• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Er bestaan geen onwettige mensen, er bestaan wel onmenselijke wetten.

Er bestaan geen onwettige mensen, er bestaan wel onmenselijke wetten.

17 april 2021 door gastauteur

Op 1 juli treedt de Wet straffen en beschermen (Wet SenB) in werking. Een van de belangrijkste zaken in deze wet is dat daders niet langer in aanmerking kunnen komen voor vervroegde invrijheidstelling (v.i.) nadat tweederde van hun straf erop zit. V.i. is alleen nog maar mogelijk voor de laatste twee jaar van hun straf.

Daardoor wordt met name langgestraften de mogelijkheid ontnomen om zonder detentieschade terug te keren in de maatschappij. Iemand die 30 jaar gestraft is kan nu na 20 jaar een v.i. verzoeken, in de nieuwe wet pas na 28 jaar. Iemand met een straf van 15 jaar kan nu na 10 jaar om v.i. verzoeken; dat wordt na 1 juli 13 jaar.

Uiteraard worden (lange) straffen niet voor niets gegeven. Toch moeten we veel dieper kijken. Oorzaken en omstandigheden maken dat een dader tot zijn daad komt. Hoe komt het dat iemand tot zijn daad komt? Als we diep kijken, diep durven kijken, durven we ons dan de vraag te stellen of wij in die omstandigheid misschien wel hetzelfde zouden hebben gedaan?

Laten we eens kijken naar mensen die wij moderne zeerovers noemen. Door onze moderne vissersschepen zijn hun viswateren leeggevist waardoor ze in armoede zijn geraakt, iets dat tot 1700 km van de kust gevoeld wordt. Is het dan zo vreemd dat ze tot daden komen waardoor ze wel kunnen overleven, waardoor ze wel te eten hebben voor hun familie, voor hun dorp?

Wat is er hier in Nederland gebeurd? Hoeveel meer mensen zijn er bij de Voedselbank terecht gekomen, hoeveel meer mensen zijn dakloos geworden? En hoeveel meer kinderen zijn er in nood gekomen, kinderen waarvoor in de jeugd-ggz geen plaats is? Niet voor niets wordt er aan de bel getrokken, het is tijd dat we dit niet meer accepteren. Als je sociale omgeving zwak is ga je dan niet naar ‘andere’ wegen zoeken om wat te eten te hebben en om er ook bij te horen? Is er door de bezuinigingen van de afgelopen jaren niet een land gecreëerd waardoor juist de zwakkeren in de samenleving het steeds moeilijker hebben gekregen?

Zijn de wetgevende- en de uitvoerende macht niet ontzettend aan het knoeien geweest? Hoe zijn ze omgegaan met ons, de burgers? Kijk naar de Toeslagen Affaire. Het kan bijna niet bizarder hoe onschuldige burgers ook door de rechterlijke macht zijn aangepakt.

Folkert Jensma, juridisch commentator van de NRC, vraagt zich af hoe vaak het voorkomt dat de rechtspraak, het OM, de advocatuur én de Vereniging van Nederlandse Gemeenten de politiek vragen alsjeblieft niet een bepaald wetsvoorstel aan te nemen. En als het toch zover dreigt te komen, hoe vaak schrijven de burgemeester van Amsterdam, de hoofdofficier en de politiechef op de valreep een smeekbede er van af te zien? Dat gebeurde bij de Wet Handhaving Kraakverbod.

Had dat ook niet met de Wet SenB moeten gebeuren? De uitvoering van deze wet gaat tientallen miljoenen euro’s kosten en geeft heel veel mensen onnodig extra lijden. Denk daarbij niet alleen aan de gedetineerden maar ook aan hun gezinnen, verdere familie en nog veel meer mensen in de omgeving van de dader.

Waarom worden de prioriteiten niet gelegd waar ze behoren te liggen? Een zorgzame samenleving, een samenleving met compassie voor degenen die (anders) buiten de boot vallen. Een samenleving waarin we kunnen inzien en hardop zeggen, zij zijn mij, ik ben hen. Daarvoor moet op een totaal andere manier gedurfd worden te denken en te handelen.

Met strengere wetgeving wordt de negatieve spiraal niet doorbroken.

Courageous Abundance of the Heart

Categorie: Columns, Geluk, Politiek, Rechtspraak Tags: Courageous Abundance of the Heart, lange straffen, toeslagenaffaire, vervroegde invrijheidstelling, voedselbank, Wet SenB

Lees ook:

  1. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 3 maart 2016
  2. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (13)
  3. Het jaar 2021 – dag 15 – gevallen
  4. Het jaar 2021 – dag 25 – schuldig

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.