• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » Robert Keurntjes: ‘Het nieuws… en het probleem van de keuze’

Robert Keurntjes: ‘Het nieuws… en het probleem van de keuze’

24 augustus 2013 door Robert Keurntjes

Jules Prast eindigde deze week zijn reactie op de gifgasaanval in Syrië met de opmerking dat hij ook niet weet wat een boeddhistisch antwoord is. Net als ieder ethisch model, biedt het boeddhisme geen directe handleiding voor welke keuze je als individu moet maken.  Wel biedt het boeddhisme een structuur die je kunt gebruiken om een weloverwogen keuze te maken.

De structuur van “de vier edele waarheden” is opgebouwd uit een analyse van de ‘basis’, een gesteld ‘doel’ en de conclusie welk ‘pad’ van basis naar doel kan leiden. Voor een ‘boeddhistisch’ antwoord kun je hier gebruik van maken, en na gelang wat je als ‘basis’ neemt en wat je als ‘doel’ neemt zul je tot verschillende antwoorden komen.

Als je doel is om te werken aan je persoonlijk welbevinden of gemoedsrust, leert het boeddhisme dat de basis voor je analyse niet de situatie is waardoor je verstoord raakt, maar je eigen mentale verstoring. Wanneer je geraakt wordt door ‘het nieuws’ en die geraaktheid een probleem voor je is, en je doel is ‘gemoedsrust’, dan zou het juiste pad weleens via het meditatiekussentje kunnen verlopen. Ook zou je kunnen overwegen het nieuws niet meer tot je te nemen. ‘Nieuws’ is immers nieuws omdat het ons niet onbewogen laat. Dat wat je gemoedsrust in het geheel niet verstoort is niet interessant om als ‘nieuws’ te duiden.

Wanneer je ‘het nieuws’ echter wilt gebruiken om compassie en wijsheid te ontwikkelen dan is er een andere basis en een ander doel die om een ander pad vragen. Je laten raken door het nieuws kan daar een onderdeel van zijn.

Nu is er nog een andere mogelijkheid wanneer je met lijden geconfronteerd wordt en dat is dat je de ander wilt helpen aan het lijden te ontkomen. Je kunt dan als doel nemen dat je de ander wilt leren om ongeacht de situatie haar of zijn gemoedsrust te behouden, je kunt ook als doel stellen dat je de situatie wilt veranderen. Sommige situaties bieden nu eenmaal niet de mogelijkheid om het lijden van slachtoffers en daders te verminderen door meditatie-instructies te verspreiden.

Om een antwoord te vinden op de vraag wat je zou kunnen doen, is het dus van belang om te analyseren wat het probleem is waar je wat aan zou willen doen. Meditatie kan zeer doeltreffend zijn om aan je eigen geest te werken, daardoor zal het probleem ook op een andere wijze aan je verschijnen. Het lijden van de ander los je er echter niet mee op, dat vraagt om een andere aanpak.

ShantidevaShantideva zou ooit gezegd hebben: “Als je het kunt veranderen, hoef je je geen zorgen te maken. Dan moet je het veranderen. Als je het niet kunt veranderen, hoef je je geen zorgen te maken. Daarmee kun je het ook niet veranderen”.  De wijsheid van deze uitspraak zit hem niet alleen in wat hij zegt over zorgen maken, maar ook in de vraag of je een situatie kunt veranderen, en dus ook wat je kunt veranderen. Je kunt altijd wat doen aan je eigen gemoedsrust, maar je kunt niet altijd de situatie veranderen.

Boeddhisme toont zich daarmee van haar meest pragmatische kant. Zorgen maken helpt niet, maar ‘geen zorgen maken’ verandert ook niks aan een situatie. De vraag is dan of je genoegen neemt met ‘geen zorgen maken’ of is je doel een ander?

Bij keuzes die er gemaakt worden is het niet altijd duidelijk wat men als basis en doel beschouwt. Zo las ik b.v. vandaag een bericht over mogelijke acties van de Verenigde Staten. “Het doel is niet om het regime van president Assad omver te werpen, maar om duidelijk te maken dat het inzetten van chemische wapens wordt afgestraft”. Waarom is het doel niet er voor zorgen dat er geen chemische wapens meer gebruikt worden? Je kunt een bom op een paleis van Assad werpen en je doel om duidelijk te maken dat het inzetten van chemische wapens wordt afgestraft is bereikt, maar daarmee voorkom je niet dat er weer chemische wapens gebruikt worden. Het heeft er de schijn van dat men er niet goed over nagedacht heeft, maar zich genoodzaakt voelt iets te doen.

(met dank aan Jules Prast, die een interessant probleem voorschotelde en aan o.a. Menno Prins en Tom die met hun reacties het probleem nog interessanter maakten.)

 

Categorie: Columns, Mensenrechten Tags: gifgas, Jules Prast, ljden, Robert Keurntjes, Shantideva, Syrië

Lees ook:

  1. Zen en de dood, het gifgas in Syrië
  2. Robert Keurntjes: ‘Syrië en de stoelendans’
  3. Poetin schrijft een ‘brief aan een vriend’
  4. Syrië

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Tom zegt

    24 augustus 2013 om 21:19

    Bull’s eye, Robert!
    Nog een toevoeging/vraag: Als we niets kunnen doen aan het geweld, het gebruik van gifgas kunnen we het lijden verminderen door met mededogen een onderdak in Nederland te bieden aan hen die noodzakelijkerwijs het geweld en daarmee hun vaderland moesten verlaten. Hier, in Nederland, is geen oorlog, geen gifgas maar wel een dak boven het hoofd, een eenvoudige maaltijd en een luisterend oor en een begrijpend hart. Of toch niet???? Wij hebben er de ruimte en de wil wel voor.

Primaire Sidebar

Door:

Robert Keurntjes

Robert Keurntjes is filosoof en combineert philosophy of mind met boeddhistische filosofie in relatie tot hedendaagse vraagstukken.’ Site: robertkeurntjes.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.