• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Robert Keurntjes: ‘Syrië en de stoelendans’

Robert Keurntjes: ‘Syrië en de stoelendans’

10 september 2013 door Robert Keurntjes

Soms moet je rustig blijven kijken hoe zich dingen ontwikkelen. Het voortijdig oordelen ontneemt je het zicht om dit in openheid te doen. Oordelen kan leiden tot een fixatie van je mening tot een werkelijkheid.

Zo heb ik ook zitten kijken naar de stoelendans rond Syrië. Stelling nemen in deze situatie wordt bemoeilijkt doordat iedere mening, door de complexiteit er van, meteen gepaard gaat met een ‘ja, maar’. Het begint met de confrontatie met iets dat je niet wilt. Geweld is altijd ongewenst en excessief geweld tegen de eigen bevolking (waar naar alle waarschijnlijkheid sprake van is)  verplicht’ anderen tot actie. Net zo goed als wanneer je hoort dat de buurvrouw de buurman aan het molesteren is je meer moet doen dan het geluid van je televisie harder zetten.

Iedereen voelt dit appel wel, en zelfs al voordat er chemische wapens in het spel waren, maar daarmee weet men nog niet wat men kan doen en zit men ook nog niet op één lijn. Na de inzet van chemische wapens werd het internationaal gezien een rommeltje. Verschillende partijen begonnen wat te roepen, namen verschillende standpunten in, en werden vervolgens weer door anderen tegengesproken of terug gefloten. Grofweg zou je kunnen zeggen dat er vier stemmen waren: ‘we moeten wat doen, terugslaan’ (Obama), ‘ho, weten we wel zeker wat er aan de hand is’ (Europa), ‘en zelfs als we dat weten kunnen we nog niet zo maar voor eigen rechter spelen’ (Poetin) en ‘geweld lost niks op, zoek een betere oplossing’ (Paus Franciscus). Ongeveer vergelijkbaar met wat er in mijn eigen hoofd gebeurt wanneer ik emotioneel op veer als ik de buurvrouw hoor schreeuwen en de buurman hoor kermen. (Voor de goede orde: dit is beeldspraak en gaat niet over mijn buren).

Iedere speler in die stoelendans speelt een even belangrijke rol en de chaos van de stoelendans lijkt nodig om in beweging te komen, totdat er uit de chaos, of van buiten de chaos, een antwoord komt dat iedere danser de mogelijkheid geeft om even gas terug te nemen.

In dit geval was het een uitspraak van Kerry waar hij klaarblijkelijk zelf van schrok. Op de vraag of er nog iets kon gebeuren om een ingrijpen te voorkomen antwoordde hij dat als Assad zijn chemische wapens in zou leveren, ze er van af zouden zien. De deur van de zaal was nog maar net achter hem gesloten en het bericht van het Witte Huis kwam dat het slechts retorisch bedoelt was. Doordat Rusland dit als serieuze optie beschouwde en Syrië er mee in lijkt te stemmen, kon de muziek stoppen, alle stoelen blijven staan en de dansers even gaan zitten.

Maar wat gaat er nu gebeuren?

De internationale gemeenschap ontbreekt het aan de toeschouwer die de chaos ziet zonder er in mee te gaan, en waar men naar wil luisteren.

De secretaris-generaal van de Verenigde Naties zou deze rol kunnen spelen, maar hij moet dan wel bereid zijn om openlijk te benoemen wat hij ziet. Iedere partij aanspreken op hun positie en vragen wat ze denken te bereiken met hun voorgestelde acties. En bovenal Assad aanspreken op wat er is en wat er gebeurt. Het heeft geen zin om tegen hem te zeggen dat het niet mag wat hij doet. Je zult hem aan moeten spreken op wat hij wil en dat wat hij doet niet de weg daar naar toe is. Dat geldt ook voor alle andere partijen in Syrië en zij die er om heen dansen.

De emoties, de gehechtheid en de eigenwijsheid weerhouden Assad er wellicht van om dit in redelijkheid onder ogen te komen maar je kunt een ander altijd trachten te helpen om die stap te zetten. Niet door hem verder in de hoek te drijven maar door hem als mens aan te spreken en een mogelijke uitweg te bieden. Die uitweg rond de chemische wapens wordt nu geboden. De uitweg uit het conflict in Syrië nog niet. Wellicht kan Rusland hem asiel aanbieden? Dan is de burgeroorlog in Syrië nog niet over maar het zou een eerste stap kunnen zijn.

Hoe interessant het ook is om over na te denken en hoezeer ik ook kan denken dat mijn ideeën hout snijden, mijn stem is te zacht en mijn vingertje te klein. Het spel is aan de grote jongens, die vaak niet helder voor ogen hebben wat ze nu eigenlijk willen en allemaal op grond van hun eigen positie de situatie bekijken en hun positie innemen. Daardoor is het soms onbegrijpelijk en een mening onmogelijk.

Als ‘stille’ getuige blijf ik kijken en hopen dat er nog wat wijsheid en compassie in de wereld op popt waardoor de stoelendans af en toe stopt en men, al is het uit eigen belang, acties onderneemt die wel de potentie hebben dat ze leiden tot minder geweld. Zodat de ruim vijf miljoen Syriërs die binnen en buiten hun land op de vlucht zijn weer naar huis kunnen.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns Tags: Asad, getuige, gifgas, Obama, paus, Poetin, Robert Keurntjes, Syrië, VN

Lees ook:

  1. Poetin schrijft een ‘brief aan een vriend’
  2. Robert Keurntjes: ‘Het nieuws… en het probleem van de keuze’
  3. Robert Keurntjes: het nieuws deze week- 10082013
  4. Zen en de dood, het gifgas in Syrië

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jules Prast zegt

    11 september 2013 om 01:47

    Mooie tekst over de dilemma’s. Zelfs als de VN toepassing van geweld zou sanctioneren, dan nog betwijfel ik of dit moreel gerechtvaardigd is of tot iets constructiefs kan bijdragen. Met meer geweld is de vrede in de harten van mensen verder weg dan ooit.

    • Robert Keurntjes zegt

      11 september 2013 om 08:28

      Als Obama niet gedreigd had met geweld had Syrië dan ooit ingestemd met het voorstel om de chemische wapens onder toezicht te plaatsen? Was het voorstel er überhaupt ooit gekomen?
      En wat is een dreiging waard als je niet bereid bent het uit te voeren?

      • Jules Prast zegt

        11 september 2013 om 09:24

        @brprotection: In DC we have walked in peace. The way of bombs still prevails. Being present at MLK memorial, we know there is another way – LOVE!

        Originele Bericht:
        http://twitter.com/brprotection/status/377622761100685312

        N.a.v. bezoek Thich Nhat Hanh aan Washington DC

  2. Tom zegt

    11 september 2013 om 20:59

    Geweld heeft nog nooit tot iets goeds geleid, er zijn altijd slachtoffers. En hoewel het niet voor de hand lijkt te liggen, moet ook de versie die Assad vertelt als serieuze optie open gehouden worden. Hoe kijk je er tegenaan als blijkt dat het verhaal van Assad toch blijkt te kloppen?

Primaire Sidebar

Door:

Robert Keurntjes

Robert Keurntjes is filosoof en combineert philosophy of mind met boeddhistische filosofie in relatie tot hedendaagse vraagstukken.’ Site: robertkeurntjes.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2022 - 29 mei 2022
    Hemelvaartretraite Schoonheid van Zijn
  • 27 mei 2022 - 29 mei 2022
    'Gezond leven, natuurlijk sterven'
  • 28 mei 2022
    Green Tara Practice morning
  • 29 mei 2022
    Nyinthün, dag van stilte en meditatie
  • 29 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.

Guy E. Dubois - 24 mei 2022

De Majjhimadesa was de broedkamer van de Dhamma —de Leer van de Boeddha’s. Het is het gebied waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en het parinibbana bereikte. In Boeddha’s tijd waren overgrote delen van het Middenland bedekt met junglevegetatie. De fauna was veelzijdig en bestond o.m. uit leeuwen, tijgers, herten, olifanten en neushoorns.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 144 – pakje
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • Werk in uitvoering…
  • Guy – Het causale principe (P. idappaccayata)
  • Gedachten over vergankelijkheid…

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens