• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2021 – dag 151 – vliegwiel

Het jaar 2021 – dag 151 – vliegwiel

8 juni 2021 door Joop Ha Hoek

Gisteravond keek ik op tv naar een docu over de BeeGees, een wereldberoemde band van de broers Gibb. Drie van de vier broers zijn al dood. De overlevende broer zei: ‘Alles is perceptie’. De een beleeft iets zo, de ander weer anders. Hij doelde op de geschiedenis van de band. Hoogtepunten en valkuilen.

Ik ben het wel met hem eens. Zet maar duizend mensen hier in de tuin voor de Kloosterbunker, vraag ze wat ze zien, hun impressie en allemaal vertellen ze  iets anders. Het heeft te maken met interesses, achtergrond, opleiding en kennis en ook nieuwsgierigheid en het goed kunnen samenvatten van dingen. Duiden. Maar voor al die mensen is het de waarheid, lijkt het de waarheid. De een wordt er boos door, de ander niet.

We leven in een maatschappij waarin haat, gehechtheid en onwetendheid, de drie vergiften van het boeddhisme, ongeveer de norm lijken te zijn geworden. Dat de geordende en vrijwel geweldloze maatschappij van voorheen ook perceptie leek.  Journalisten en wetenschappers worden bedreigd, soms met de dood, en een zwaar bewapende Belgische militair die het op het leven van een Vlaamse viroloog heeft voorzien, kan op sympathie van anderen rekenen. Ze gaan zelfs de straat op om hem te steunen. Er is tweedeling.

Vorige week noemde het PVV Tweede Kamerlid Geert Wilders journalisten ‘tuig van de richel’. Daarmee maakt hij het journalisten nog moeilijker hun werk te doen. En juist hij moet weten hoe het is om bedreigd te worden, hij wordt al 24/24  jaren lang beveiligd door een team politiemensen. De journalistenvakbond NVJ is bang dat sommige mensen deze uitlating zien als een rechtvaardiging voor nog meer agressie tegen journalisten.

Ik was vroeger persfotograaf en cameraman, ook schrijvend journalist, dat nog steeds. Ik legde het gewone leven van arbeiders vast en confronteerde autoriteiten die niet wisten dat er mensen in volkswijken woonden met hun vaak erbarmelijke omstandigheden. Ik was op plaatsen met doden en gewonden en legde dat ook vast. Dat was mijn werk.

Als ik nu fotograaf zou zijn zou ik explosies en branden in teststraten van de GGD vastleggen. Of melding maken van bedreigingen. En misschien in elkaar geschopt worden of verbaal bedreigd, terwijl die teststraten toch echt brandden en dat een nieuwsfeit is. Aanslagen zijn geen perceptie, de achtergronden ervan wel.

Ik was een waarnemer die zaken waarvan ik weet had wereldkundig maakte. De camera was niet te manipuleren, ja, in de doka, die was er nog in die tijd, kon je beelden uitvergroten of stukken ervan weglaten. Maar dat was de werkelijkheid geweld aandoen. Was, ben ik als waarnemer tuig van de richel, meneer Wilders? Uw partij kon toch ook alleen maar groeien door de media-aandacht die zij kreeg.

Het leven is perceptie, de boodschapper heeft het gedaan. Het lijkt wel of mensen door de coronacrisis een kortere lont hebben. Een vijand nodig hebben om hun kwetsbaarheid op af te reageren. Mensen gaan bedreigen, hun eigen waarheid hebben.

We hebben elkaar juist nodig in een tijd dat er grote, levensbedreigende problemen op ons afkomen: de aarde is aan het sterven. Corona maakt zichtbaar hoe kwetsbaar we zijn. En hoe agressief. Maar inplaats van verbondenheid, compassie en empathie, gaan we elkaar te lijf. Soms letterlijk. We slaan op hol.

Ik moet denken aan de vliegwielconstructie. Een man rijdt op een avond in een auto door een afgelegen gebied. De wagen krijgt een lekke band, de man kan zelf wel de band verwisselen, maar het juiste gereedschap, een bandenlepel, heeft hij niet. Heel in de verte, wel kilometers ver, ziet hij een lichtje branden. Een huis. De man denkt: misschien hebben ze daar wel een bandenlepel. Hij loopt en loopt en raakt steeds opgewonderder. Misschien doen ze niet open, hebben ze een hekel aan mij, of zijn ze niet thuis of willen ze het gereedschap niet geven. Zijn het groenen, hebben ze een hekel aan auto’s.

De man raakt opgefokt door zijn perceptie van wat er mogelijk komen gaat. Ja, zelfs agressief. Hij vloekt en tiert. In die toestand belt hij aan, een vrouw opent de deur. ‘Steek die bandenlichter maar in je reet, stom wijf’, roept hij blind van woede.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek Tags: gehechtheid, haat, onwetendheid

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 51 – heppie
  2. Moge iedereen gelukkig zijn, vrij van leed
  3. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  4. Vergiften en vervolgen – over het levenswiel, en alle herkenbare symptomen vroeger en nu…

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Geertrudis Verbeek zegt

    9 juni 2021 om 16:13

    .
    ‘Staying Alive’ 💃🕺
    … fijn stukje tekst
    dankjewel Joop voor de geestige schets van de Zelf of uh … of uh ben ik het nou zelf … 🤔? ver-vullend profetie aan het eind … meesterlijk

    Gerry🙏

  2. Bert Dorrestijn zegt

    9 juni 2021 om 21:49

    Prachtig verwoord. Pas geleden had ik via de telefoon een gesprek met een oude bekende. Zo om het jaar belt deze persoon. Nu ging het over corona, complotheoriën en onze democratie die volgens deze persoon in een dictatuur aan het veranderen is. Niet gehinderd door enige feitenkennis ging het gesprek maar door. Tot mijn grote ergernis beken ik. Het eindigde ermee dat ik ” Op moest rotten”. Later werd ik nogmaals gebeld met het verzoek terug te bellen omdat ik niet meer opnam. Uiteindelijk belde ik terug met in gedachten de vorige monoloog en de scheldkannonade en vreesde hetzelfde resultaat. Gelukkig eindigde het gesprek deze keer wat vredelievender tegen mijn verwachtingen in. Wel was er veel inspanning en beheersing voor nodig. Hoe het verder moet met de algehele misperceptie en verschillen in perspectief is voor mij nog steeds een raadsel………samenleven en de samenleving…….het is niet makkelijk…….ik maak mij zorgen over de loopgraven van het complotdenken die steeds dieper en onrealistischer worden.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
29 jan
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
29 jan 23
29 jan
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
29 jan 23
29 jan
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 jan 23
29 jan
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
29 jan 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 406
    • Dick – drie maal scheepsrecht
    • De Boeddhistische Blik zendt op 5 februari twee films uit – Letter to San Zaw Htway en Free as a monk
    • Haiku
    • Arabisch rijstgerecht Mejadra/mujadara

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens