendeerde me op een Indiase roman uit 1955 (Delhi: Hind Pocket Books), geschreven door Bhabani Bhattacharya, getiteld ‘He who rides the tiger’, waarin een smid, dus van een lagere kaste, zich met succes uitgeeft voor brahmaan. Hij doet dat vooral uit kritiek op de kastensamenleving. Een spannend en zeer lezenswaardig boek.

 

 

 

 

Categorie: Columns Tags: André Droogers, Kumaré, self made, Vikram Ghandi

Lees ook:

  1. Imagining the blue light, lessen van Sri Kumaré
  2. Fortnite: hoe religieus ! / ?
  3. Rebellen en dwarsdenkers
  4. Tussentijd corona

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Eddy zegt

    21 december 2014 om 10:12

    De documentaire is op netflix te zien. Groetjes

  2. Pieter zegt

    21 december 2014 om 12:13

    Het wordt tijd dat BOS deze film eens uitzend.
    Eventueel met wat commentaar van enkele echte meesters.

    Deze film legt veel bloot, en dat mag gezien worden..

  3. Sjoerd zegt

    21 december 2014 om 13:37

    “…en wees je eigen leraar”, wie zei dat ook al weer volgens de Palin?

    • Sjoerd zegt

      21 december 2014 om 17:37

      Palin moet zijn:Pali canon.

  4. Tim zegt

    21 december 2014 om 17:35

    Is ook allang op YouTube te zien!

    • Tim zegt

      24 december 2014 om 12:54

      Is dus helaas niet zo. De suggestie werd wel gewekt maar het bleek spam.

Trackbacks

  1. Geloven is een illusie. | De Denkende Dertiger schreef:
    30 december 2014 om 22:39

    […] atheïsme en geloof meer gemeen dan dat we in eerste instantie zouden denken. In het artikel  Self-made goeroe, de overtuigende illusie, schreef […]

  2. Een illusie armer, een ervaring rijker | De Denkende Dertiger schreef:
    12 januari 2015 om 11:10

    […] Wellicht was ik daarom gecharmeerd van de stelling van dr. Droogers in Self-made goeroe: […]

  3. #5 Een illusie armer, een ervaring rijker | De Denkende Dertiger schreef:
    13 januari 2015 om 11:32

    […] Wellicht was ik daarom gecharmeerd van de stelling van dr. Droogers in Self-made goeroe: […]

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.