• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Jasper Schaaf – Het argument van de oorlog als anachronisme

Jasper Schaaf – Het argument van de oorlog als anachronisme

3 juni 2022 door gastauteur

Een momenteel veel gehoord argument: de oorlog is een anachronisme, maar er zijn politieke leiders die dat niet snappen. En er bestaat een veelgehoorde variant van hetzelfde argument: ‘iets is niet meer van deze tijd’. We weten kennelijk wat bij onze tijd behoort, en wat niet. Een soort hegelianisme van de koude grond.

Het zijn argumenten die vaak als stoplappen gebruikt worden, maar dát ook weer niet altijd. Paradoxaal. Het zijn argumenten die bij mij zeer dubbele gevoelens oproepen. ‘Uit de tijd zijn’, dat kan toch slechts door de feiten ‘vastgesteld’ worden? Maar het tijdsaspect is heel intrigerend. Als je weet wat wel of juist niet past bij de tijd, bij onze tijd, dan kan (eindelijk) het verstand toch zegevieren?

Kom daar maar eens mee aan nu de oorlog in Oekraïne zo drastisch woedt. Kon niet iedereen inzien dat er vooral verliezers zijn van deze hele oorlog? Het kón wel, maar de oogkleppen en de rancune bestaan ook als feit. De oorlog is helaas geen anachronisme voor wie hem ‘bedenkt’ en al helemaal niet voor wie erdoor wordt getroffen. De vele oorlogen en conflicten laten dus vooral zien hoe onmondig de hoogontwikkelde wereld eigenlijk nog is. Het is helaas geen anachronisme in standpunten te verdwalen die in de kern niet anders zijn dan die van (bijvoorbeeld) de middeleeuwen.

Misschien is maar het beste dat als iemand spreekt over de oorlog als anachronisme of het ‘niet bij  de tijd zijn’ van deze of gene dan echt te vragen naar de bedoeling. Wordt hier een moreel appèl gedaan gewoon het verstand te gebruiken en egoïsme op te geven. Of is hier sprake van een echte analyse van de politiek actuele situatie die méér bruikbaar is om te bepalen wat de politiek te doen staat? Of is het slechts ‘hogere onkunde,’ zoals zo vaak? Als men onkritisch blijft kun je je verschuilen achter de fictie dat jij wél van deze tijd bent.

De overvolle knap ingewikkelde wereld vraagt complexe vragen op te lossen. Dat te doen is eigentijds, rationeel en vooruitstrevend. ‘Uit de tijd’ verklaren is de houding van dat het je niet raakt. Het raakt dan je kinderen des te meer. Zo concreet is het. En bijvoorbeeld dat er door de economische en klimaatcrisis en hun uitwerkingen nog vele vluchtelingen hiér maatschappelijk mee willen doen omdat zij onherroepelijk érgens mee willen doen. Het zijn namelijk mensen! Zij zijn met velen en of toelating ‘uit de tijd’ zal zijn zal men nog vaak genoeg merken.

De gezochte oplossingen liggen in het klimaatbeleid en de mondiale economische en politieke structuur. Ook in die van de bestaande onderdrukking en ongelijkheid. Die maken dat zeer oude principes nog altijd ‘bij de tijd zijn’, geen anachronisme voor wie er direct mee te maken heeft. En blijkt de uitwerking misschien niet op een ernstige drogreden neer te komen, maar op een reden die ‘doorgeprikt’ moet worden. De vervreemding ophelderen. Met de bijbehorende eis van vreedzaamheid. Eigentijdse vreedzaamheid en verdraagzaamheid op grote schaal. Een opgave van de eerste orde.

Als je erover na gaat denken leggen de wel als drogreden bekendstaande kreten ‘toch nog’ een hele wereld bloot, waarin ook de waarheid zichtbaar wordt, ontwapenend. Hier moet meer gedaan worden dan begripsloos afwijzen dus. Trachten te begrijpen en goed te handelen.

Stop de oorlog. Nu.

Jasper Schaaf (1950) studeerde filosofie aan de RUG en studeerde in 1978 af op De invloed van Joseph Dietzgen op de Nederlandse arbeidersbeweging. Schaaf was actief in Vietnamacties, vredesbeweging, studentenbeweging, buurtwerk, linkse politieke  partijen en vakbeweging. Bestuurlijke functies in de vakbeweging, onderwijs en welzijnswerk. En een groot liefhebber van de natuur.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Jasper Schaaf, Krijgsmacht, Mensenrechten, Politiek Tags: Oekraïne, onderdrukking, ongelijkheid, oorlog

Lees ook:

  1. Het jaar 2022 – dag 61 – misdrijf
  2. Het jaar 2022 – dag 69 – beschermingbevolking
  3. Interfax – hoofd van Russische boeddhisten steunt  militaire operatie in Oekraïne
  4. Ardan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
31 mrt
Online service Bibliotheek Stichting Bodhisattva
31 mrt 23
01 apr
Energiecentra in balans | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
1 apr 23
01 apr
Ontdek het Boeddhisme
1 apr 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen zijn en denken vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 89 – 1aprilkikkerinjebil
    • Extinction Rebellion bezet stadhuis bij actie tegen Amsterdamse kolen  
    • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (65)
    • Tibetaanse schrijver veroordeeld tot 4 jaar voor verdediging Tibetaanse taal

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens